Αφιερώματα
Δευτέρα, 09 Σεπτεμβρίου 2019 13:40

Χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα στήριξης της ελληνικής εξωστρέφειας

Την ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων και άμεσης υλοποίησης των κυβερνητικών εξαγγελιών αναφορικά με την ανάπτυξη της παραγωγής και της εξωστρέφειας  τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, δρ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος.

Τα στοιχεία εξαγωγών του πρώτου εξαμήνου δείχνουν μεν μια αύξηση των εξαγωγών, αλλά πολύ μικρή -μικρότερη του αναμενόμενου, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ- και αντιστρόφως μια δραματική αύξηση των εισαγωγών, μεγαλύτερη του αναμενόμενου, που αντανακλά επιστροφή των Ελλήνων πολιτών στην προ κρίσης ξενολατρία τους, ακόμη και για προϊόντα που υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά όχι μόνο εφάμιλλα των εισαγόμενων, αλλά και ακόμη καλύτερα ποιοτικά. «Προφανώς επανερχόμαστε στις κακές μας συνήθειες ως χώρα», σημειώνει σχετικά ο κ. Κωνσταντόπουλος. 

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Την ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων και άμεσης υλοποίησης των κυβερνητικών εξαγγελιών αναφορικά με την ανάπτυξη της παραγωγής και της εξωστρέφειας  τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, δρ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος.

Τα στοιχεία εξαγωγών του πρώτου εξαμήνου δείχνουν μεν μια αύξηση των εξαγωγών, αλλά πολύ μικρή -μικρότερη του αναμενόμενου, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ- και αντιστρόφως μια δραματική αύξηση των εισαγωγών, μεγαλύτερη του αναμενόμενου, που αντανακλά επιστροφή των Ελλήνων πολιτών στην προ κρίσης ξενολατρία τους, ακόμη και για προϊόντα που υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά όχι μόνο εφάμιλλα των εισαγόμενων, αλλά και ακόμη καλύτερα ποιοτικά. «Προφανώς επανερχόμαστε στις κακές μας συνήθειες ως χώρα», σημειώνει σχετικά ο κ. Κωνσταντόπουλος. 

Παράλληλα, καταγράφεται ήδη και μια μικρή κάμψη στις ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, ως φυσικό επακόλουθο του κακού κλίματος που έχουν δημιουργήσει οι δύο λίστες που έχει δημοσιοποιήσει η αμερικανική κυβέρνηση με ευρωπαϊκά προϊόντα στα οποία σκοπεύει να επιβάλει πρόσθετους δασμούς. 

Σε αυτό το δύσκολο διεθνές κλίμα, η αύξηση των εξαγωγών, όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, «δεν μπορεί να γίνει ούτε με μαγικό ραβδί ούτε με ευχολόγια. Καταλαβαίνετε ότι χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια βάλανε μια τεράστια πλάτη στα χρόνια της κρίσης για να ανεβούν οι εξαγωγές της χώρας εις βάρος της κερδοφορίας τους, δηλαδή σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές στα ξένα ράφια μείωσαν την κερδοφορία τους, ενώ το παραγωγικό κόστος όλων των προϊόντων είχε μια συνεχή άνοδο. Δεν μπορούν όμως να το αντέξουν αυτό άλλο. 

Είναι αισιόδοξο το γεγονός ότι μειώνεται η φορολογία, έχουμε μια μείωση από το 28% στο 24% άμεσα, έχουμε μια μείωση στον φόρο των μερισμάτων από το 10% στο 5% και στον φόρο κοινωνικής αλληλεγγύης, όλο αυτό αν το συνυπολογίσουμε, είναι ένα σημαντικό ποσοστό, το οποίο μας δίνει μια σημαντική ανάσα. Αν ακολουθήσουν και οι τράπεζες τον ίδιο ρυθμό, δηλαδή να μπορέσουν να δίνουν τα δάνεια σε ακόμη πιο ανταγωνιστικά επιτόκια, νομίζω ότι έχουμε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα.

Σημαντικό βήμα για τους εξαγωγείς είναι επίσης ότι για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε ο θεσμός του υφυπουργού για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, με αρμόδιο υφυπουργό τον κ. Κώστα Φραγκογιάννη, που όπως και ο νέος γ.γ. Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών, ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, διαθέτουν τεράστια πείρα στο θέμα των εξαγωγών. Εκεί ενσωματώθηκαν το Enterprise Greece, ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων κ.ο.κ., μαζεύονται δηλαδή όλες οι υπηρεσίες, υπάρχει ένα one stop shop πλέον για τις εξαγωγές, γεγονός που βοηθά και νομίζω ότι τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας κυβέρνησης είναι σίγουρα θετικά και δίνουν θετικό πρόσημο στην κατεύθυνση της αύξησης των εξαγωγών.

Δυστυχώς πέσαμε σε μια δυσμενή συγκυρία, κυρίως με τα μέτρα της κυβέρνησης Τραμπ στις ΗΠΑ, τα οποία πολύ φοβούμαι ότι θα έχουν δυσμενή αντίκτυπο και αλυσιδωτές αντιδράσεις και στη χώρα μας φυσικά και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες».

Μακεδονικό brandname 

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει επίσης ο ΣΕΒΕ στη δημιουργία ενός «brand name» για τα μακεδονικά προϊόντα, τα οποία όπως επισημαίνει η διοίκησή του πρέπει να προστατευθούν από τον διεθνή ανταγωνισμό και τις συνέπειες που δύναται να έχει η Συμφωνία των Πρεσπών. 

Η Συμφωνία αυτή, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, πρέπει να εφαρμοστεί στη γειτονική χώρα και για τα ΝΠΙΔ, ιδιαίτερα τα Επιμελητήριά της, που εξακολουθούν να φέρουν στην ονομασία τους τον προσδιορισμό «Μακεδονικά», με το επιχείρημα ότι δεν χρηματοδοτούνται από το κράτος. Υπάρχει όμως σαφής σχέση τους με το κράτος, όπως τονίζει ο ΣΕΒΕ, συστάθηκαν με νόμο του γειτονικού κράτους και κατά συνέπεια πρέπει να αλλάξουν την ονομασία τους. 

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΒΕ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουν περάσει σε δυναμική αντεπίθεση, οργανώνοντας μεγάλες αποστολές συμμετοχές μακεδονικών επιχειρήσεων και προϊόντων σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού με το brand «MACEDONIA», όπως έγινε στη Fancy Food στις ΗΠΑ, που είχε ως αποτέλεσμα να εξαφανιστεί η συμμετοχή της Βόρειας Μακεδονίας. 

Ο ΣΕΒΕ έχει υποβάλει στην κατεύθυνση αυτή συγκεκριμένη πρόταση στην κυβέρνηση που προβλέπει τη δημιουργία ενός φορέα, κατά προτίμηση ΝΠΙΔ, λ.χ. «ENTERPRISE MACEDONIA», με τη συμμετοχή του ΣΕΒΕ, του ΣΒΕ, του ΕΒΕΘ και των τριών μακεδονικών Περιφερειών (Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης). «Νομίζω πως μια τέτοια κίνηση θα ήταν μια κίνηση ματ ουσιαστικά, γιατί εμείς δίνουμε τη μάχη στις διεθνείς αρένες. Ίσως να υπάρχουν μεν αντιρρήσεις από πλευράς του Enterprise Greece, αλλά το εθνικό θέμα προέχει και είδαμε τι μπορούμε να πετύχουμε στη Fancy Food. Καταλαβαίνετε τι έχει να γίνει λ.χ. στη SEAL ή στην ΑNUGA, στις μεγάλες Εκθέσεις, αν εμφανιστούμε εμείς με το “ENTERPRISE MACEDONIA”, με τις γνωστέςκαι καταξιωμένες διεθνώς μακεδονικές εταιρείες και προϊόντα μας».

Η κυβέρνηση φέρεται να βλέπει την πρόταση με θετικό μάτι και από την πλευρά τους ο ΣΕΒΕ και η ΠΚΜ είναι πανέτοιμοι να νοικιάσουν αμέσως εκθεσιακούς χώρους και να οργανώσουν τη συμμετοχή των μακεδονικών εταιρειών. «Εκεί δίνουμε τη μάχη, στη διεθνή αρένα, και κερδίζουμε», τονίζει σχετικά ο κ.Κωνσταντόπουλος.

Ζώνες

Δύο ακόμη σημαντικά βήματα που πρέπει να γίνουν προς τόνωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και εν γένει της χώρας, σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ, είναι:

  • Η παραχώρηση έκτασης περίπου 761 στρεμμάτων στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή προς την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ), ώστε να γίνει πράξη η δημιουργία Διεθνούς Πάρκου Τεχνολογίας και Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη (σ.σ.: Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας, στην έκταση αυτή σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα Διεθνές Πάρκο Τεχνολογίας και Καινοτομίας, καθώς και όλες οι αναγκαίες κτιριακές, τεχνικές και τεχνολογικές υποδομές και εγκαταστάσεις που θα εξασφαλίζουν την αποτελεσματική λειτουργία του Πάρκου ως υποστηρικτικής-διαχειριστικής δομής της ΑΖΚ).
  • Η δημιουργία μιας Διεθνούς Εμπορικής Ζώνης στη Θεσσαλονίκη, μιας ζώνης παθητικής και ενεργητικής τελειοποίησης, η οποία θα δώσει νέα ώθηση στις εξαγωγικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας και των όμορων χωρών. Η ζώνη αυτή σύμφωνα με σχετική πρόταση του ΣΒΕ και του ΣΕΒΕ μπορεί να δημιουργηθεί στο στρατόπεδο Γκόνου στη Μενεμένη. Οι φορείς έχουν υποβάλει σχετική πρόταση στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που έχει πει ότι θα την εξετάσει νομικά στο πλαίσιο του κοινοτικού δικαίου και αναμένονται εξελίξεις. Όπως επισημαίνουν πάντως οι βορειοελλαδικοί παραγωγικοί φορείς, η ίδια πρακτική υπάρχει και εφαρμόζεται ήδη τόσο στην Ισπανία, όσο και στην Ιταλία. 

Ινδία 

Η επιλογή της Ινδίας ως Τιμώμενης Χώρας για την 84η ΔΕΘ προσφέρει, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, μια καλή ευκαιρία να τεθούν βάσεις συνεργασίας με αυτήν την πολύ μεγάλη αγορά, στην οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πολύισχνή παρουσία εξαγωγικά-μη ανιχνεύσιμο στατιστικά ποσοστό. «Είναι μια χώρα που καταναλώνει πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα», σημειώνει ο κ. Κωνσταντόπουλος. «Εκεί έχουμε έναν σημαντικό άσο στα χέρια μας, τα γαλακτοκομικά μας προϊόντα, ιδιαίτερα το ελληνικό γιαούρτι, τα οποία είναι ασυναγώνιστα». Πρόσθετοι τομείς πρόσφοροι για ανάπτυξη εξαγωγών προς την Ινδία, σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ, είναι επίσης τα δομικά υλικά και τα ορυκτά.