Στον δημόσιο διάλογο για την Ελλάδα του αύριο δεν θα ακούσει κανείς συχνά να γίνεται αναφορά στα logistics. Λογικό, σε κάποιο βαθμό. Άλλωστε, πρόκειται για ένα ζήτημα τεχνικό, και -μη γελιόμαστε- όχι ιδιαιτέρως «πιασάρικο». Πρόκειται, όμως, παράλληλα για έναν τομέα-κλειδί, που μπορεί να αποτελέσει για τη χώρα μας καταλύτη ανάπτυξης, προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Του Κωστή Χατζηδάκη
Ο Κωστής Χατζηδάκης είναι αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Β’ Αθηνών.
Στον δημόσιο διάλογο για την Ελλάδα του αύριο δεν θα ακούσει κανείς συχνά να γίνεται αναφορά στα logistics. Λογικό, σε κάποιο βαθμό. Άλλωστε, πρόκειται για ένα ζήτημα τεχνικό, και -μη γελιόμαστε- όχι ιδιαιτέρως «πιασάρικο». Πρόκειται, όμως, παράλληλα για έναν τομέα-κλειδί, που μπορεί να αποτελέσει για τη χώρα μας καταλύτη ανάπτυξης, προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Η ανάπτυξη των logistics θα έχει πολλαπλασιαστική θετική επίδραση στην οικονομία μας, συμβάλλοντας στην τόνωση μιας σειράς από κλάδους, όπως η βιομηχανία, το εμπόριο και η αγροτική παραγωγή. Δεν το λέω μόνο εγώ. Το έχουν υποδείξει στο παρελθόν και οι μελέτες της McKinsey και του ΙΟΒΕ.
Αρκεί να κοιτάξει κανείς τον χάρτη για να διαπιστώσει ότι η Ελλάδα έχει, με βάση τη θέση της στον χάρτη, όλες τις δυνατότητες για να γίνει το διεθνές διαμετακομιστικό και επιχειρηματικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Δεν αρκεί, όμως, η γεωγραφία. Χρειάζεται να προωθήσουμε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που θα βοηθήσουν τον κλάδο να ξεκλειδώσει τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα. Να δώσουμε προτεραιότητα στην αναβάθμιση των υποδομών μας: των λιμανιών, του σιδηροδρομικού δικτύου, των αυτοκινητοδρόμων, των εμπορευματικών κέντρων. Και, παράλληλα, να προχωρήσουμε τις αλλαγές που θα καταπολεμήσουν γραφειοκρατικά εμπόδια τα οποία μέχρι σήμερα περιορίζουν την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο.
Επί υπουργίας μου είχα εστιάσει ιδιαίτερα στην ενίσχυση του κλάδου των logistics. Για τον σκοπό αυτό συνεργαστήκαμε, τότε, με την Παγκόσμια Τράπεζα, καθώς και με φορείς της αγοράς, και διαμορφώσαμε τον νόμο 4302/2014. Ο εν λόγω νόμος προέβλεπε τον θεσμικό εκσυγχρονισμό του τομέα, την απλούστευση της αδειοδότησης, την τυποποίηση των logistics, καθώς και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση του κλάδου. Δυστυχώς, ο συγκεκριμένος νόμος δεν εφαρμόστηκε στην ουσία ποτέ από τη σημερινή κυβέρνηση. Κατά συνέπεια, ακυρώθηκε μια μεταρρύθμιση με μεγάλη προστιθέμενη αξία, την οποία οι σχετικοί φορείς είχαν υποδεχθεί θερμά. Επρόκειτο, μάλιστα, για μια μεταρρύθμιση που δεν είχε κανένα πολιτικό κόστος! Για κάποιο ανεξήγητο λόγο, όμως, η κυβέρνηση επέλεξε να την βάλει στον πάγο, ενώ μέχρι σήμερα καθυστερεί στην υλοποίηση παρεμβάσεων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σημαντικά τον κλάδο.
Στη Νέα Δημοκρατία σχεδιάζουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τα logistics, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του κυβερνητικού μας προγράμματος, για το οποίο είμαι ο ίδιος υπεύθυνος:
Σήμερα η χώρα μας έχει ανάγκη από μια αναπτυξιακή έκρηξη, η οποία προϋποθέτει στήριξη της επιχειρηματικότητας και προσέλκυση νέων επενδύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν έχουμε περιθώριο να καθυστερούμε μεταρρυθμίσεις που θα δώσουν ώθηση στην οικονομία μας, πόσο μάλλον σε έναν κλάδο τόσο κομβικό -κυριολεκτικά και μεταφορικά- όσο τα logistics. Η Νέα Δημοκρατία το αντιλαμβάνεται πλήρως αυτό, γι’ αυτό τα logistics αποτελούν σημαντικό κομμάτι του σχεδίου μας. Άλλωστε, οι μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, και η συνολική αναβάθμιση του κλάδου θα συμβάλει στη δημιουργία της Ελλάδας που οραματιζόμαστε: Μιας Ελλάδας σύγχρονης, ανταγωνιστικής και εξωστρεφούς.