Το μάθημα με το μεγαλύτερο αριθμό αναβαθμολογήσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι η Νεοελληνική Γλώσσα. Ένα γραπτό αναβαθμολογείται όταν η διαφορά στη βαθμολογία των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη από 12 μόρια στα 100. Στα 12 μόρια δεν γίνεται αναβαθμολόγηση. Ξεκινά από τα 13. Η μέγιστη επιτρεπτή διαφορά είναι, κατά τη γνώμη μου, πολύ μεγάλη για να είναι αποδεκτή.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Το μάθημα με το μεγαλύτερο αριθμό αναβαθμολογήσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι η Νεοελληνική Γλώσσα. Ένα γραπτό αναβαθμολογείται όταν η διαφορά στη βαθμολογία των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη από 12 μόρια στα 100. Στα 12 μόρια δεν γίνεται αναβαθμολόγηση. Ξεκινά από τα 13. Η μέγιστη επιτρεπτή διαφορά είναι, κατά τη γνώμη μου, πολύ μεγάλη για να είναι αποδεκτή.
Ένα γραπτό, για παράδειγμα, που βαθμολογήθηκε από τους δύο βαθμολογητές με 80 (16 στην εικοσάβαθμη κλίμακα) από τον ένα και 92 (18,4) από τον άλλο θεωρείται ότι δεν χρήζει αναβαθμολόγησης. Η διαφορά των 2,4 μονάδων στην εικοσάβαθμη κλίμακα αντιστοιχεί σε 480 μόρια. Αν το γραπτό άξιζε για 80 και τελικά πάρει 86, που είναι ο μέσος όρος του 80 και του 92 τότε ο υποψήφιος θα έχει ευνοηθεί κατά 240 μόρια. Είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός όταν οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές κρίνονται για μονοψήφιο αριθμό μορίων.
Αν το γραπτό έχει διαφορά στη βαθμολογία των δύο βαθμολογητών από 13 μόρια και πάνω τότε αναβαθμολογείται από τρίτο βαθμολογητή και μετράνε οι δύο μεγαλύτεροι βαθμοί. Άδικο και αυτό γιατί σκοπός δεν είναι να βγάλει ο αναβαθμολογούμενος το μεγαλύτερο βαθμό, αλλά τον πιο δίκαιο.
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (αυτό που παλιά λέγαμε Έκθεση) έχει γίνει σοβαρή προσπάθεια, όπως δείχνουν οι αριθμοί, να μειωθεί ο αριθμός των γραπτών που οδηγούνται σε τρίτο βαθμολογητή. Στον πίνακα βλέπουμε ότι το 2009 το 22,11% των γραπτών οδηγούνταν σε τρίτο βαθμολογητή και το 2019 το 11,5%, δηλαδή τα μισά, αναβαθμολογούνται. Επειδή αυτό έγινε σταδιακά, σε μία δεκαετία, κάθε χρόνο είχαμε μικρή βελτίωση, αυτό σημαίνει ότι μάλλον είχε τεθεί ως στόχος από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Άλλες φορές πλησίαζαν περισσότερο το στόχο άλλες όχι. Προφανώς αξίζουν συγχαρητήρια σε όσους στο σκέφτηκαν και το υλοποίησαν. Τα ονόματά τους κρατούνται μυστικά, όπως είναι υποχρεωτικό για τα μέλη της ΚΕΕ, ώστε να τους αποδώσουμε τα εύσημα ονομαστικά.
Η εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δεν θα είναι όπως ξέραμε μέχρι τώρα. Θα έχουμε συνεξέταση με τη Λογοτεχνία. Δύο μαθήματα σε ένα γραπτό. Ο τρόπος εξέτασης άλλαξε δύο φορές τον τελευταίο χρόνο. Την τελευταία φορά τον Ιούνιο με την ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης άλλαξε ξανά ο τρόπος εξέτασης.
Είναι προφανές ότι δεν μπορώ να έχω γνώμη για τον τρόπο εξέτασης ή τη συνεξέταση των μαθημάτων, αφού δεν είμαι φιλόλογος. Αυτό που πρέπει να προσεχθεί, κατά τη γνώμη μου, είναι η αντικειμενικότητα στη βαθμολόγηση, που θεωρώ ότι είναι μια πολύ σημαντική παράμετρος για τη σωστή εξέταση του μαθήματος.
Η νέα Υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι θα επανεξεταστεί η κοινή εξέταση της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας. Ας λάβει υπόψη της την προσπάθεια βελτίωσης του τρόπου βαθμολόγησης που έγινε την τελευταία δεκαετία, γιατί θα είναι κρίμα να ακυρωθεί η προσπάθεια αυτή και να αρχίσουν νέοι πειραματισμοί στην πλάτη των υποψηφίων.
Αναβαθμολογήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα στις Πανελλαδικές | |||
έτος | Αρ Υποψηφίων | Αριθμός Αναβαθμολογήσεων | Ποσοστό Αναβαθμολογήσεων |
2019 | 81244 | 9384 | 11,55 |
2018 | 83658 | 8843 | 10,57 |
2017 | 81515 | 9806 | 12,03 |
2016 | 77671 | 8590 | 11,06 |
2015 | 78284 | 10396 | 13,28 |
2014 | 79003 | 13778 | 17,44 |
2013 | 80958 | 14888 | 18,39 |
2012 | 84837 | 17442 | 20,56 |
2011 | 85478 | 16719 | 19,56 |
2010 | 90593 | 20773 | 22,93 |
2009 | 85354 | 18872 | 22,11 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |