Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Η διαβούλευση, τα αδιευκρίνιστα σημεία και όσα δεν λέει.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Δόθηκε προς διαβούλευση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη 27 Μαρτίου. Το νομοσχέδιο εκτείνεται σε 10 σελίδες, εκ των οποίων οι 2,5 αφιερώνονται στις Υπουργικές αποφάσεις που πρέπει να εκδοθούν για να διευκρινιστούν όσα δεν προσδιορίζονται στο νομοσχέδιο. Η ασάφεια του νομοσχεδίου και η παραπομπή σε υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στο μέλλον είναι εντυπωσιακή. Είναι τόσα πολλά τα αδιευκρίνιστα σημεία που δεν μπορεί να εκφράσει γνώμη κανείς για το νομοσχέδιο, καθιστώντας και τη διαβούλευση χωρίς νόημα.
Ας δούμε τι δεν μας λέει το νομοσχέδιο. Για τις σχολές ελεύθερης πρόσβασης αναφέρεται ότι η δήλωση θα γίνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου για τους μαθητές της Β Λυκείου, με εξαίρεση την πρώτη χρονιά που η δήλωση θα γίνει μέχρι 31 Οκτωβρίου. Δεν γνωρίζουμε πόσα τμήματα θα μπορούν να δηλώσουν οι μαθητές της Β Λυκείου, πως θα γίνεται η επεξεργασία των στοιχείων, πως θα προκύπτουν οι σχολές ελεύθερης πρόσβασης, πότε θα ανακοινώνονται τα αποτελέσματα της δήλωσης, ώστε να μπορούν οι υποψήφιοι να αποφασίσουν αν θα δεχτούν τη θέση ελεύθερης πρόσβασης (αν υπάρχει στο μηχανογραφικό τους) ή θα αποφασίσουν τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις.
Δεν γνωρίζουμε το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας των μαθημάτων. Θα καθοριστεί και αυτό με Υπουργική Απόφαση. Ανακοινώθηκε ότι κάθε μάθημα προσανατολισμού και η Γλώσσα και Λογοτεχνία θα διδάσκεται 6 ώρες την εβδομάδα και μετά ανακοινώθηκε ότι θα υπάρχει και 7η ώρα συνεργασίας των μαθητών με τον καθηγητή. Τελικά 6 ή 7 ώρες;
Δεν γνωρίζουμε τον τρόπο υπολογισμού των μορίων. Ξέρουμε ότι την πρώτη χρονιά δεν θα μετράει ο βαθμός του απολυτήριου Λυκείου, ενώ από το 2021 θα συνεισφέρει το 10% των μορίων. Δεν γνωρίζουμε αν θα καταργηθεί ο συντελεστής βαρύτητας των μαθημάτων, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί ή θα διατηρηθεί.
Δεν γνωρίζουμε την ακριβή κατάταξη των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία. Υποχρεούται το Υπουργείο Παιδείας να την ανακοινώσει μέχρι τις 30 Μαΐου για τους μαθητές της Β Λυκείου.
Δεν γνωρίζουμε τα απαιτούμενα ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή σε σχολές που έχουν επιπλέον μαθήματα, όπως τα Αγγλικά για την Αγγλική Φιλολογία, ούτε και το ποσοστό συμμετοχής στους στον υπολογισμό των μορίων.
Δεν γνωρίζουμε την εξεταστέα ύλη κάθε μαθήματος, καθώς και τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων. Έχει ανακοινωθεί το πρόγραμμα σπουδών και όχι η εξεταστέα ύλη. Δεν έχει ανακοινωθεί πώς θα εξετάζεται το κάθε μάθημα. Ποια μορφή θα έχουν, δηλαδή, τα θέματα, ώστε να ξέρουν οι διδάσκοντες τι θα διδάξουν και πως.
Δεν γνωρίζουμε πως θα εισάγονται οι υποψήφιοι στις σχολές εικαστικών τεχνών, αφού το νομοσχέδιο αναφέρει ότι ο τρόπος εισαγωγής θα ανακοινωθεί με Υπουργική Απόφαση, αναφέροντας τα τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα στη Φλώρινα και στα Ιωάννινα.
Δεν γνωρίζουμε τον αριθμό των εισακτέων και την κατανομή του στις διάφορες κατηγορίες υποψηφίων. Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μετά την κατάργηση των ΤΕΙ θα έχουν πρόσβαση στις Πανεπιστημιακές Σχολές σε ποσοστό 5% που ισχύει σήμερα ή θα αυξηθεί το ποσοστό;
Γνωρίζουμε ότι θα διατηρηθεί ως έχει η κατηγορία του 10%, δηλαδή οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα τις δύο επόμενες χρονιές από την τελευταία τους εξέταση να καταθέτουν μόνο μηχανογραφικό για την εισαγωγή τους στις Ανώτατες σε ποσοστό θέσεων 6% τη πρώτη χρονιά και 4% τη δεύτερη χρονιά.
Εντύπωση κάνει ότι δεν προβλέπεται, για πρώτη φορά στα χρονικά των πανελληνίων εξετάσεων μεταβατική περίοδος για όσους υποψηφίου της σημερινής Γ Λυκείου αποφασίσουν να δώσουν εξετάσεις και το 2020. Σύμφωνα με το νόμο θα πρέπει να εξεταστούν στα μαθήματα του νέου συστήματος, που κάποιες φορές είναι διαφορετικά, όπως η Κοινωνιολογία αντί των Λατινικών και σίγουρα όλα θα έχουν διαφορετική ύλη. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει τα τελευταία 40 χρόνια, εκτός αν ρυθμιστεί και αυτό με Υπουργική Απόφαση στο μέλλον.
Η κατάρτιση του νομοσχεδίου και των Υπουργικών Αποφάσεων δεν είναι δουλειά κανενός Υπουργού. Είναι αρμοδιότητα των στελεχών του Υπουργείου και εδώ φαίνεται ότι υπάρχει το πρόβλημα. Τόσο καιρό, 2,5 χρόνια από την ανάληψη του Υπουργείου Παιδείας από τον κ. Γαβρόγλου, δεν μπορούν τα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας να παρουσιάσουν ολοκληρωμένο το σύστημα εισαγωγής. Κάθε φορά παρουσιάζουν ένα μικρό μέρος και δημιουργούν ένα σωρό ασάφειες. Ευθύνη του Υπουργού είναι να ελέγχει τα στελέχη αν πράγματι κάνουν σωστά τη δουλειά τους, που όπως φαίνεται δεν την κάνουν. Δυστυχώς δε συμβαίνει μόνο στο Υπουργείο Παιδείας αυτό. Είναι γενικότερο το κακό και διατρέχει σχεδόν όλη τη Δημόσια Διοίκηση γι’ αυτό έχουμε τόσες δυσλειτουργίες ως χώρα.