Το σχέδιό του για μια Θεσσαλονίκη καθαρή, πράσινη, λειτουργική, τόπο επενδύσεων, προορισμό υψηλού τουρισμού και πολιτιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής περιγράφει στη συνέντευξη του στο ειδικό ένθετο της «Ναυτεμπορικής» ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Ο κ. Ζέρβας αναφέρεται στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Θεσσαλονίκη, ζητεί την αύξηση του πρασίνου στο ενιαίο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ και δημιουργίας Μητροπολιτικού πάρκου και παραθέτει κάποια από τα μεγάλα έργα που ο κεντρικός δήμος σχεδιάζει να εντάξει στο νέο ΕΣΠΑ. Επιπλέον, παρότι εκφράζει την ικανοποίησή του για τη νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΣ σχετικά με την κυβερνησιμότητα των δήμων, τονίζει την ανάγκη μιας μεγάλης νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα μεταφέρει πραγματικές αρμοδιότητες και πόρους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]
Το σχέδιό του για μια Θεσσαλονίκη καθαρή, πράσινη, λειτουργική, τόπο επενδύσεων, προορισμό υψηλού τουρισμού και πολιτιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής περιγράφει στη συνέντευξη του στο ειδικό ένθετο της «Ναυτεμπορικής» ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Ο κ. Ζέρβας αναφέρεται στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Θεσσαλονίκη, ζητεί την αύξηση του πρασίνου στο ενιαίο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ και δημιουργίας Μητροπολιτικού πάρκου και παραθέτει κάποια από τα μεγάλα έργα που ο κεντρικός δήμος σχεδιάζει να εντάξει στο νέο ΕΣΠΑ. Επιπλέον, παρότι εκφράζει την ικανοποίησή του για τη νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΣ σχετικά με την κυβερνησιμότητα των δήμων, τονίζει την ανάγκη μιας μεγάλης νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα μεταφέρει πραγματικές αρμοδιότητες και πόρους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
«Η διοίκηση Μπουτάρη απέτυχε στην καθημερινότητα, στον δρόμο, εκεί όπου μια σειρά παραμέτρων αθροίζονται και διαμορφώνουν την εικόνα της πόλης. Το έχει παραδεχθεί ο ίδιος, αλλά είναι και “κοινό μυστικό”. Επέλεξε στρατηγικά να επενδύσει σε άυλες επιτυχίες και μεγαλόπνοες έννοιες, σε βάρος όμως της ευταξίας και της λειτουργικότητας της πόλης. Το σημαντικότερο πρόβλημα, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση τα τελευταία χρόνια στην πόλη, είναι αυτό της καθαριότητας και εκεί θα κριθεί εν πολλοίςκαι η δική μας διοίκηση. Θα συμπλήρωνα ως πρόβλημα την απογοήτευση των Θεσσαλονικέων και την πεποίθηση που έχει αναπτυχθεί πως “δεν αλλάζει τίποτε”. Οι προτεραιότητές μας είναι ευθυγραμμισμένες με αυτές που ζητά η πόλη. Σας υπενθυμίζω άλλωστε ότι υποσχέθηκα πως στόχος μου είναι να γίνω ο δήμαρχος που θα κάνει τη δουλειά και μέσα από τα αποτελέσματα αυτής να αποτρέψω τη μετατροπή της πόλης σε κοινωνία χαμηλών προσδοκιών. Από την άλλη, δεν μηδενίζουμε το έργο κανενός και δεν απαξιώνουμε διοικήσεις και προσπάθειες. Ήρθαμε να χτίσουμε, να διατηρήσουμε και να επεκτείνουμε ό,τι καλό έχει γίνει. Επί του συγκεκριμένου, παραλαμβάνουμε μια πόλη πιο εξωστρεφή, χωρίς φοβίεςκαι αποκλεισμούς».
«Έχω λάβει μία σαφή και ισχυρή εντολή από τους Θεσσαλονικείς να προχωρήσω στην υλοποίηση του προγράμματός μας. Η στήριξη του 67% του εκλογικού σώματος έχει δημιουργήσει μία δεδομένη πολιτική δυναμική που θα αποτυπωθεί και στο σχηματισμό της νέας διοίκησης. Πέραν όμως αυτού, είχα τοποθετηθεί έγκαιρα προεκλογικά ακόμη- πως θα επιδιώξω τη συνεργασία και με δημοτικούς συμβούλους άλλων παρατάξεων, με ανθρώπους ικανούς που έχει διαπιστωθεί πολιτική συναντίληψη και προγραμματική σύγκλιση. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης θεραπεύουν πολλά από τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν λόγω απλής αναλογικής, όμως εάν θέλουμε μία συνολική αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην κατεύθυνση της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας των διοικήσεων, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε έναν νέο νόμο. Εκεί βέβαια τα ζητήματα δεν θα αφορούν μόνο το εκλογικό σύστημα, αλλά ευελπιστώ πως θα διαμορφώνουν ένα νέο προωθητικό πλαίσιο λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για παράδειγμα ηπρακτική να μεταφέρονται σε αυτή de facto ή de jure αρμοδιότητες και μάλιστα χωρίς την αντίστοιχη μεταφορά πόρων δεν μπορεί να συνεχιστεί. Στόχος είναι μέσα από μία μεγάλη νομοθετική πρωτοβουλία να διαμορφωθεί το πλαίσιο λειτουργίας για την επόμενη δεκαετία».
«Στη νέα προγραμματική περίοδο έμφαση δίνεται σε πέντε στόχους πολιτικής, όπως εξυπνότερη, “πράσινη”, πιο διασυνδεδεμένη, πιο κοινωνική Ευρώπη και τέλος μια Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες της. Αυτό είναι το γενικό πλαίσιο και εντός αυτού οφείλουμε να κινηθούμε. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο, για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από το νέο πλαίσιο στρατηγικής της προγραμματικής περιόδου 2021-2027 είναι ότι ο ρόλος τοπικών και περιφερειακών αρχών εμφανίζεται αναβαθμισμένος. Οι ΟΤΑ μπορούν να δραστηριοποιηθούν και στους πέντε αυτούς στόχους πολιτικής, αλλά κυρίως στον πέμπτο. Άλλωστε η κατεύθυνση που δίνεται και που ακολουθείται υποδεικνύει πως οι μεγάλες προκλήσεις του μέλλοντος θα επιχειρηθεί να απαντηθούν στο επίπεδο των πόλεων και τωνμητροπολιτικών περιοχών της Ευρώπης. Ενδεικτικά αναφέρω έργα τα οποία θα επιδιώξουμε να εντάξουμε στο νέο ΕΣΠΑ.
Ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους και γενικά αναπλάσεων σε συνδυασμό με την εκπόνηση ειδικών χωρικών σχεδίων, δημιουργία “πάρκων τσέπης” με πρόσβαση σε δωρεάν wifi, δημιουργία συστημάτων BIM-GIS σε όλα τα δημοτικά κτήρια, καθώς επίσης προγράμματα-εργαλεία τόνωσης της επιχειρηματικότητας και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας».
«Η ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου είναι μονόδρομος - αν θέλουμε να συνεχίσει να υπάρχει ΔΕΘ. Η έγκριση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου είναι απλώς ένα αναγκαίο πρώτο βήμα. Θα ορίσει μέγιστο συντελεστή δόμησης, μέγιστο ύψος κατασκευών, μέγιστη κάλυψη, περιοχές προς δόμηση και περιοχές για πράσινο για χρήση από τους κατοίκους της πόλης. Δεν ορίζει λεπτομερειακά και τελεσίδικα ρυμοτομικές και οικοδομικές γραμμές ή αρχιτεκτονική των κτηρίων. Αυτά θα οριστούν από το Πολεοδομικό Σχέδιο Εφαρμογής και από τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Αυτό που επισήμανα και ζήτησα είναι να υπάρξει όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινο για την πόλη και όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις στάθμευσης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η πόλη έχει ανάγκη ένα μητροπολιτικό πάρκο. Έπειτα από 20 χρόνια συζητήσεων και 7 επίσημες και ανεπίσημες μελέτες και προτάσεις γίνεται, επιτέλους, το πρώτο βήμα για την υλοποίηση ενός έργου αστικού σχεδιασμού που μπορεί να αλλάξει την εικόνα της πόλης. Είναι μείζον να μη χαθεί άλλη μία δεκαετία με άγονες πληθωριστικές διαβουλεύσεις και διαξιφισμούς. Η σχεδιαζόμενη ανάπλαση είναι μία μοναδική ευκαιρία και για το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τέλος, θα πρέπει να καθοριστούν οι λειτουργίες και επιβαρύνσεις της πόλης κατά τη διάρκεια των εργασιών, να υπάρξει πρόνοια για τη μεταφορά κάποιων εκθέσεων ώστε αυτά τα χρόνια που θα διαρκέσει η κατασκευή της ΔΕΘ να μην υποστεί ζημία η Θεσσαλονίκη».
«Στόχος η Θεσσαλονίκη το 2023 να είναι μία πόλη καθαρή, λειτουργική, με ολοκληρωμένες τις βασικές μεγάλες υποδομές, ιδιαίτερα τις συγκοινωνίες, ενταγμένη σε όλους τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς χάρτες του τουρισμού, των επενδύσεων, της εκπαίδευσης. Ποιότητα ζωής και οικονομική ανάπτυξη είναι οι βασικοί πυλώνες της προσπάθειάς μας και θα κριθούμε για τα αποτελέσματα σε αυτούς τους τομείς. Εάν μπορούσα να το περιγράψω με μία εικόνα, αυτή θα ήταν μιας πόλης με πράσινο, φιλικής προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες, με αισθητικά αναβαθμισμένο δημόσιο χώρο, κανόνες λειτουργίας και παράλληλα έδρα επιχειρήσεων, τόπος επενδύσεων με νέες θέσεις εργασίας, προορισμός υψηλού τουρισμού και πολιτιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Ξεκινάμεφιλόδοξα, θέτουμε υψηλούς στόχους και παράλληλα έχουμε πλήρη συναίσθηση των δυσκολιών και της ευθύνης».