Απόψεις
Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2019 15:33

Στην Ιατρική από ΕΠΑΛ;

Να μπουν στο Πανεπιστήμιο από το… παράθυρο προσπαθούν μερικοί υποψήφιοι, με την επιλογή και την καθοδήγηση των γονέων τους. Οι κατηγορίες και οι ποσοστώσεις εισαγωγής με τις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι πάρα πολλές με αποτέλεσμα πολλοί να προσπαθούν να βρουν την ειδική κατηγορία που έχει μικρή συμμετοχή υποψηφίων και συνεπώς είναι πιο εύκολη η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης. 

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]

Να μπουν στο Πανεπιστήμιο από το… παράθυρο προσπαθούν μερικοί υποψήφιοι, με την επιλογή και την καθοδήγηση των γονέων τους. Οι κατηγορίες και οι ποσοστώσεις εισαγωγής με τις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι πάρα πολλές με αποτέλεσμα πολλοί να προσπαθούν να βρουν την ειδική κατηγορία που έχει μικρή συμμετοχή υποψηφίων και συνεπώς είναι πιο εύκολη η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Το φαινόμενο δεν είναι νέο. Η προσπάθεια γίνεται πολλά χρόνια τώρα από πολλούς γονείς.

Πριν από περίπου μια δεκαετία κάποιοι γιατροί από την Κέρκυρα προσπαθούσαν να βάλουν τα παιδιά τους στην Ιατρική μέσω των Εσπερινών Γενικών Λυκείων, που δίνουν 1% των θέσεων των εισακτέων επιπλέον του αριθμού των εισακτέων, δηλαδή μία έως δύο θέσεις σε κάθε τμήμα. Το 2018 οι υποψήφιοι από το Εσπερινό Γενικό Λύκειο ήταν 718, ενώ από το ημερήσιο οι υποψήφιοι ήταν 79.326. Πρέπει να είναι εργαζόμενοι οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων, οπότε τους δήλωναν ως εργαζόμενους στα ιατρεία τους για να μπουν πιο εύκολα στην Ιατρική. Πράγματι οι βάσεις είναι πιο χαμηλές από τα Εσπερινά Γενικά Λύκεια. Το θέμα είναι ότι δεν έχουν δικαίωμα εγγραφής οι απλοί μαθητές, αλλά μόνο οι εργαζόμενοι.

Μία άλλη περίπτωση ήταν σε νομό της Πελοποννήσου. Προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν κάποιοι γονείς τον προνομιακό τρόπο εισαγωγής των αθλητών και έφτιαξαν μία ομοσπονδία ενός αθλήματος άγνωστου στην Ελλάδα με λίγα μόνο σωματεία από την περιοχή τους, διοργάνωσαν Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, που φυσικά κατέκτησαν, και διεκδίκησαν την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση με το μπόνους των αθλητών.

Το κοινό στις δύο ιστορίες από το παρελθόν είναι ότι οι υποψήφιοι προσπάθησαν να ενταχθούν σε κατηγορίες υποψηφίων που δεν ήταν νόμιμο να ενταχθούν. Τώρα βλέπουμε μια προσπάθεια που κάνουν κάποιοι γονείς να βρουν μια ευκολότερη διαδρομή προς το Πανεπιστήμιο για τα παιδιά τους. Η διαφορά με τις προηγούμενες είναι ότι τώρα δεν υπάρχει καμία παρανομία, απλά προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που παρουσιάστηκε: Το Υπουργείο Παιδείας αύξησε τον αριθμό των εισακτέων στα Πανεπιστήμια από 1% που καθιερώθηκε το 2016 σε 5% στην προσπάθειά του να τα κάνει πιο ελκυστικά στους μαθητές. Το αποτέλεσμα ήταν να είναι ευκολότερη η εισαγωγή στην Ιατρική από τα ΕΠΑΛ από ότι από το Γενικό Λύκειο, όπως δείχνουν οι βάσεις που βλέπετε στον πίνακα.

Πολλοί γονείς είδαν τις χαμηλότερες βάσεις της Ιατρικής για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑ.Λ., γνώριζαν ότι τα μαθήματα είναι πολύ ευκολότερα στο ΕΠΑ.Λ., οπότε θεώρησαν έξυπνη λύση να στείλουν τα παιδιά τους από τη Β Λυκείου, που έχουν το δικαίωμα στο ΕΠΑ.Λ. ώστε να μπουν εύκολα στην Ιατρική. Αυτό που συνέβη το 2018 δεν έχουμε καμία βεβαιότητα ότι θα συμβεί και το 2019.

Ας δούμε τα δεδομένα: Οι προσφερόμενες θέσεις στις Ιατρικές Σχολές από τα ΕΠΑ.Λ. είναι μόλις 49, αφού τόσες αντιστοιχούν στο 5% των θέσεων των εισακτέων που αντιστοιχούν στα ΕΠΑ.Λ.. Οι υποψήφιοι που τις δήλωσαν ήταν 661 που σημαίνει ότι κάθε θέση την διεκδικούσαν 13,49 υποψήφιοι. Στα Γενικά Λύκεια οι θέσεις ήταν 800, οι υποψήφιοι που δήλωσαν τις Ιατρικές ήταν 5232 και κάθε θέση την διεκδίκησαν 6,54 υποψήφιοι. Συνεπώς το θέμα δεν είναι ποσοτικό, αφού λιγότεροι υποψήφιοι διεκδικούσαν κάθε θέση από το Γενικό Λύκειο. Το θέμα είναι ποιοτικό. Παρότι τα μαθήματα στα ΕΠΑ.Λ. είναι πολύ ευκολότερα οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν πολύ χειρότερες, γι’ αυτό είχαν χαμηλότερες βάσεις. Στα ΕΠΑ.Λ. είχαμε δηλαδή περισσότερους διεκδικητές κάθε θέσης χαμηλότερου, όμως, επιπέδου.

Σ’ αυτό στηρίχτηκαν πολλοί γονείς και έγραψαν τα παιδιά τους στα ΕΠΑ.Λ. για να μπουν πιο εύκολα στην Ιατρική. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι μαθητές των ημερησίων ΕΠΑ.Λ. αυξήθηκαν φέτος από 65.508 σε 69.850 δηλαδή κατά 4332 υποψηφίους, που κατανέμονται στην Α και Β Λυκείου. Προφανώς δεν πάνε όλοι αυτοί για την Ιατρική. Είναι, όμως, τόσο λίγες οι θέσεις που αν βρεθούν 200 υποψήφιοι καλά διαβασμένοι η εύκολη εισαγωγή θα γίνει «σφαγείο». Γιατί όταν τα μαθήματα είναι εύκολα οι καλοί μαθητές θα γράφουν 20 και αυτός που θα γράφει 19,5 θα μένει απέξω. Ο παράγων τύχη θα μετρήσει σ’ αυτή την περίπτωση πάρα πολύ και θα δημιουργήσει πικρίες, γιατί όταν μένει εκτός στόχων ένας υποψήφιος που έγραψε 19,5 πικραίνεται και τι να του πεις.

Τι θα γίνει δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς. Μπορούμε, όμως, να υποθέσουμε ότι το 2020 που θα εξεταστούν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις τα παιδιά που μετακινήθηκαν στις αρχές της Β Λυκείου θα είναι δυσκολότερη η πρόσβαση στις Ιατρικές από τα ΕΠΑ.Λ., λόγω μεγαλύτερου ανταγωνισμού. Το πόσο δυσκολότερη θα είναι δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Θα το μάθουμε τον Αύγουστο του 2020…