Τεχνολογία-Επιστήμη
Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019 17:43

Σφαιρική οθόνη για συνεργασία σε VR

Πολλοί θεωρούν πως η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR) μπορεί να απομονώσει τον χρήστη από τον υπόλοιπο κόσμο. Ωστόσο, ερευνητές από το University of British Columbia και το University of Saskatchewan ενδεχομένως να βρήκαν έναν τρόπο να κάνουν πιο «κοινωνική» τη VR.

Πολλοί θεωρούν πως η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR) μπορεί να απομονώσει τον χρήστη από τον υπόλοιπο κόσμο. Ωστόσο, ερευνητές από το University of British Columbia και το University of Saskatchewan ενδεχομένως να βρήκαν έναν τρόπο να κάνουν πιο «κοινωνική» τη VR.

Ειδικότερα, ανέπτυξαν μια σφαιρική εικόνα VR (μια «κρυστάλλινη σφαίρα»), που υποστηρίζει μέχρι δύο χρήστες τη φορά, χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνικές calibration και rendering γραφικών, προκειμένου να παράξουν μια ολοκληρωμένη, άνευ παραμορφώσεων, τρισδιάστατη εικόνα, η οποία είναι πάντα καθαρά ορατή, από πολλαπλές γωνίες.

Οι περισσότερες VR οθόνες στην αγορά είναι ικανές να προβάλλουν σωστή εικόνα μόνο από μια και μόνη γωνία, όπως σημειώνει ο επικεφαλής ερευνητής, Σίντνεϊ Φελς, του UBC. «Όταν κοιτάς στη σφαίρα μας, η 3D ψευδαίσθηση είναι πλούσια και σωστή από κάθε γωνία. Αυτό επιτρέπει σε δύο χρήστες να χρησιμοποιούν την οθόνη για να κάνουν κάποιου είδους εργασία συνεργατικά ή να απολαμβάνουν έναν multiplayer παιχνίδι, ενώ βρίσκονται στον ίδιο χώρο. Είναι ένα από τα πρώτα σφαιρικά συστήματα VR με αυτή τη δυνατότητα» περιγράφει.

Το σύστημα, το οποίο οι δημιουργοί του βάφτισαν Crystal, περιλαμβάνει μια κούφια οθόνη 600 χιλιοστών, σε σχήμα σφαίρας. Η επιφάνεια της οθόνης φτιάχτηκε κατά παραγγελία στην Οτάβα, ενώ τέσσερις προτζέκτορες υψηλών ταχυτήτων και μία κάμερα, για τη δημιουργία των εικόνων, το touch sensing κ.α., αγοράστηκαν στο εμπόριο.

Οι ερευνητές τώρα δουλεύουν πάνω σε ένα σύστημα τεσσάρων ατόμων και διαβλέπουν πολλές πιθανές χρήσεις για την οθόνη τους στο μέλλον - περιλαμβανομένων παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας, virtual εγχειρήσεις, εκμάθηση/εκπαίδευση με τη βοήθεια της VR κ.α. Προς το παρόν, ωστόσο, επικεντρώνονται σε εφαρμογές τηλεδιασκέψεων και computer-aided design.

«Φανταστείτε έναν χρήστη που βρίσκεται μακριά να συμμετέχει σε μια συνάντηση χρηστών που βρίσκονται σε ένα σημείο. Σε κάθε τοποθεσία μπορείς να έχεις μια κρυστάλλινη σφαίρα, που είναι έξοχη για να βλέπεις τα πρόσωπα και τα κεφάλια των ανθρώπων σε 3D» λέει ο Ίαν Στάβνες, καθηγητής Επιστήμης Υπολογιστών στο University of Saskatchewan και μέλος της ομάδας ερευνητών. «Ή μπορείς να έχεις μια ομάδα βιομηχανικών designers σε ένα δωμάτιο, να τελειοποιούν ένα σχέδιο με τη βοήθεια τεχνολογίας VR και motion tracking».

Αν και η τεχνολογία είναι ακόμα «νεαρή», οι ερευνητές προβλέπουν ένα θετικό μέλλον. «Δεν λέμε πως το σφαιρικό VR θα αντικαταστήσει τις επίπεδες οθόνες ή τα headsets» λέει ο Φελς. Προσθέτει, ωστόσο, ότι «μπορεί να αποτελέσει μια καλή επιλογή για VR δραστηριότητες όπου εξακολουθείς να θέλεις να βλέπεις και να μιλάς σε άλλους ανθρώπους - στο σπίτι, ή στο γραφείο, για δουλειά ή διασκέδαση».