Τεχνολογία-Επιστήμη
Τετάρτη, 15 Μαΐου 2019 09:30

Αυτοματοποιημένες αερομαχίες: Eκπαιδεύοντας τεχνητή νοημοσύνη για μάχες στους ουρανούς

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ικανή να νικήσει ανθρώπους πρωταθλητές στο σκάκι, στο πόκερ, στο γκο, σε παιχνίδια στρατηγικής όπως το Starcraft, αλλά όχι στις πραγματικές αερομαχίες, όπου οι πιλότοι είναι αντιμέτωποι με μεγάλες ταχύτητες και μεγάλες δυνάμεις G. 

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ικανή να νικήσει ανθρώπους πρωταθλητές στο σκάκι, στο πόκερ, στο γκο, σε παιχνίδια στρατηγικής όπως το Starcraft, αλλά όχι στις πραγματικές αερομαχίες, όπου οι πιλότοι είναι αντιμέτωποι με μεγάλες ταχύτητες και μεγάλες δυνάμεις G. 

Σε αυτό το πλαίσιο- και δεδομένης της αύξησης των επιπέδων συνεργασίας μεταξύ ανθρώπου και μηχανής στη σύγχρονη πολεμική τεχνολογία- η DARPA του αμερικανικού Πενταγώνου επιδιώκει την αυτοματοποίηση των κλειστών αερομαχιών, με υψηλότατες ταχύτητες αντίδρασης, αποδεσμεύοντας τους πιλότους έτσι ώστε να μπορούν να επικεντρώνονται στην ευρύτερη εικόνα μιας αεροπορικής σύγκρουσης.

Η ανάθεση των κλειστών αερομαχιών («dogfighting» όπως είναι γνωστό το είδος αυτό εναέριας μάχης, που χαρακτηρίζεται από απότομους ελιγμούς) στην τεχνητή νοημοσύνη έχει να κάνει λιγότερο με το ίδιο το dogfighting, που αναμένεται να είναι σχετικά σπάνιο στο μέλλον, και περισσότερο με το να αποκτήσουν οι πιλότοι την πεποίθηση πως η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση μπορούν να τα βγάλουν πέρα σε δύσκολες αναμετρήσεις.

Μόλις οι νέοι πιλότοι μαχητικών μάθουν να απογειώνονται, να πλοηγούνται και να προσγειώνονται, εκπαιδεύονται πάνω σε ελιγμούς αερομαχίας. Αντίθετα με όσα πιστεύουν πολλοί, οι νέοι πιλότοι μαθαίνουν να κάνουν dogfights επειδή πρόκειται για μια δοκιμασία όπου βελτιώνονται οι επιδόσεις των πιλότων. Για να επιταχυνθεί η μετατροπή των πιλότων από χειριστές αεροσκαφών σε διοικητές αποστολών μάχης (mission battle commanders), που μπορούν να αναθέτουν αποστολές μάχες σε μη επανδρωμένα, ημιαυτόνομα αεροσκάφη από το κόκπιτ τους, η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει πρώτα να αποδείξει πως είναι ικανή για τα βασικά. Σε αυτό το πλαίσιο, η DARPA δημιούργησε το πρόγραμμαACE (Air Combat Evolution), που έχει σκοπό να αυξήσει το επίπεδο εμπιστοσύνης των πιλότων στην αυτόνομη πολεμική τεχνολογία, χρησιμοποιώντας το συνεργατικό (ανθρώπου-μηχανής)dogfighting ως το αρχικό σενάριο. Για τον σκοπό αυτό, η DARPA θα πραγματοποιήσει Proposers Day για ενδιαφερόμενους ερευνητές στις 17 Μαΐου.

«Οραματιζόμαστε ένα μέλλον όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα αναλαμβάνει τους ελιγμούς σε κλάσμα δευτερολέπτου στις αερομαχίες εντός οπτικού πεδίου, κρατώντας τους πιλότους πιο ασφαλείς και αποτελεσματικούς καθώς ενορχηστρώνουν μεγάλους αριθμούς μη επανδρωμένων συστημάτων» σημειώνει ο αντισμήναρχος Νταν Τζάβορσεκ, program manager του ACE στο Strategic Technology Office (STO) της DARPA.

Το πρόγραμμα ACE θα εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη στους κανόνες της αερομαχίας με τρόπο παρεμφερή με αυτόν που εκπαιδεύονται οι πιλότοι, αρχίζοντας με βασικούς ελιγμούς σε σενάριαone-on-one. Αν και είναι ιδιαίτερα μη γραμμικές, οι αερομαχίες έχουν ξεκάθαρο στόχο και μετρήσιμο αποτέλεσμα, καθώς και εγγενείς φυσικούς περιορισμούς που προκύπτουν από τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά των αεροσκαφών- δεδομένα που την κάνουν καλή περίπτωση για δοκιμές πάνω σε προηγμένη αυτοματοποίηση. Όπως και στους πιλότους, οι επιδόσεις της τεχνητής νοημοσύνης θα παρακολουθούνται από εκπαιδευτές, που θα συμβάλουν στην εξέλιξη τακτικών παράλληλα με την τεχνολογία.

«Μόνο αφού οι άνθρωποι πιλότοι θεωρήσουν ότι οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης είναι αξιόπιστοι ως προς τη διαχείριση ορισμένων, διαφανών και προβλέψιμων συμπεριφορών, τότε θα αυξηθεί η δυσκολία των σεναρίων εναέριας εμπλοκής και ο ρεαλισμός τους» λέει ο Τζάβορσεκ. «Μετά από virtual δοκιμές, σκοπεύουμε να επιδείξουμε τους αλγορίθμους αερομαχίας σε αεροσκάφη μικρότερης κλίμακας, οδεύοντας εν τέλει σε “ζωντανές”, πλήρους κλίμακας αερομαχίες ομάδων επανδρωμένων/ μη επανδρωμένων, με αντιπροσωπευτικά, από επιχειρησιακής άποψης, αεροσκάφη».