Απόψεις
Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2019 07:00

Kι αν πέσουν οι γέφυρες;

Το καμπανάκι της προγραμματισμένης εξόδου (29 Μαρτίου) του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. άρχισε να χτυπά, ενώ κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και πολίτες των ευρωπαϊκών χωρών νιώθουν άβολα, καθώς εντείνεται η ανησυχία για το αν το Brexit θα είναι συμφωνημένο ή όχι, γράφει ο Γιάννης Κανουπάκης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Το καμπανάκι της προγραμματισμένης εξόδου (29 Μαρτίου) του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. άρχισε να χτυπά, ενώ κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και πολίτες των ευρωπαϊκών χωρών νιώθουν άβολα, καθώς εντείνεται η ανησυχία για το αν το Brexit θα είναι συμφωνημένο ή όχι. Ένα ερώτημα  κυριαρχεί: Σε περίπτωση ενός κακού σεναρίου θα αποφευχθεί το χάος; Επί του παρόντος δεν γίνεται ασφαλής πρόβλεψη Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υποβάλει στο Συμβούλιο και την Ευρωβουλή, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σειρά προτάσεων για μέτρα έκτακτης ανάγκης, τα οποία είτε έχουν εγκριθεί είτε βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. 

Στην Ελλάδα, ένας από τους τομείς που μπορεί να αντιμετωπίσει πρόβλημα σε περίπτωση άτακτης αποχώρησης είναι ο τουριστικός. Οι τουρίστες από τη Μεγάλη Βρετανία που επισκέπτονται τη χώρα μας είναι ένα υπολογίσιμο μέγεθος, καθώς το 2018 ανήλθαν σε 2,9 εκατ. σε ένα σύνολο 30,1 εκατ. αφίξεων. Δεν είναι εύκολο, όμως, να εκτιμηθεί σήμερα τι πραγματικά θα συμβεί αν ζήσουμε ένα άτακτο Brexit. Θα ισχύσει στην πράξη το καθεστώς θεώρησης που έχει συμφωνηθεί, ήδη, μεταξύ Ε.Ε. και Ηνωμένου Βασιλείου; Τι θα γίνει με τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ - στερλίνας και κατά πόσο ένα ταξίδι σε χώρα ζώνης του ευρώ, και επομένως και την Ελλάδα, θα καταστεί ακριβότερο ή φθηνότερο;

Και ο κλάδος των μεταφορών και των logistics τελεί εν αναμονή. Εξόχως αποκαλυπτικό είναι έγγραφο με ημερομηνία 7/2 του γραφείου Οικονομικών & Εμπορικών υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Λονδίνο, σύμφωνα με το οποίο το μοναδικό καθεστώς στο παρόν στάδιο που μπορεί να λειτουργήσει στη μετά «no deal Brexit» εποχή είναι αυτό της πολυμερούς ποσόστωσης αδειών μεταφορών (άδειες ECMT).

Τις εξελίξεις παρακολουθεί στενά η εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και προσπαθεί να προετοιμαστεί. Το πρώτο που πρέπει να εξασφαλιστεί είναι ότι υπάρχει επάρκεια στα αποθέματα επί βρετανικού εδάφους, σημειώνουν εκπρόσωποι της εγχώριας βιομηχανίας. Η ενεργοποίηση του καθεστώτος επιβολής δασμών αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις, λόγω των τελωνειακών ελέγχων και άλλων διαδικασιών, συνεπώς το κύριο μέλημα είναι να υπάρχουν τα προϊόντα στα ράφια και να μη χαθούν πωλήσεις κατά την περίοδο προσαρμογής. 

Τέλος, η ταχεία αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. και η αλλαγή της διασύνδεσής του με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι πιθανό να δημιουργήσει προσκόμματα στη διακίνηση φαρμακευτικών σκευασμάτων από και προς το Η.Β. Πάντως, οι εταιρείες δεν προβλέπουν ότι θα έχουμε, τουλάχιστον στην Ελλάδα, σημαντικά ζητήματα στην επιχειρηματική δραστηριότητα, με εξαίρεση βέβαια τον υπολογισμό του clawback…