Πολιτική
Τρίτη, 21 Μαΐου 2019 10:18

Γιάννης Μώραλης: Σε φάση υλοποίησης η στρατηγική γαλάζιας ανάπτυξης του Πειραιά

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η στρατηγική που έχει εκπονήσει ο Δήμος Πειραιά για τη γαλάζια ανάπτυξη της πόλης, αλλά και για τα έργα που είναι απαραίτητα προκειμένου να αλλάξει η εικόνα του «μεγάλου λιμανιού» της χώρας. Τις επισημάνσεις αυτές κάνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και επικεφαλής του συνδυασμού «Πειραιάς Νικητής» που διεκδικεί την επανεκλογή του στις δημοτικές εκλογές που θα γίνουν στις 26 Μαΐου.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η στρατηγική που έχει εκπονήσει ο Δήμος Πειραιά για τη γαλάζια ανάπτυξη της πόλης, αλλά και για τα έργα που είναι απαραίτητα προκειμένου να αλλάξει η εικόνα του «μεγάλου λιμανιού» της χώρας. Τις επισημάνσεις αυτές κάνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και επικεφαλής του συνδυασμού «Πειραιάς Νικητής» που διεκδικεί την επανεκλογή του στις δημοτικές εκλογές που θα γίνουν στις 26 Μαΐου. Θεωρεί ότι θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για τον Πύργο του Πειραιά και ότι η αξιοποίησή του θα αποτελέσει ορόσημο για την πόλη, ενώ τάσσεται υπέρ της ανάπτυξης της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, υπό την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν υπόψη περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές μελέτες, προκειμένου να εξασφαλιστούν η εύρυθμη λειτουργία της πόλης και ο περιορισμός της περιβαλλοντικής ρύπανσης. 

Κύριε Μώραλη, πώς είναι στην πραγματικότητα να είσαι δήμαρχος στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι τελικά να είσαι δήμαρχος σε μια ελληνική πόλη;
 «Μετά από αυτά τα 5 χρόνια οφείλω να πω ότι σίγουρα δεν είναι εύκολο κάποιος να διοικεί έναν μεγάλο Δήμο στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Οι χρόνιες παθογένειες της δημόσιας διοίκησης, οι περιορισμοί λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, αλλά και η εξάρτηση της τοπικής αυτοδιοίκησης από την κεντρική διοίκηση δυσκολεύουν τον ρόλο ενός δημάρχου. Ειδικά σε ό,τι αφορά τον Πειραιά η κατάσταση ήταν ακόμα πιο δύσκολη και περίπλοκη αφού ο Δήμος ήταν υπερχρεωμένος, τα μεγάλα έργα του Τραμ και του Μετρό με ευθύνη της κεντρικής διοίκησης παρουσιάζουν σημαντική καθυστέρηση, αλλά και μια σειρά άλλων σοβαρών ζητημάτων που σχετίζονται με την κεντρική διοίκηση, είτε λύθηκαν με κόπο, όπως η ανάπλαση του Μικρολίμανου, ή έχουν κολλήσει στα αρμόδια υπουργεία όπως είναι και η υπόθεση των Δικαστηρίων».

Σας ρώτησα πριν για το λιμάνι, γιατί είναι γεγονός ότι το λιμάνι συμβιώνει με τους πολίτες. Μπορεί ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά να δώσει ώθηση στην πόλη τόσο σε ό,τι αφορά το βιοτικό επίπεδο και τις θέσεις εργασίας, όσο και σε ό,τι αφορά την καθημερινότητα των πολιτών;
 «Θεωρώ ότι οι επενδύσεις στο λιμάνι, πέρα από αυτές για τις οποίες είχαμε εκφράσει τις διαφωνίες μας ως δημοτική αρχή, θα βοηθήσουν τον Πειραιά, διότι αφενός δημιουργούν θέσεις εργασίας και αφετέρου συμπαρασύρουν και άλλες ιδιωτικές επενδύσεις. Ήδη ο Πειραιάς βρίσκεται κατά γενική ομολογία σε τροχιά ανάπτυξης και αυτό οφείλεται τόσο στο λιμάνι όσο και στο επενδυτικό σχέδιο που υλοποιούμε στον Δήμο του Πειραιά, με μια σειρά μεγάλων έργων και παρεμβάσεων. Οπωσδήποτε η λειτουργία του λιμανιού επηρεάζει την καθημερινότητα των πολιτών και αρνητικά, καθώς προκύπτουν πολύ μεγάλες επιβαρύνσεις που έχουν να κάνουν με το κυκλοφοριακό, το περιβάλλον, αλλά και το οδικό δίκτυο της πόλης. Για τον λόγο αυτό, εμείς ως δημοτική αρχή διεκδικήσαμε και πετύχαμε να υπάρχει για πρώτη φορά ένα ανταποδοτικό έσοδο για τη λειτουργία του λιμανιού προς τον Δήμο Πειραιά. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ποσό, ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ ετησίως, το οποίο έχει αρχίσει να αποδίδεται στην πόλη».  

Μια από τις βασικές επενδύσεις του ΟΛΠ είναι και η νέα βάση κρουαζιέρας που θα φέρει ακόμα περισσότερα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι. Είναι δεδομένο ότι περισσότεροι επιβάτες σημαίνουν και περισσότερα έσοδα για την οικονομία. Αλλά πόσο εύκολο είναι η πόλη να αντέξει την κυκλοφοριακή επιβάρυνση, αν σκεφτεί κανείς ότι ήδη η επιβάρυνση είναι μεγάλη;
 «Αρχικά θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την Πειραϊκή με την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμανιού, παρότι κάποιοι προσπάθησαν να παραπλανήσουν την κοινή γνώμη εξυπηρετώντας δικές τους πολιτικές σκοπιμότητες. Η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας θεωρώ ότι είναι απαραίτητη, δεδομένου ότι όλοι έχουμε συμφωνήσει ότι θέλουμε ο Πειραιάς να γίνει home port, να ξεκινούν δηλαδή οι κρουαζιέρες από εδώ, ωθώντας έτσι τους τουρίστες να διανυκτερεύουν έστω και μια ημέρα στον Πειραιά. Ωστόσο, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου θα πρέπει να ληφθούν υπόψη περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές μελέτες, προκειμένου να εξασφαλιστούν η εύρυθμη λειτουργία της πόλης και ο περιορισμός της περιβαλλοντικής ρύπανσης». 

Και όλα αυτά συσχετίζονται και με το ζήτημα του master plan του ΟΛΠ. Ποια είναι η θέση του Δήμου σε σχέση με τα επενδυτικά σχέδια της Cosco για το μεγάλο λιμάνι;
 «Ο Δήμος Πειραιά πήρε, ως όφειλε, θέση από την πρώτη στιγμή για το master plan του ΟΛΠ, φυσικά για το κομμάτι του λιμανιού που αφορά τα γεωγραφικά μας όρια. Θεωρώ ότι ορθώς δεν εγκρίθηκε η προαιρετική επένδυση για τη δημιουργία mall εντός της λιμενικής ζώνης, καθώς το ζητούμενο για εμάς είναι ο κόσμος που φτάνει στο λιμάνι να διαχέεται στην πόλη για να ενισχύσει τις τοπικές επιχειρήσεις. Είχαμε εκφράσει αντιρρήσεις επίσης για τα ύψη των κτηρίων, καθώς θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να εναρμονίζονται με την υπόλοιπη πόλη. Από εκεί και πέρα, συμφωνήσαμε στη δημιουργία των ξενοδοχείων και συνεδριακών κέντρων υψηλού επιπέδου που είναι απαραίτητα για την τουριστική ενίσχυση του Πειραιά. Φυσικά και συμφωνήσαμε στη μετατροπή της πέτρινης αποθήκης σε Μουσείο Μετανάστευσης, όπως και στις εργασίες ανάδειξης του Κονώνειου Τείχους και του Ταφικού Μνημείου του Θεμιστοκλέους. Είμαστε, τέλος, απόλυτα σύμφωνοι στα οικολογικά λεωφορεία και την κατασκευή περιφερειακού δικτύου κυκλοφορίας, δεδομένου ότι μια τέτοια επένδυση θα μείωνε πολύ τον κυκλοφοριακό φόρτο του λιμανιού». 

Ένα μεγάλο στοίχημα που έχει θέσει ο Δήμος είναι και το θέμα της γαλάζιας ανάπτυξης. Πού βρισκόμαστε σήμερα και τι θα πρέπει να περιμένουμε για το μέλλον;
 «Το έχουμε πει από το 2014, ότι το μέλλον του Πειραιά είναι η θάλασσά του και οι δραστηριότητες οι οποίες συνδέονται με αυτήν. Μια πόλη με ένα τόσο μεγάλο παράκτιο μέτωπο θα πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες που αυτή προσφέρει, για την ανάπτυξη, την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ο Πειραιάς είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα και από τις πρώτες στην Ευρώπη που έχει εκπονήσει στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη. Πρόκειται για ένα σχέδιο με το οποίο ανοίγει για την πόλη, και κατά συνέπεια για τους δημότες, ένας νέος οικονομικός κλάδος, με επίκεντρο τη θάλασσα. Έχουμε διασφαλίσει ήδη τη χρηματοδότηση, κυρίως μέσω της ΟΧΕ για την ενίσχυση υφιστάμενων νεοφυών επιχειρήσεων του Πειραιά, αλλά και υποδομές παροχής υπηρεσιών στήριξης της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, έχουμε καθιερώσει τον θεσμό του bluegrowth, έναν διαγωνισμό καινοτομίας για νεοφυείς επιχειρήσεις και φυσικά, ξεκινά τους επόμενους μήνες στον Πειραιά το Κέντρο Επιχειρηματικής Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη». 

Στο ευρύτερο οικονομικό σχέδιο έχετε αναφερθεί συχνά στα κεφάλαια που έχει καταφέρει να συγκεντρώσει ο Δήμος μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης για να προχωρήσει σε διάφορα έργα. Πού θα κατανεμηθούν και με ποια προτεραιότητα;
 «Από τα 80 εκατομμύρια ευρώ που διασφαλίσαμε για τον Πειραιά μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης, περίπου το 32% αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με βασικό άξονα τον τομέα της γαλάζιας οικονομίας. Το 34% αφορά κοινωνικές δράσεις και υποδομές, με σκοπό να βοηθηθούν ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως είναι οι άνεργοι, οι ηλικιωμένοι ή οι άνεργες μητέρες. Το 26% αφορά τεχνικά έργα και ένα 7% τις νέες τεχνολογίες. Έχουμε εξασφαλίσει επιπλέον 30 εκατ. ευρώ από άλλες πηγές χρηματοδότησης, με τα οποία προχωράμε στις μεγάλες αναπλάσεις, όπως είναι το Μικρολίμανο, που έχει ξεκινήσει και η ανάπλαση του Αγίου Διονυσίου που ακολουθεί άμεσα». 

Ποιες είναι οι βασικές σας προτεραιότητες σε περίπτωση που στις προσεχείς εκλογές ο κόσμος σάς τιμήσει και πάλι με την εμπιστοσύνη του;
 «Δεδομένου ότι όλο το προηγούμενο διάστημα είχαμε θέσει ως προτεραιότητα να βάλουμε σε τάξη τα οικονομικά του Δήμου και να αντλήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους για την ανάπτυξη του Πειραιά, κάτι που επετεύχθη, πλέον το βάρος των παρεμβάσεών μας θα πέσει στη βελτίωση της καθημερινότητας των Πειραιωτών, με έμφαση στις γειτονιές. Συνεχίζουμε να δημοπρατούμε τα έργα που έχουν χρηματοδοτηθεί και δρομολογηθεί μέσω της ΟΧΕ και φυσικά προχωράμε με την ολοκλήρωση των μεγάλων αναπλάσεων που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης». 

Ορόσημο η αξιοποίηση του Πύργου
Κύριε Μώραλη, ο Πύργος του Πειραιά παραμένει εδώ και δεκαετίες «φάντασμα». Πιστεύετε ότι θα βρεθεί τελικά επενδυτής για το κτήριο αυτό; Και γιατί δεν έχει προχωρήσει κάτι μέχρι σήμερα;

«Το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου λήγει ο διεθνής διαγωνισμός που έχουμε προκηρύξει για την παραχώρηση του Πύργου και είμαι αισιόδοξος ότι θα υπάρξει τελικός ανάδοχος. Δεν μπορώ να γνωρίζω τον λόγο για τον οποίο προηγούμενες δημοτικές αρχές δεν προχώρησαν στην αξιοποίησή του. Γεγονός όμως είναι ότι το γενικότερο επενδυτικό κλίμα που επικρατεί στον Πειραιά το τελευταίο διάστημα έχει μετατρέψει τον Πύργο σε ένα πολύ ελκυστικό επενδυτικό ακίνητο και η επικείμενη αξιοποίησή του θα αποτελέσει ορόσημο ότι η πόλη αλλάζει, όπως είχαμε υποσχεθεί».