Έναν βασικό οδηγό οκτώ σημείων, τα οποία οι αναγνώστες των δημοσκοπήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ)
Έναν βασικό οδηγό οκτώ σημείων, τα οποία οι αναγνώστες των δημοσκοπήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ)
Όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου του ΣΕΔΕΑ, «λόγω του πλήθους των δημοσκοπήσεων που βλέπει καθημερινά το φως της δημοσιότητας και το οποίο αναμένεται να αυξηθεί λίγο προ των εκλογών, θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό όλοι, πολιτικοί, δημοσιογράφοι, ερευνητές αλλά κυρίως οι πολίτες που έρχονται σε επαφή με τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων μέσω των ΜΜΕ, να γνωρίζουν τους βασικούς ορισμούς και να λαμβάνουν υπόψη τους συγκεκριμένες παραμέτρους κατά την ανάγνωση και ερμηνεία των στοιχείων».
Βασικά σημεία προσοχής κατά την ανάγνωση των δημοσκοπήσεων
1. Ταυτότητα έρευνας: Προσέξτε την ταυτότητα της έρευνας, όπου πρέπει να δηλώνονται τουλάχιστον τα ακόλουθα: η εταιρεία που διενήργησε την έρευνα, ο εντολέας της έρευνας, το μέγεθος του δείγματος & η γεωγραφική του κάλυψη, ο τρόπος συλλογής των στοιχείων, η περίοδος διεξαγωγής της έρευνας και το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματα της. Επίσης, όταν πρόκειται για δημοσκόπηση με πρόθεση ψήφου, θα πρέπει να δηλώνεται ο τρόπος συλλογής στοιχείων.
2. Δείγμα - Μέγεθος: Προσέξτε το μέγεθος του δείγματος της έρευνας. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για Βουλευτικές εκλογές ή Ευρωεκλογές, το δείγμα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.000 άτομα. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για Δημοτικές εκλογές, το δείγμα εξαρτάται από το μέγεθος του Δήμου, ωστόσο ενδείκνυται να μην είναι μικρότερο των 300 ατόμων.
3. Δείγμα - Ποιότητα: Προσέξτε τι αντιπροσωπεύει το δείγμα.
4. Πρόθεση ψήφου & Εκτίμηση ψήφου: Προσέξτε τη διάκριση ανάμεσα στην πρόθεση & την εκτίμηση ψήφου, όταν συγκρίνετε τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων.
5. Εταιρεία Δημοσκοπήσεων: Προσέξτε το όνομα της εταιρείας που διεξήγαγε την δημοσκόπηση και την ένδειξη ‘μέλος του ΣΕΔΕΑ’. Οι εταιρείες μέλη του ΣΕΔΕΑ (www.sedea.gr) ελέγχονται συστηματικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα.
6. Οι αναγνώστες/ εκτιθέμενοι στις δημοσιεύσεις δημοσκοπήσεις είναι σημαντικό να διαβάζουν το σύνολο των στοιχείων της δημοσκόπησης και όχι μόνο την Πρόθεση Ψήφου ή τις Αναγωγές/ Εκτιμήσεις αποτελεσμάτων.
7. Να αναζητάτε και να λαμβάνετε υπόψη το ποσοστό των Αναποφάσιστων Ψηφοφόρων
8. Τέλος, υπογραμμίζεται ότι η δημοσκόπηση είναι ένα επιστημονικό εργαλείο και ως τέτοιο οφείλει να αποτυπώνει εύρη ποσοστών για τα διερευνώμενα κόμματα και όχι κεντρικές τιμές, ιδιαίτερα σε περιόδους υψηλής ρευστότητας.