Απόψεις
Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2019 09:35

Ποια προβλήματα απασχολούν τους εργαζόμενους

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα τελευταία αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα αναφορικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι και τις πραγματικές τους ανάγκες σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους, γράφει η Ρίτσα Οικονόμου. 

Από την έντυπη έκδοση

Της Ρίτσας Οικονόμου,
Head of Business Operations της Ηellas ΕΑΡ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα τελευταία αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα αναφορικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι και τις πραγματικές τους ανάγκες σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους.

Η έρευνα διενεργείται από την εταιρία Hellas EAP τα τελευταία περίπου 5 χρόνια, σε συνολικά 61 ελληνικές ή/και πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως στην Ελλάδα και ορισμένες και στην Κύπρο. 

Βάσει των σχετικών στοιχείων, στις γενικές κατηγορίες πρωτοστατούν τα οικογενειακά προβλήματα με ποσοστό 43%, στη δεύτερη θέση έρχονται τα εργασιακά με ποσοστό 29% και τελευταία τα προσωπικά με ποσοστό 28%. Αναλυτικότερα, τα συγκεκριμένα θέματα ανά κατηγορία είναι τα παρακάτω:

Οικογενειακά: 

  • 47% Γονεϊκός ρόλος (Καθοδήγηση γονέων σε θέματα που σχετίζονται με το μεγάλωμα των παιδιών, όπως ενδυνάμωση παιδιού, ενίσχυση αυτοεκτίμησης, όρια, πειθαρχία, εφηβεία, απόδοση στο σχολείο, σχολικές εξετάσεις, εκφοβισμός, μαθησιακές δυσκολίες, κ.ά)
  • 26% Οικογενειακές σχέσεις (συγκρούσεις στην οικογένεια, επικοινωνία ζεύγους, έντονες αντιδράσεις και συμπεριφορές, ενδοοικογενειακή βία, κ.ά.)
  • 15% Ευαίσθητα θέματα (εξαρτήσεις στην οικογένεια, απώλεια, πένθος, διαζύγιο, απόλυση, ανεργία, οικονομικές δυσκολίες, φροντίδα ηλικιωμένων μελών, κλοπή, εύρεση κοινωνικών φορέων, κ.ά.) 
  • 12% Σοβαρή ασθένεια (διαχείριση χρόνιας σωματικής ή ψυχικής πάθησης, διάγνωση σοβαρής ή/και θανατηφόρας ασθένειας, κ.ά.)

Εργασιακά: 

  • 38% Εργασιακό στρες (φόρτος εργασίας, επίτευξη στόχων, επαγγελματική εξουθένωση, αλλαγή εργασιακής θέσης, διαχείριση πίεσης από πελάτες, προσαρμογή σε νέα δεδομένα, εθελουσία, κ.ά.)
  • 32% Εργασιακές σχέσεις (υποτίμηση από προϊσταμένους, αγένεια, πίεση από ανωτέρους, εκφοβισμός, ψυχολογική βία, φόβος απόλυσης, κ.ά.)
  • 16% Καθοδήγηση στελεχών (χαμηλή απόδοση εργαζομένων, συμπεριφοριστικές επικινδυνότητες, διοίκηση ομάδας, ενίσχυση ηθικού και παραγωγικότητας εργαζομένων, απόλυση, εξαρτήσεις, διαχείριση εργαζομένων με ψυχικές ασθένειες ή άλλο θέμα υγείας, απώλεια εργαζομένου, κ.ά.)
  • 7% Χαμηλό ηθικό (εργασιακή ανασφάλεια, έλλειψη κινήτρου για εργασία, έλλειψη ικανοποίησης από το αντικείμενο εργασίας, χαμηλή δέσμευση προς τον οργανισμό, επιστροφή στην εργασία/προσαρμογή, σύνταξη, κ.ά.) 
  • 4% Έλλειψη ισορροπίας προσωπικής & εργασιακής ζωής (δυσκολίες εξισορρόπησης των εργασιακών και επαγγελματικών υποχρεώσεων, αυξημένες εργασιακές απαιτήσεις, κ.ά.)
  • 3% Υποστήριξη έπειτα από τραυματικό γεγονός (ληστεία, φυσική καταστροφή, θάνατος συναδέλφου, κ.ά.)

Προσωπικά: 

  • 37% Διαπροσωπικές σχέσεις (συντροφικότητα, χωρισμός, έλλειψη επικοινωνίας, όρια, διεκδικητικότητα, χαμηλή αυτοεκτίμηση, βία/κακοποίηση, κ.ά.)
  • 36% Προσωπικό στρες (άγχος καθημερινότητας, οικονομικές εκκρεμότητες, ανασφάλεια για το μέλλον, τραυματική εμπειρία, κ.ά.)
  • 17% Χρόνια ασθένεια (ψυχική ή σωματική ασθένεια, συνδυασμός και των δύο)
  • 7% Ψυχοσωματικά/στρες (κρίσεις πανικού, αυτοάνοσα, αϋπνίες, ημικρανίες γαστρεντερικές/δερματικές παθήσεις, μυοσκελετικά, κ.ά.) 
  • 3% Διαταραχές διάθεσης (κατάθλιψη, φοβίες, κ.ά.)

Το συνολικό δείγμα της έρευνας είναι περίπου 7.000 κλήσεις. Το 68% των κλήσεων έγινε από γυναίκες και το υπόλοιπο 32% από άνδρες. Το μεγαλύτερο μέρος των καλούντων ηλικιακά ανήκουν στις δεκαετίες 30-40 και 41-50 ετών.

Η καταγραφή των στοιχείων έγινε μέσω της υπηρεσίας της 24ωρης Τηλεφωνικής Γραμμής Ψυχολογικής Υποστήριξης που παρέχει η Hellas EAP σε εταιρείες/πελάτες της, και συμπεριλαμβάνει και διαθέσιμα δεδομένα από το 1ο εξάμηνο του 2019.

Οι κλήσεις στην 24/7 Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης γίνονται ανώνυμα και εμπιστευτικά. 

Η πρόσβαση των εργαζομένων σε αντίστοιχα προγράμματα υποστήριξης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί μια διαδεδομένη διεθνή πρακτική, που σε πολλές χώρες έχει θεσμοθετηθεί από το ίδιο το κράτος. Προσφέρεται δωρεάν από τις επιχειρήσεις στους εργαζόμενους και τα μέλη των οικογενειών τους, ως ένα μέσο διαχείρισης του στρες, ενίσχυσης της ψυχικής υγείας και της ευεξίας (wellbeing) και βελτίωσης της ποιότητας της ζωής τους.

Μέσω της ενδυνάμωσης των ανθρώπων τους, οι οργανισμοί στοχεύουν στη δημιουργία ενός υγιούς, παραγωγικού και βιώσιμου Ανθρώπινου Δυναμικού που θα συμβάλλει διαχρονικά στην επίτευξη του στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης και στην ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους.