Αφιερώματα
Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2019 10:41

Οι επενδύσεις στην ελληνική τουριστική αγορά παρουσιάζουν θεαματική αύξηση

Τo 2018, o ελληνικός τουρισμός κατέγραψε για μια ακόμη χρονιά ρεκόρ τόσο στις ροές τουριστών όσο και στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, ξεπερνώντας τις 33 εκατ. αφίξεις και τα 16 δισ. ευρώ έσοδα, αντίστοιχα. Στο υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ θέσαμε ως στρατηγική προτεραιότητα και πετύχαμε την προοδευτική αύξηση των τουριστικών μεριδίων, επεκτείνοντας την τουριστική περίοδο και αναπτύσσοντας νέους προορισμούς. Για πρώτη φορά σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε εθνική τουριστική πολιτική με στόχο τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο στην Ελλάδα, με γνώμονα τη βιώσιμη και ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη.

Του Γιώργου Τζιάλλα
Ο Γιώργος Τζιάλλας είναι πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού του ΟΟΣΑ και τ. γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης. 

Τo 2018, o ελληνικός τουρισμός κατέγραψε για μια ακόμη χρονιά ρεκόρ τόσο στις ροές τουριστών όσο και στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, ξεπερνώντας τις 33 εκατ. αφίξεις και τα 16 δισ. ευρώ έσοδα, αντίστοιχα. Στο υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ θέσαμε ως στρατηγική προτεραιότητα και πετύχαμε την προοδευτική αύξηση των τουριστικών μεριδίων, επεκτείνοντας την τουριστική περίοδο και αναπτύσσοντας νέους προορισμούς. Για πρώτη φορά σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε εθνική τουριστική πολιτική με στόχο τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο στην Ελλάδα, με γνώμονα τη βιώσιμη και ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη.

Τo Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδίων (WTTC), στην τελευταία του δημοσιευμένη έρευνα για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της ετήσιας επισκόπησής του για τον οικονομικό αντίκτυπο και την κοινωνική σημασία του τουρισμού, επισήμανε τα θεαματικά αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν στους τομείς αυτούς και τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξαν στη στήριξη της εθνικής μας οικονομίας. Ο τουρισμός αναπτύχθηκε το 2018 με ρυθμό 6,9%, δηλαδή τρεισήμισι φορές υψηλότερο από το σύνολο της ελληνικής οικονομίας και τρεις φορές πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αποφέροντας 37,5 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία (άμεσα και έμμεσα) και συνεισφέροντας σε ποσοστό 20,6% επί του ΑΕΠ.

Η τουριστική μας πολιτική εδράστηκε στους ακόλουθους στρατηγικούς άξονες:

  • Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού, μέσα από νέες πτήσεις και πακέτα που εντάξαμε στα προγράμματα των ξένων τουριστικών οργανισμών και αεροπορικών εταιρειών.
  • Προώθηση νέων ελληνικών προορισμών με στρατηγικές συμφωνίες στο εξωτερικό, ώστε να μπουν πιο δυναμικά στον τουριστικό χάρτη.
  • Προώθηση της Ελλάδας ως τη μοναδική πολυνησιακή χώρα της Ευρώπης, με δυναμικά πακέτα διακοπών συνδυάζοντας δημοφιλείς και ανερχόμενους προορισμούς και θεματικές αυθεντικές εμπειρίες.
  • Ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού και προώθηση νέων θεματικών τουριστικών προϊόντων. 
  • Συνέργεια του τουρισμού με άλλους κλάδους της οικονομίας, όπως η αγροδιατροφή και η μεταποίηση.
  • Ενδυνάμωση της παρουσίας μας στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης και άνοιγμα προς νέες αγορές, με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών υψηλής αγοραστικής δύναμης. 
  • Προσέλκυση επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Οι επενδύσεις στην ελληνική τουριστική αγορά παρουσιάζουν θεαματική αύξηση. Συγκεκριμένα, κατά την τελευταία τετραετία υλοποιήθηκαν περισσότερα από 400 επενδυτικά σχέδια σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, ειδικές τουριστικές υποδομές (σύνθετα τουριστικά καταλύματα, συνεδριακά κέντρα, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, χιονοδρομικά κέντρα, κλπ.), προσθέτοντας 55.000 νέες κλίνες στο ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας, 30.000 εκ των οποίων ανήκουν σε ξενοδοχεία των υψηλών κατηγοριών. Παράλληλα, στηρίξαμε τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, με προγράμματα ενίσχυσης άνω των 800 εκατ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ. Το 50% των προτάσεων που υποβλήθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο αφορούν επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού.

Με την αύξηση της τουριστικής ζήτησης και της επισκεψιμότητας, δημιουργήσαμε νέες πηγές εσόδων, νέα επιχειρηματικότητα και κυρίως νέες θέσεις εργασίας. Με ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας το 2019, ο τουρισμός αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα ενίσχυσης της απασχόλησης. Η στρατηγική που υλοποιήσαμε έδωσε πνοή σε όλη την Ελλάδα και αναγνωρίστηκε ως πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών και άλλους διεθνείς φορείς (WTTC, ΟΟΣΑ). 

Η Γενική Γραμματεία Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης εργάστηκε ώστε το υπουργείο Τουρισμού να συμμετέχει για πρώτη φορά και να υλοποιεί ως εταίρος, μαζί με άλλους φορείς του τουρισμού, επιμελητήρια και την τοπική αυτοδιοίκηση από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έργα στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που αφορούν στις ειδικές/θεματικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο ιατρικός, ο θρησκευτικός, ο πολιτιστικός και ο φυσιολατρικός τουρισμός. 

Τον περασμένο Δεκέμβριο ψηφίστηκε, μετά από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ο νέος νόμος που αφορά στο θεματικό τουρισμό. Για πρώτη φορά εισάγεται στην ελληνική νομοθεσία ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ανάπτυξης όλων των ειδικών μορφών τουρισμού και ανοίγονται πλέον νέοι ορίζοντες για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, οδηγώντας στην άνθηση των τοπικών αγορών, σε επενδύσεις και νέα αναπτυξιακά έργα.

Με τον ίδιο νόμο επιλύσαμε χρόνια προβλήματα και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Ειδικότερα, ως προς το θαλάσσιο τουρισμό, βελτιώσαμε και ενισχύσαμε τις υποδομές στις μαρίνες, στην κρουαζιέρα και στο home-porting, προχωρήσαμε σε μεγάλο αριθμό εγκρίσεων για έργα σε μαρίνες και τουριστικά αγκυροβόλια και εκδώσαμε τα πρώτα Προεδρικά Διατάγματα για την έγκριση χωροθέτησης μαρινών μεσαίου και μεγάλου μεγέθους (Χίου, Αλίμου, Πύλου και Βουλιαγμένης). Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός των επόμενων χρόνων πρέπει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες παγκόσμιες τάσεις, ώστε να καταστούμε πιο ανταγωνιστικοί στο θαλάσσιο τουρισμό.

Επιπλέον, για πρώτη φορά στην Ελλάδα χαράχθηκε ενιαία εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς, και τη σύσταση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής για την Κρουαζιέρα. Η χώρα μας αναδεικνύεται ως κεντρική δύναμη στη Μεσόγειο, μεγιστοποιώντας το συγκριτικό της πλεονέκτημα ως πολυνησιακή χώρα. Ταυτόχρονα, ενδυναμώνεται η εικόνα, η ταυτότητα και η αναγνωρισιμότητά της ως κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας. 

Με την ισχυροποίηση του ρόλου και της εκπροσώπησης της Ελλάδας στα παγκόσμια κέντρα λήψης αποφάσεων για τον τουρισμό, ενισχύσαμε την τουριστική μας εξωστρέφεια και αλλάξαμε την εικόνα της Ελλάδας παγκοσμίως, ώστε η χώρα να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει ως ισχυρή δύναμη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.