Αφιερώματα
Τρίτη, 16 Απριλίου 2019 11:18

Πολιτική ανοησία η αγνόηση των Logistics

Στον δημόσιο διάλογο για την Ελλάδα του αύριο δεν θα ακούσει κανείς συχνά να γίνεται αναφορά στα logistics. Λογικό, σε κάποιο βαθμό. Άλλωστε, πρόκειται για ένα ζήτημα τεχνικό, και -μη γελιόμαστε- όχι ιδιαιτέρως «πιασάρικο». Πρόκειται, όμως, παράλληλα για έναν τομέα-κλειδί, που μπορεί να αποτελέσει για τη χώρα μας καταλύτη ανάπτυξης, προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Του Κωστή Χατζηδάκη
Ο Κωστής Χατζηδάκης  είναι αντιπρόεδρος  της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Β’ Αθηνών.

Στον δημόσιο διάλογο για την Ελλάδα του αύριο δεν θα ακούσει κανείς συχνά να γίνεται αναφορά στα logistics. Λογικό, σε κάποιο βαθμό. Άλλωστε, πρόκειται για ένα ζήτημα τεχνικό, και -μη γελιόμαστε- όχι ιδιαιτέρως «πιασάρικο». Πρόκειται, όμως, παράλληλα για έναν τομέα-κλειδί, που μπορεί να αποτελέσει για τη χώρα μας καταλύτη ανάπτυξης, προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Η ανάπτυξη των logistics θα έχει πολλαπλασιαστική θετική επίδραση στην οικονομία μας, συμβάλλοντας στην τόνωση μιας σειράς από κλάδους, όπως η βιομηχανία, το εμπόριο και η αγροτική παραγωγή. Δεν το λέω μόνο εγώ. Το έχουν υποδείξει στο παρελθόν και οι μελέτες της McKinsey και του ΙΟΒΕ.

Αρκεί να κοιτάξει κανείς τον χάρτη για να διαπιστώσει ότι η Ελλάδα έχει, με βάση τη θέση της στον χάρτη, όλες τις δυνατότητες για να γίνει το διεθνές διαμετακομιστικό και επιχειρηματικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Δεν αρκεί, όμως, η γεωγραφία. Χρειάζεται να προωθήσουμε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που θα βοηθήσουν τον κλάδο να ξεκλειδώσει τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα. Να δώσουμε προτεραιότητα στην αναβάθμιση των υποδομών μας: των λιμανιών, του σιδηροδρομικού δικτύου, των αυτοκινητοδρόμων, των εμπορευματικών κέντρων. Και, παράλληλα, να προχωρήσουμε τις αλλαγές που θα καταπολεμήσουν γραφειοκρατικά εμπόδια τα οποία μέχρι σήμερα περιορίζουν την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο. 

Επί υπουργίας μου είχα εστιάσει ιδιαίτερα στην ενίσχυση του κλάδου των logistics. Για τον σκοπό αυτό συνεργαστήκαμε, τότε, με την Παγκόσμια Τράπεζα, καθώς και με φορείς της αγοράς, και διαμορφώσαμε τον νόμο 4302/2014. Ο εν λόγω νόμος προέβλεπε τον θεσμικό εκσυγχρονισμό του τομέα, την απλούστευση της αδειοδότησης, την τυποποίηση των logistics, καθώς και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση του κλάδου. Δυστυχώς, ο συγκεκριμένος νόμος δεν εφαρμόστηκε στην ουσία ποτέ από τη σημερινή κυβέρνηση. Κατά συνέπεια, ακυρώθηκε μια μεταρρύθμιση με μεγάλη προστιθέμενη αξία, την οποία οι σχετικοί φορείς είχαν υποδεχθεί θερμά. Επρόκειτο, μάλιστα, για μια μεταρρύθμιση που δεν είχε κανένα πολιτικό κόστος! Για κάποιο ανεξήγητο λόγο, όμως, η κυβέρνηση επέλεξε να την βάλει στον πάγο, ενώ μέχρι σήμερα καθυστερεί στην υλοποίηση παρεμβάσεων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σημαντικά τον κλάδο.

Στη Νέα Δημοκρατία σχεδιάζουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τα logistics, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του κυβερνητικού μας προγράμματος, για το οποίο είμαι ο ίδιος υπεύθυνος:

  • Μια τέτοια πρωτοβουλία -η οποία αφορά γενικά την επιχειρηματικότητα, αλλά γνωρίζω πως απασχολεί ιδιαίτερα τον συγκεκριμένο κλάδο- είναι η απλούστευση των αδειοδοτήσεων. Συγκεκριμένα, σχεδιάζουμε να φέρουμε έναν νόμο-πλαίσιο στα πρότυπα του 4262/2014, τον οποίο επίσης ακύρωσε η σημερινή κυβέρνηση. Ώστε να απλοποιηθεί η αδειοδότηση σε όλα τα επιχειρηματικά πεδία και όχι μόνο σε 3, όπως συνέβη με τη ρύθμιση που έφερε η κυβέρνηση αφού πάγωσε την προηγούμενη διαδικασία. Στόχος μας είναι η αδειοδότηση στις απλούστερες περιπτώσεις να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν. 
  • Παράλληλα, προτείνουμε τη λειτουργία των επιχειρηματικών πάρκων ως ενδιάμεσοι φορείς έκδοσης άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας. Δεν θα απαιτείται, δηλαδή, αδειοδότηση κάθε επιχείρησης που θα λειτουργεί σε ένα πάρκο, αλλά θα αρκεί η αδειοδότηση μόνο του ίδιου του πάρκου. Με αυτόν τον τρόπο θα καταπολεμηθούν η γραφειοκρατία και η διαφθορά και θα καταστεί πιο ελκυστική για τις επιχειρήσεις η εγκατάσταση σε τέτοιους οργανωμένους υποδοχείς.
  • Προτεραιότητά μας είναι, επίσης, η ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, αξιοποιώντας την πολύτιμη εμπειρία από τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Σε αυτό το πλαίσιο, θέλουμε να προχωρήσουν οι συμβάσεις παραχώρησης και στα άλλα βασικά λιμάνια της χώρας, έτσι ώστε μετά την ανάθεση της διαχείρισής τους σε έμπειρες εταιρείες-διαχειριστές να αναβαθμιστεί η θέση τους. Απαιτείται μια σύγχρονη, ολοκληρωμένη προσέγγιση, η οποία θα επιτρέπει τη διαμόρφωση logistics clusters που θα συνδέονται με τα λιμάνια. Δυστυχώς και σε αυτόν τον τομέα η κυβέρνηση εμφανίζεται δέσμια των ιδεοληψιών της, όπως είδαμε πρόσφατα με τα προβλήματα στη συμφωνία με την Cosco.
  • Έμφαση δίνουμε όμως και στις χερσαίες μεταφορές. Συγκεκριμένα, στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών με τη σύντομη ολοκλήρωση του ΠΑΘΕ με ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση, η οποία σε συνδυασμό με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την πλήρη απελευθέρωση των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών θα διευκολύνουν την προώθηση προϊόντων προς την Κεντρική Ευρώπη. 
  • Επιπλέον, προωθούμε μια σειρά από έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου. Ιδιαίτερης σημασίας για τα logistics είναι ο νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος της Υλίκης με την Ελευσίνα -για τον οποίο μιλήσαμε στο πλαίσιο της πρόσφατης παρουσίασης του προγράμματός μας για τις υποδομές- μιας και η Ελευσίνα αποτελεί την κατεξοχήν τοποθεσία συγκέντρωσης επιχειρήσεων του κλάδου.

Σήμερα η χώρα μας έχει ανάγκη από μια αναπτυξιακή έκρηξη, η οποία προϋποθέτει στήριξη της επιχειρηματικότητας και προσέλκυση νέων επενδύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν έχουμε περιθώριο να καθυστερούμε μεταρρυθμίσεις που θα δώσουν ώθηση στην οικονομία μας, πόσο μάλλον σε έναν κλάδο τόσο κομβικό -κυριολεκτικά και μεταφορικά- όσο τα logistics. Η Νέα Δημοκρατία το αντιλαμβάνεται πλήρως αυτό, γι’ αυτό τα logistics αποτελούν σημαντικό κομμάτι του σχεδίου μας. Άλλωστε, οι μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, και η συνολική αναβάθμιση του κλάδου θα συμβάλει στη δημιουργία της Ελλάδας που οραματιζόμαστε: Μιας Ελλάδας σύγχρονης, ανταγωνιστικής και εξωστρεφούς.