Πρόσφατα (6 Φεβρ. 2019) οι ενωσιακοί κανόνες του δικαίου του ανταγωνισμού (και δη του ελέγχου των συγκεντρώσεων επιχειρήσεων) έδειξαν ότι δεν κάμπτονται από προσπάθειες δημιουργίας «Ευρωπαίων Πρωταθλητών» και οδήγησαν σε απαγόρευση την προτεινόμενη γαλλογερμανική συναλλαγή μεταξύ Siemens και Alstom.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ε. Δρακακάκη
[email protected]
Πρόσφατα (6 Φεβρ. 2019) οι ενωσιακοί κανόνες του δικαίου του ανταγωνισμού (και δη του ελέγχου των συγκεντρώσεων επιχειρήσεων) έδειξαν ότι δεν κάμπτονται από προσπάθειες δημιουργίας «Ευρωπαίων Πρωταθλητών» και οδήγησαν σε απαγόρευση την προτεινόμενη γαλλογερμανική συναλλαγή μεταξύ Siemens και Alstom. Μάλιστα, το γεγονός αυτό ώθησε τις κυβερνήσεις Γαλλίας και Γερμανίας να προτείνουν «προσαρμογές» στους κανόνες ανταγωνισμού για τις συγκεντρώσεις επιχειρήσεων (βλ. το Γαλλογερμανικό Μανιφέστο της 19ης Φεβρουαρίου 2019). Την ίδια, ωστόσο, χρονική στιγμή η Ε.Ε. ξεκινά να παίρνει τα μέτρα της απέναντι σε άμεσες ξένες επενδύσεις από χώρες εκτός Ε.Ε. (π.χ. Κίνα, ΗΠΑ κ.ά.) και δη σε κρίσιμους τομείς που άπτονται της ασφάλειας και δημόσιας τάξης.
Πιο συγκεκριμένα, εντός του τρέχοντος μηνός Απριλίου θα τεθεί σε ισχύ ο νέος κανονισμός (Ε.Ε.) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαρτίου 2019 «για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση». Όπως εξηγείται παρακάτω, με τον νέο κανονισμό δεν καθιερώνεται έλεγχος σε επίπεδο Ε.Ε. ούτε εναρμονίζονται οι μηχανισμοί ελέγχων των κρατών-μελών ως προς άμεσες ξένες επενδύσεις (που σημειωτέον ήδη 14 κράτη-μέλη διαθέτουν εθνικούς μηχανισμούς), αλλά καθιερώνεται ένας μηχανισμός συνεργασίας, στο πλαίσιο του οποίου τα κράτη-μέλη και η Επιτροπή θα μπορούν να ανταλλάσσουν πληροφορίες και να προβάλλουν επιφυλάξεις σχετικά με συγκεκριμένες επενδύσεις.