Πολιτιστικά
Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2019 05:06

Η «Νυχτερινή Περίπολος» αποκαθίσταται, υπό το βλέμμα των επισκεπτών

Το Ρέικσμουζεουμ (Rijksmuseum) του Άμστερνταμ άρχισε τις μεγαλύτερες εργασίες αποκατάστασης που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στη «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ, πίσω από τους γυάλινους τοίχους της γκαλερί του Μουσείου, υπό το βλέμμα των επισκεπτών.  

Το Ρέικσμουζεουμ (Rijksmuseum) του Άμστερνταμ άρχισε τις μεγαλύτερες εργασίες αποκατάστασης που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στη «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ, πίσω από τους γυάλινους τοίχους της γκαλερί του Μουσείου, υπό το βλέμμα των επισκεπτών.  

Η αποκατάσταση του τεραστίων διαστάσεων πίνακα που χρονολογείται από το 1642, η οποία προβλέπεται να διαρκέσει χρόνια, αναμεταδίδεται απευθείας μέσω διαδικτύου ώστε να μπορεί όλος ο κόσμος να την παρακολουθεί. « “Η Νυχτερινή Περίπολος” είναι ένα από τα γνωστότερα έργα παγκοσμίως. Κάθε χρόνο προσελκύει περισσότερους από δύο εκατομμύρια επισκέπτες», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Τάκο Ντίμπιτς, διευθυντής του Μουσείου.

Το μνημειώδες έργο, ύψους 3,8 μέτρων, πλάτους 4,5 μέτρων και βάρους 337 κιλών, «ανήκει σε όλο τον κόσμο» και «θεωρούμε ότι το κοινό έχει το δικαίωμα να βλέπει όλες τις εργασίες στον πίνακα».

Η «Επιχείρηση Νυχτερινή Περίπολος» όπως ονομάζεται, προϋπολογισμού εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί μια ιστορική πρεμιέρα και πρόκειται για τη «μεγαλύτερη και πληρέστερη εργασία έρευνας και αποκατάστασης του αριστουργήματος του Ρέμπραντ στα χρονικά», όπως αναφέρει το Μουσείο. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και στις επόμενες γενιές, το Ρέικσμουζεουμ θέλει να συντηρήσει το αριστούργημα όσο το δυνατόν καλύτερα.    

Οι επισκέπτες μπορούν να βλέπουν τις πολύ λεπτές κινήσεις των συντηρητών πάνω στο έργο μέσα σε ένα γυάλινο δωμάτιο που δημιουργήθηκε ειδικά για την περίσταση και σχεδιάστηκε από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Ζαν-Μισέλ Βιλμότ, ο οποίος είχε αναλάβει τη διαρρύθμιση των αιθουσών κατά τις μακρές εργασίες ανακαίνισης του Μουσείου, που ολοκληρώθηκαν το 2013.

Ο Ολλανδός Ρέμπραντ φαν Ράιν (1606-1669) έλαβε το 1642 μια παραγγελία από τον λοχαγό της πολιτοφυλακής του Άμστερνταμ Φρανς Μπάνικ Κοκ να ζωγραφίσει τους αξιωματικούς και τα μέλη της πολιτοφυλακής του. Μέσα σε τρεισήμισι αιώνες, ο πίνακας γνώρισε πολλές μετακινήσεις και προσπάθειες αποκατάστασης, ενώ διέφυγε και από τα χέρια των ναζί. Οι τελευταίες μεγάλες εργασίες αποκατάστασής του ήταν πριν από 40 και πλέον χρόνια, μετά την επίθεση, το 1975, ενός ψυχικά διαταραγμένου ατόμου που κατάφερε πολλές μαχαιριές στο έργο.    

Έκτοτε, οι ειδικοί διαπίστωσαν την παρουσία λευκής σκιάς σε ορισμένα σημεία του πίνακα, κυρίως γύρω από την περιοχή που επλήγη από τις μαχαιριές, με αποτέλεσμα να αποχρωματιστεί η απεικόνιση ενός μικρού σκύλου στο κάτω δεξί μέρος του πίνακα. «Παρατηρήσαμε αυτά τα τελευταία χρόνια ότι μια λευκή σκιά εμφανιζόταν στο κάτω μέρος του πίνακα. Θέλουμε να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται και να αποκαταστήσουμε το έργο με τον καλύτερο τρόπο», είχε εξηγήσει ο Τάκο Ντίμπιτς όταν ανακοίνωσε, τον περασμένο Οκτώβριο, την επιχείρηση της αποκατάστασης του έργου.    

Για τον λόγο αυτόν, οι ειδικοί εξετάζουν μέσα από φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας και ψηφιοποιημένες αναλύσεις του πίνακα όπως και κάθε στρώματος βερνικιών και χρωμάτων, πριν αποφασίσουν για τις καλύτερες τεχνικές αποκατάστασης. Πριν από την έναρξη του εγχειρήματος, «Η Νυχτερινή Περίπολος» ήταν ο σημαντικότερος πίνακας έκθεσης την άνοιξη, για την 350ή επέτειο θανάτου του ζωγράφου.