Πολιτιστικά
Κυριακή, 21 Απριλίου 2019 10:04

Τα αρώματα των αρχαίων Ελλήνων

Το πρώτο άρωμα, το «Ρόδο της Αφροδίτης», εμπνευσμένο από την επιβλητική μορφή και ανυπέρβλητη γοητεία της Θεάς που έγινε συνώνυμο της αιώνιας ομορφιάς, χάρισε μία μοναδική αισθητηριακή αναβίωση του αρχαίου κόσμου στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου».

Το πρώτο άρωμα, το «Ρόδο της Αφροδίτης», εμπνευσμένο από την επιβλητική μορφή και ανυπέρβλητη γοητεία της Θεάς που έγινε συνώνυμο της αιώνιας ομορφιάς, χάρισε μία μοναδική αισθητηριακή αναβίωση του αρχαίου κόσμου στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου [28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα].

Περισσότεροι από 430.000 επισκέπτες βίωσαν από τον Μάιο του 2018 έως σήμερα αυτή τη σχεδόν μυσταγωγική εμπειρία, καθώς το άρωμα, που δημιουργήθηκε με συστατικά και μεθόδους των αρχαίων αρωματοποιών, αναδύεται από εργαστηριακές φιάλες «κρυμμένες» σε ειδικά σχεδιασμένες χρυσές κόγχες, δίπλα σε αισθησιακές πήλινες και μαρμάρινες μορφές Αφροδίτης. Στο ίδιο σημείο αποκαλύπτονται τώρα δύο ακόμα αρώματα της αρχαιότητας, που δημιούργησε η ΚΟΡΡΕΣ για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Φασκόμηλο και Κορίανδρος.

Μία κορυφαία στιγμή, καθώς παράλληλα παρουσιάζεται πλάι τους για πρώτη φορά ένα πολύ ιδιαίτερο άγαλμα της θεάς Αφροδίτης. Η μαρμάρινη Αφροδίτη ρωμαϊκών χρόνων έχει πρότυπο την ελληνιστική παραλλαγή της Κνιδίας Αφροδίτης του Πραξιτέλη, που αποδίδεται στον γιο του, Κηφισόδοτο τον Νεότερο.

Η θεά παριστάνεται ολόγυμνη, με περίτεχνη κόμμωση, να καλύπτει σεμνότυφα με τα χέρια τα απόκρυφα σημεία της. Ανήκε κάποτε στη συλλογή Αλεξάνδρου Ιόλα και προστέθηκε στις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου το 1988.

Μετά από μακρόχρονες εργασίες καθαρισμού και συντήρησης, η Αφροδίτη είναι ξανά έτοιμη να προσφέρει τα δικά της μυστικά ομορφιάς, ανάμεσα στα οποία ξεχωριστή θέση κατέχει ο κόσμος του αρώματος.

Στο ταξίδι πειραματικής αρχαιολογίας για την ανασύνθεση των αρχαίων αρωμάτων, οι πινακίδες Γραμμικής Β γραφής -λογιστικά αρχεία από τα ανάκτορα της Μυκηναϊκής περιόδου, στα οποία έχουν αποτυπωθεί συστατικά που προορίζονταν για τους αρωματοποιούς του ανακτόρου-, οι συνταγές στα διασωζόμενα έργα του Διοσκουρίδη, στοιχεία από τα έργα του Θεόφραστου, καθώς και νεότερες ερευνητικές μελέτες οδήγησαν στις πρώτες ύλες και στην κατανόηση της μεθόδου παρασκευής των αρωματικών ελαίων στην αρχαιότητα: αγριέλαιο από την Κρήτη, κύπειρος από την Αμοργό, καρποί κορίανδρου, φύλλα φασκόμηλου, μαλλί και ερυθρός οίνος από την Πελοπόννησο.

Αυτά είναι τα συστατικά που μεθοδικά αναμείχθηκαν μέσω των διαδικασιών στύψης, φίλτρανσης και χρωματισμού στα νέα αρώματα Φασκόμηλο και Κορίανδρος.

Ρόδο, Κορίανδρος και Φασκόμηλο: τα αρώματα της αρχαιότητας ξαναγεννιούνται. Μονοδιάστατα, αρχέγονα, μεταφέρουν τη μαγεία των αρχαίων χρόνων, όπως αυτή αναβίωσε στο εργαστήριο της ΚΟΡΡΕΣ, με τις πρωτότυπες πρώτες ύλες, με τις μεθόδους αρωματοποιών προηγούμενων αιώνων, ανακαλύπτοντας μία άγνωστη χημεία φυσικών συστατικών και επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική αξία του καλλωπισμού και του Ωραίου σε όλες τις εκφάνσεις του. Η περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» θα διαρκέσει έως το τέλος του 2019.

naftemporiki.gr