Τουρκικές εταιρείες μόνο και προσωπικό παραμένουν στο τουρκικό γεωτρύπανο «Φατίχ» (Πορθητής), έπειτα από την αποχώρηση των τελευταίων δύο διεθνών εταιρειών που είχαν παραμείνει εν μέρει σε υποστήριξη των παράνομων δραστηριοτήτων του.
Τουρκικές εταιρείες μόνο και προσωπικό παραμένουν στο τουρκικό γεωτρύπανο «Φατίχ» (Πορθητής), έπειτα από την αποχώρηση των τελευταίων δύο διεθνών εταιρειών που είχαν παραμείνει εν μέρει σε υποστήριξη των παράνομων δραστηριοτήτων του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου» Κύπρου, οι δύο εξειδικευμένες εταιρείες που παρέμειναν μετά την αποχώρηση των υπόλοιπων εταιρειών μόλις το «Φατίχ» πήρε θέση για παράνομη γεώτρηση, την Παρασκευή αποχώρησαν πλήρως και οι εν λόγω δύο διεθνείς εταιρείες που απέμειναν, γεγονός που σημαίνει ότι το «Φατίχ» μένει χωρίς την απαραίτητη εξειδικευμένη τεχνική υποστήριξη.
Οι δύο εταιρείες είχαν αποσύρει από τις πρώτες μέρες μεγάλο μέρος του προσωπικού τους, ιδιαίτερα όσους ήταν Ευρωπαίοι πολίτες. Στις νομικές και διπλωματικές πιέσεις από κυπριακής πλευράς, απαντούσαν ότι ουσιαστικά έχουν εξοπλισμό στο γεωτρύπανο που δεν είναι εύκολο να μεταφέρουν αλλού και αυτό γίνεται σταδιακά. Την Παρασκευή ενημέρωσαν ότι έχουν αποχωρήσει πλήρως από το γεωτρύπανο και δεν διαθέτουν ούτε προσωπικό, ούτε εξοπλισμό πλέον για τις παράνομες δραστηριότητες του «Φατίχ».
Προφανώς όχι τυχαία, την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας είχε δηλώσει ότι αναζητούν συνεργάτες για τις γεωτρήσεις στην Κίνα και τη Ρωσία, αφού σε τέτοιες γεωτρήσεις οι εξειδικευμένες εργασίες που προσφέρουν ελάχιστες εταιρείες στον κόσμο, είναι απόλυτα απαραίτητες.
Ένας ακόμη λόγος πίεση προς τις πλείστες από τις ξένες εταιρείες που αποχώρησαν από την υποστήριξη της παράνομης δραστηριότητας της Τουρκίας, είναι και το γεγονός ότι η Κύπρος είχε ετοιμάσει «μαύρη λίστα» των εταιρειών αυτών, ώστε να μην τους ανατεθεί οποιοδήποτε έργο στις επόμενες 7-8 γεωτρήσεις εντός της Κυπριακής ΑΟΖ από τις ExxonMobil, Total και Eni. Επίσης, δεν θα τους επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουν λιμάνια και έδαφος της Κύπρου, για υποστήριξη εργασιών υδρογονανθράκων σε Αίγυπτο και Ισραήλ που βρίσκονται τώρα στο αποκορύφωμά τους.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι από τη μια η αποχώρηση των κυριότερων εξειδικευμένων υπεργολάβων και από την άλλη η αποχώρηση τριών εταιρειών που είχαν αρχικά συμβληθεί για υποστήριξη των «Φατίχ» και «Γιαβούζ» (Siem, Vroon και PACC Offshore) λόγω της οποίας δεν υπάρχει επάρκεια πλοίων υποστήριξης για δύο ταυτόχρονες γεωτρήσεις, έχει ουσιαστικά καθηλώσει σε πολύ αργούς ρυθμούς τη γεώτρηση με το «Φατίχ», ενώ δεν επέτρεψε ακόμα την έναρξη γεώτρησης νότια του Απ. Αντρέα με το «Γιαβούζ».
Σε σχέση με το «Γιαβούζ», αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο 48ωρο είχε διακόψει τις ενέργειες σταθεροποίησής του και εκινείτο σε μια ζώνη 1.000 μέτρων περίπου, ενώ είναι φανερό ότι γίνονται εντατικές προσπάθειες για να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος εφοδιασμός και υποστήριξη για να ξεκινήσει την παράνομη δραστηριότητά του.
Στο μεταξύ, σχεδόν καθημερινές είναι πλέον οι πτήσεις μη επανδρωμένου αεροσκάφους παρατήρησης του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, που και χθες για έξι περίπου ώρες «περιπολούσε» βόρεια της Κύπρου, από νοτιοανατολικά του Ακρωτηρίου του Αποστόλου Αντρέα κοντά στο «Γιαβούζ», μέχρι και δυτικά της Κύπρου μέχρι το «Φατίχ», πετώντας σε υψόμετρο 18.000 ποδών.