Αφιερώματα
Παρασκευή, 31 Μαΐου 2019 10:52

ΣΕΠΕΕ: Ανοδικά οι εξαγωγές της ελληνικής ένδυσης

Με άκρως εντυπωσιακή αύξηση εξαγωγών, ύψους 40%, ξεκίνησε το 2019 για την ελληνική ένδυση, ενώ στο ακόμη εντυπωσιακότερο 60% εκτιμάται η αύξηση των εξαγωγών ελληνικού βαμβακιού, σε συνέχεια της ανοδικής διετίας 2017-2018. Η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων έφτασε συγκεκριμένα στο πρώτο δίμηνο του 2019 στα 163 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 39,8% έναντι των 116 εκατ. του πρώτου διμήνου του 2018.

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Με άκρως εντυπωσιακή αύξηση εξαγωγών, ύψους 40%, ξεκίνησε το 2019 για την ελληνική ένδυση, ενώ στο ακόμη εντυπωσιακότερο 60% εκτιμάται η αύξηση των εξαγωγών ελληνικού βαμβακιού, σε συνέχεια της ανοδικής διετίας 2017-2018. Η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων έφτασε συγκεκριμένα στο πρώτο δίμηνο του 2019 στα 163 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 39,8% έναντι των 116 εκατ. του πρώτου διμήνου του 2018.

Και τα δύο αυτά ανοδικά ποσοστά, όμως, σύμφωνα με τη διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), είναι συγκυριακά και παρά το ότι η χρονιά εκτιμάται ότι θα είναι όντως ανοδική, αναμένεται σίγουρα διόρθωση των «τρελών» αυτών αναπτυξιακών δεικτών.

Όπως επισημαίνει σχετικά ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ, Θεόφιλος Ασλανίδης, είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει διόρθωση, καθώς δεν υπάρχει κάποια συνταρακτική εξέλιξη που να αιτιολογεί τη ραγδαία αυτή αύξηση, η οποία εκτιμάται ότι προέρχεται από παραγγελίες του τέλους της προηγούμενης χρονιάς που καθυστέρησαν κ.ο.κ. 

«Όποιο πρόσημο θετικό είναι καλοδεχούμενο», σημειώνει ο κ. Ασλανίδης, «από τη στιγμή που έχουν ήδη προηγηθεί δυο καλές χρονιές. Συγκεκριμένα τη διετία 2017-2018 καταγράφηκε αθροιστικά αύξηση 25% στις εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων (11,2% το 2017 και 12,3% το 2018).

Εκείνο το οποίο φαίνεται σίγουρα είναι ότι αρχίζει να αποδίδει η προσπάθεια των ελληνικών εταιρειών που παράγουν brands, που στην πλειοψηφία τους είναι νέες στον τομέα της εξωστρέφειας, καθώς έως το 2007 και το 2008 έκαναν περιορισμένες μόνο εξαγωγές, αλλά το αδιέξοδο που δημιουργήθηκε στην ελληνική αγορά λόγω της κρίσης τις ανάγκασε να αναπτύξουν εξωστρέφεια».  

Η στροφή αυτή έγινε εξ ανάγκης και συνεχίζεται επίσης για τους ίδιους λόγους, καθώς σημειωτέον η ελληνική αγορά εξακολουθεί να είναι βαριά ασθενής. Στην εγχώρια αγορά οι χονδρικές πωλήσεις ένδυσης στο πρώτο φετινό δίμηνο ήταν μειωμένες κατά 6,8% και οι λιανικές πωλήσεις κατά 9,5%, ήτοι η κατανάλωση στην εγχώρια αγορά εξακολουθεί να συρρικνώνεται λόγω της οικονομικής αδυναμίας των καταναλωτών. 

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι πλέον -όπως επισημαίνει ο κ. Ασλανίδης- οι εταιρείες που παράγουν επώνυμα προϊόντα (brands) είναι περισσότερες αριθμητικά, αντιπροσωπεύοντας ένα ποσοστό 60% του κλάδου, και μάλιστα με ανοδική τάση.

Οριακά αυξημένες ήταν στο πρώτο δίμηνο του 2019 και οι εξαγωγές της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας, οι οποίες ανήλθαν σε 61,5 εκατ. ευρώ, ενώ εντυπωσιακή αύξηση - συγκεκριμένα 60%- καταγράφηκε στις εξαγωγές ελληνικού βαμβακιού, με την αξία τους να ανεβαίνει στα 122,6 εκατ. ευρώ. Για την «εκτόξευση» αυτή των εξαγωγικών ποσοστών του ελληνικού βαμβακιού, σύμφωνα με τον κ. Ασλανίδη, ευθύνεται το ότι η Τουρκία που απορροφά το μεγαλύτερο μέρος -περί το 50%- του ελληνικού βαμβακιού, λόγω της ισοτιμίας της λίρας δεν έκανε εισαγωγές στα τέλη του 2018, αλλά στις αρχές του 2019, οπότε και αυτό το ποσοστό είναι εικονικό. Ο ΣΕΠΕΕ εκτιμά πως θα υπάρξει αύξηση στη φετινή χρονιά, αλλά όχι σε αυτό το ποσοστό.

Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας, συμπεριλαμβανομένης της πρωτογενούς παραγωγής (βαμβακιού), κατέγραψαν αύξηση 36,4% το πρώτο δίμηνο του 2019, με την αξία εξαγωγών στα 347 εκατ. ευρώ, έναντι 254 εκατ. ευρώ του πρώτου διμήνου του 2018.

Κλαδική πολιτική

Σε αυτό το περιβάλλον κύριο αίτημα του κλάδου, όπως τονίζει ο γ/δ του ΣΕΠΕΕ, είναι η εφαρμογή κλαδικής πολιτικής υποστήριξης των εξαγωγών.

«Εκείνο που είναι προφανές -επισημαίνει ο κ. Ασλανίδης- είναι ότι με δεδομένη την κατάσταση της εγχώριας αγοράς, η οποία θέλει χρόνο να επανέλθει, οι εξαγωγές αποτελούν μονόδρομο για τις επιχειρήσεις. Πρέπει κατά συνέπεια να διευρύνουμε το ποσοστό των εξαγωγών άμεσα και γρήγορα, όπως άλλες χώρες, λ.χ. η Πορτογαλία που έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με εμάς, αλλά έχει καταφέρει να διπλασιάσει τις εξαγωγές στο ρούχο και το παπούτσι μέσα σε μια πενταετία. Οι Πορτογάλοι, όμως, δεν είναι Έλληνες, διότι έχουν την πολιτική βούληση να στηρίξουν συγκεκριμένους κλάδους, που μπορούν να αποφέρουν εξαγωγές και παίρνουν συγκεκριμένα μέτρα στήριξης των κλάδων αυτών.

Στην Ελλάδα, αντιθέτως, δεν υπάρχει κλαδική πολιτική. Ας επιλέξουν οι αρμόδιοι δυο-τρεις κλάδους που πιστεύουν ότι μπορούν να τραβήξουν τις εξαγωγές και ας τους ενισχύσουν. Σε όποια έκθεση πάει κανείς βλέπει Πορτογάλους κάτω από την ομπρέλα του πορτογαλικού κράτους. Θέλουμε δηλαδή συγκεκριμένη κλαδική πολιτική υποστήριξης των εξαγωγών».

Τα υπόλοιπα προβλήματα που επισημαίνει ο ΣΕΠΕΕ είναι τα γνωστά γενικά προβλήματα που πλήττουν όλους τους κλάδους: φορολογικό, ασφαλιστικό, τράπεζες, ακριβό χρήμα, ακριβή ενέργεια κ.ο.κ.