Την ώρα που όλοι είχαν στραμμένο το βλέμμα στις πληροφορίες που θέλουν ΗΠΑ και Κίνα να πλησιάζουν στη λήξη του μεταξύ τους «πολέμου», ο Ντόναλντ Τραμπ θέλησε να θυμίσει ότι είναι ο «άνθρωπος των δασμών». Έστρεψε έτσι τα πυρά του προς την Ευρώπη και θέλοντας να αιφνιδιάσει τους πάντες, αντί να στοχεύσει στα αυτοκίνητα, όπως έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει, έριξε τις βολές του κατά της Airbus, γράφει η Νατάσα Στασινού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Nατάσας Στασινού
[email protected]
Την ώρα που όλοι είχαν στραμμένο το βλέμμα στις πληροφορίες που θέλουν ΗΠΑ και Κίνα να πλησιάζουν στη λήξη του μεταξύ τους «πολέμου», ο Ντόναλντ Τραμπ θέλησε να θυμίσει ότι είναι ο «άνθρωπος των δασμών». Έστρεψε έτσι τα πυρά του προς την Ευρώπη και θέλοντας να αιφνιδιάσει τους πάντες, αντί να στοχεύσει στα αυτοκίνητα, όπως έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει, έριξε τις βολές του κατά της Airbus.
Εδώ και 14 χρόνια ΗΠΑ και Ε.Ε. επιδίδονται σε «αερομαχίες» για τις επιδοτήσεις σε Αirbus και Βοeing. Αλλά η Ουάσιγκτον θυμήθηκε μόλις τώρα ότι «απαιτείται επιτέλους δράση» και διεμήνυσε ότι εκκινεί διαδικασία για την επιβολή δασμών σε εισαγωγές από την Ευρώπη ύψους 11 δισ. δολαρίων, ως αντίμετρα για τις επιδοτήσεις στον ευρωπαϊκό αεροναυπηγικό κολοσσό.
Τι ήταν αυτό που έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει; Μπορεί να θεωρήσει κανείς τυχαία τη συγκυρία; Δεν έχει άραγε καμία σχέση η απόφαση με το γεγονός ότι η αμερικανική Boeing βρίσκεται στο μικροσκόπιο των αρχών παγκοσμίως και κινδυνεύει με ακυρώσεις παραγγελιών ύψους πολλών δισεκατομμυρίων εξαιτίας της εμπλοκής των 737 Μax σε δύο αεροπορικές τραγωδίες; Και έρχεται εντελώς συμπτωματικά την ίδια ημέρα που οι Ευρωπαίοι υποδέχονται τον Κινέζο πρωθυπουργό, Λι Κετσιάνγκ, στις Βρυξέλλες;
Η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε τους δασμούς, αλλά όχι και το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογής τους. Περιμένει η προειδοποίηση και μόνο να αναγκάσει τους 28 να υποχωρήσουν αντί να επιλέξουν την αερομαχία έως τέλους. Η Ε.Ε. από την πλευρά της φέρεται έτοιμη να απαντήσει με δασμούς-αντίμετρα στις επιδοτήσεις για την Boeing, αλλά αφήνοντας στον ΠΟΕ να καθορίσει το ύψος τους, ώστε να στείλει το μήνυμα πως σέβεται το πολυμερές σύστημα επίλυσης των διαφορών.
Είναι οι δύο μεγάλες δυνάμεις έτοιμες για κατά μέτωπο σύγκρουση; Οι αγορές θέλουν να ελπίζουν πως όλα αυτά είναι περισσότερο λόγια του αέρα. Αλλά αν διαψευστούν, τότε ο «πόλεμος» δεν θα αργήσει να κλιμακωθεί.
Επόμενος στόχος τα αυτοκίνητα και εκεί τα θύματα θα είναι, όπως προειδοποιεί η Moody’s, πολλά. Το μεγαλύτερο από όλα η Γερμανία, η οποία ήδη εμφανίζεται βαθιά πληγωμένη από τις εμπορικές διαμάχες ΗΠΑ - Κίνας. Η εποχή του οικονομικού εθνικισμού δεν ευνοεί τις εξαγωγικές οικονομίες, αλλά ήρθε για να μείνει.