Αφιερώματα
Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2019 10:38
Ελλάδα, εδώ και αρκετά χρόνια, στα πλαίσια της ανάπτυξης της τουριστικής δραστηριότητας έχει θέσει ως προτεραιότητά της την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού, ιδίως του θαλάσσιου τουρισμού υψηλών απαιτήσεων, όπως είναι ο τουρισμός των σκαφών αναψυχής. Η ιδιωτικοποίηση των τουριστικών λιμένων μέσω συμβάσεων παραχώρησης ενίσχυσε σημαντικά την προσπάθεια αυτή, αφού οι οργανωμένες μαρίνες προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, διαφημίζουν τη χώρα μας, προσελκύουν τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου και συμβάλλουν καθοριστικά στην οικονομία μέσω της προστιθέμενης αξίας.
Ελλάδα, εδώ και αρκετά χρόνια, στα πλαίσια της ανάπτυξης της τουριστικής δραστηριότητας έχει θέσει ως προτεραιότητά της την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού, ιδίως του θαλάσσιου τουρισμού υψηλών απαιτήσεων, όπως είναι ο τουρισμός των σκαφών αναψυχής. Η ιδιωτικοποίηση των τουριστικών λιμένων μέσω συμβάσεων παραχώρησης ενίσχυσε σημαντικά την προσπάθεια αυτή, αφού οι οργανωμένες μαρίνες προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, διαφημίζουν τη χώρα μας, προσελκύουν τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου και συμβάλλουν καθοριστικά στην οικονομία μέσω της προστιθέμενης αξίας.
Η Ένωση Μαρινών Ελλάδας ιδρύθηκε το 2010 με σκοπό την εκπροσώπηση των τουριστικών λιμένων της ελληνικής επικράτειας, την αναβάθμιση, ανάπτυξη και προβολή τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και τη μελέτη και επίλυση προβλημάτων που αφορούν στη δημιουργία και λειτουργία των τουριστικών λιμένων. Αποτελείται σήμερα από 21 οργανωμένους ελληνικούς τουριστικούς λιμένες με συνολικά 8.100 θέσεις ελλιμενισμού από τις οποίες οι μισές περίπου βρίσκονται σε μαρίνες της Αττικής.
Ποια είναι η προστιθέμενη αξία των μαρινών
- Είναι η δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας, αφού σύμφωνα με τη μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας (6 άμεσες θέσεις σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδας) και άλλες 100 έμμεσες εντός και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας όπου δραστηριοποιούνται επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξυπηρέτησης σκαφών, συντήρησης, καρνάγια, προμηθευτές καυσίμων και τροφοδοσίας, ναυτικοί πράκτορες. Εάν συνυπολογίσουμε και τα πληρώματα των σκαφών αναψυχής, τότε ανά 100 θέσεις ελλιμενισμού οι έμμεσες θέσεις εργασίας ξεπερνούν τις 200.
- Είναι η κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών, μεγάλο μέρος της οποίας φέρνει συνάλλαγμα που εισρέει από τα ξένα σκάφη αναψυχής. Το Διεθνές Συμβούλιο Ενώσεων της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας (ICOMIA) εκτιμά ότι για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σε μία μαρίνα, δαπανώνται αντίστοιχα 5 έως 10 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, διασκέδαση, εστίαση, συντήρηση, μισθοδοσία και άλλες υποχρεώσεις του σκάφους. Άρα για μία αγορά της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ όπως περίπου υπολογίζονται οι ελληνικές μαρίνες, εκτιμάται ότι τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ διαχέονται στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε μαρίνες.
- Είναι η συγκέντρωση δημοσίων εσόδων από τα υψηλά μισθώματα που καταβάλουν στο Δημόσιο οι μαρίνες, από τους φόρους εισοδήματος των επιχειρήσεων που λειτουργούν τις μαρίνες αλλά και από εκείνες που λειτουργούν μέσα και έξω από τις μαρίνες, από τις εργοδοτικές και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων και διάφορα άλλα τέλη που επιβαρύνουν τα σκάφη αναψυχής. Μόνο το ΦΠΑ που αποδίδεται στο Δημόσιο από την παροχή υπηρεσιών προς τα σκάφη αναψυχής υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως.
- Είναι η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με την κατασκευή σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων με περιβαλλοντικούς όρους, πράσινο και υψηλή αισθητική εκεί όπου πριν υπήρχαν εγκαταλελειμμένα κρηπιδώματα, χερσαίοι χώροι εγκατάλειψης σκαφών ή απρόσιτες και βρώμικες παραλίες.
- Τέλος είναι η συνεισφορά στις τοπικές κοινωνίες με την υπεύθυνη και ποιοτική διαχείριση της μαρίνας, με τις πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, την καθημερινή καθαριότητα και συντήρηση των εγκαταστάσεων που αποτελούν τις απαραίτητες υποδομές για την προσέλκυση υψηλής ποιότητας τουρισμού σε αρμονία με την ελεύθερη και ασφαλή πρόσβαση των πολιτών στο παραλιακό μέτωπο.
Η προστιθέμενη αξία των τουριστικών λιμένων λοιπόν είναι η θετική συμβολή στην Οικονομία, στο Περιβάλλον και την Κοινωνία του τόπου μας.
Τα κυρίαρχα θέματα του κλάδου
1. Βελτίωση θεσμικού πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας
- Αθέμιτος ανταγωνισμός (πλωτές εξέδρες Αρ.27 ν.4256/2014, ναύδετα Αρ.103 ν.4504/2017, Λιμενικά ταμεία χωρίς υπηρεσίες κ’ τιμολόγια)
- Μείωση γραφειοκρατίας στην ίδρυση κ’ λειτουργία (5 έτη για τη δημιουργία μαρίνας, αδυναμία αδειοδότησης υφιστάμενων, εμπλοκή Υπηρεσιών, Φορέων, αλληλοεπικάλυψη σχετικών διατάξεων)
- Νομοθετικά κενά κ’ αδιέξοδα (για εγκαταλελειμμένα σκάφη και ναυάγια εκκρεμεί ΚΥΑ του ν.4256/2014)
2. Αύξηση ανταγωνιστικότητας ελληνικών μαρινών
- Μείωση υπερ-φορολόγησης, ΦΠΑ, φόρου πολυτελείας, κατάργηση ΕΝΦΙΑ, ΤΕΠΑΗ, ανταποδοτικό τέλος 0,2% ΡΑΛ, ΦΠΑ & πρόστιμα κατά τον πλειστηριασμό επαγγελματικών σκαφών που έχουν χάσει την άδειά τους.
3. Κίνητρα προσέλκυσης σκαφών
- Άρση όλων των περιορισμών ναύλωσης σκαφών στην ξένη σημαία (Αρ.3.3.α.β. ν.4256/2014 και ειδικά του Αρ. 136 ν.4504/2017)
- Ενεργοποίηση χρηματοδοτικής μίσθωσης για σκάφη αναψυχής (εκκρεμεί ΚΥΑ του ν.4256/2014)
- Ένταξη μακροχρόνιων συμβάσεων ελλιμενισμού στις ελληνικές μαρίνες στο πρόγραμμα «Χρυσή Βίζα» (ν.4514/2018)
4. Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης και προβολής του κλάδου
- Ιδιωτικοποιήσεις μαρινών, νέες υποδομές, εθνική στρατηγική
- Χρηματοδότηση ανάπτυξης και αναβάθμισης υφιστάμενων (ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός)
- Συνεργασία ΕΟΤ με φορείς, ενέργειες προβολής, εξωστρέφεια
Ευκαιρία για ανάπτυξη του κλάδου – προσδοκώμενα οφέλη
Εάν η Ελλάδα αναπτύξει το yachting και τις μαρίνες της, όπως αρμόζει σε μία χώρα με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο 16.000 km, με ιδανικό κλίμα για το σκάφος αναψυχής σχεδόν όλο το έτος και φιλικές θάλασσες, τότε θα η αγορά γίνει τετραπλάσια σε μέγεθος προσεγγίζοντας την αναλογία σκάφους ανά κάτοικο 1:164 που είναι ο μέσος όρος της Ε.Ε. (σήμερα στη χώρα μας η αναλογία είναι 1:620). Αυτό σημαίνει:
- 40.000 νέες θέσεις ελλιμενισμού, άνω των 53.000 συνολικών οργανωμένων θέσεων ελλιμενισμού με παροχή υπηρεσιών στη χώρα μας. Ο ετήσιος τζίρος στις μαρίνες θα εκτοξευτεί από τα 50 εκατ. ευρώ στα 200 εκατ. ευρώ.
- Χρησιμοποιώντας τον κατώτερο πολλαπλασιαστή (1:5) μεταξύ της δαπάνης ελλιμενισμού και της διάχυσης δαπανών στην τοπική οικονομία ανά σκάφος, αντιλαμβανόμαστε ότι πάνω από 1 δισ. ευρώ χάνουμε ετησίως επειδή υστερούμε στην ανάπτυξη της βιομηχανίας του yachting σε σχέση με τις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες.
- Αντίστοιχα θα δημιουργηθούν 2.500 νέες άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και πάνω από 80.000 θέσεις απασχόλησης (έμμεσης ή μερικής) σε συναφείς δραστηριότητες στις περιοχές που λειτουργούν οι μαρίνες καθώς και πληρωμάτων στα σκάφη αναψυχής.
- Καλύτερη ποιότητα παροχής υπηρεσιών, ανάπτυξη σχετικών κλάδων Θαλάσσιου Τουρισμού (ναυτικοί όμιλοι, ιστιοπλοΐα, θαλάσσια σπορ, κ.α.).
- Και βέβαια σημαντική αύξηση εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο. Τα 100 εκατ. ευρώ από το ΦΠΑ των σκαφών αναψυχής σήμερα θα τετραπλασιαστούν σε 400 εκατ. ευρώ χωρίς να συνυπολογίζονται τα άλλα φορολογικά έσοδα.
Ο ρόλος της ΕΜΑΕ
Η Ένωση Μαρινών Ελλάδας αποτελείται σήμερα από 21 τουριστικούς λιμένες/μαρίνες με συνολικά 8.100 θέσεις ελλιμενισμού για πλοία αναψυχής και εκπροσωπεί το 75% περίπου των οργανωμένων θέσεων ελλιμενισμού στη χώρα μας.
Ιδρύθηκε το 2010 με σκοπό την εκπροσώπηση των τουριστικών λιμένων της ελληνικής επικράτειας, την αναβάθμιση, ανάπτυξη και προβολή τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και τη μελέτη και επεξεργασία θεμάτων που αφορούν στη δημιουργία και λειτουργία των τουριστικών λιμένων.
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επικοινωνήστε με:
κα Σταυρούλα Κακαλέτρη, Ένωση Μαρινών Ελλάδας
Μαρίνα Φλοίσβου, Παλαιό Φάληρο, 17561
e-mail: [email protected], www.greek-marinas.gr