Τον Ιούνιο του 2017, στην πρώτη του συμμετοχή σε σύνοδο κορυφής των Ευρωπαίων ηγετών, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είχε υπογραμμίσει την ανάγκη για μια «Ευρώπη που προστατεύει». Το δόγμα περιλαμβάνει και την προστασία των Ευρωπαίων πολιτών από τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας λόγω του κινεζικού επεκτατισμού. Η Ευρώπη, σύμφωνα με τον Γάλλο πρόεδρο, χρειάζεται να δημιουργήσει «πρωταθλητές».
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Τον Ιούνιο του 2017, στην πρώτη του συμμετοχή σε σύνοδο κορυφής των Ευρωπαίων ηγετών, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είχε υπογραμμίσει την ανάγκη για μια «Ευρώπη που προστατεύει». Το δόγμα περιλαμβάνει και την προστασία των Ευρωπαίων πολιτών από τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας λόγω του κινεζικού επεκτατισμού. Η Ευρώπη, σύμφωνα με τον Γάλλο πρόεδρο, χρειάζεται να δημιουργήσει «πρωταθλητές».
Γι’ αυτό και το Παρίσι μαζί με το Βερολίνο επιδίωξαν τη συγχώνευση Alstom και Siemens, έναν «γάμο» που θα οδηγούσε στη δημιουργία της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας σιδηροδρομικού εξοπλισμού στον κόσμο, με έσοδα 15 δισ. ευρώ και μέγεθος περίπου στο ήμισυ του μεγέθους της κινεζικής CRRC Corp., αλλά διπλάσια σε σύγκριση με το μέγεθος της καναδικής Bombardier.
Μόνο που τα γαλλογερμανικά σχέδια εκτροχιάστηκαν εξαιτίας της Κομισιόν. Παρίσι και Βερολίνο ενώνουν τις δυνάμεις τους, προασπίζοντας την «τεχνολογική κυριαρχία» της Ευρώπης μπροστά στην απειλή από ξένους «εχθρούς», με βασική επιδίωξη την προστασία στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων από Κινέζους επενδυτές. «Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ανταγωνίζονται συχνά στις διεθνείς αγορές με αμερικανικές ή ασιατικές επιχειρήσεις, που είναι πολύ ισχυρές στην εγχώρια αγορά. Γι’ αυτό και η Ευρώπη πρέπει να επιτρέψει στις επιχειρήσεις να λειτουργήσουν ως παγκόσμιοι παίκτες, αρκετά μεγάλοι ώστε να ανταγωνίζονται με αποτελεσματικότητα», διαμηνύει ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Πίτερ Άλτμαϊερ. «Όταν δραστηριοποιείσαι στις διεθνείς αγορές, πρέπει να έχεις συγκεκριμένο μέγεθος για να ανταγωνιστείς με επιτυχία. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να μη διασπάμε αυτές τις εταιρείες ή να βάζουμε εμπόδια στον δρόμο τους», υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στους «FT». Ο κ. Αλτμάιερ εκθέτει τις απόψεις του λίγες ημέρες αφότου ο Γάλλος ομόλογός του, Μπρουνό Λεμέρ, παρουσίασε σχέδιο τριών σημείων για ριζική μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού πλαισίου περί συγχωνεύσεων.
Το σχέδιο προτείνει, μεταξύ άλλων, οι Ευρωπαίοι ηγέτες να έχουν το δικαίωμα να ακυρώνουν αποφάσεις της Κομισιόν. Η Επιτροπή κρίνει βάσει του κοινοτικού δικαίου περί ανταγωνισμού, διασφαλίζοντας ότι οι συγχωνεύσεις δεν θα οδηγήσουν στη δημιουργία ενός ομίλου με δεσπόζουσα θέση στην ευρωπαϊκή αγορά. Η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υποστηρίζει ότι την τελευταία δεκαετία η Κομισιόν έχει μπλοκάρει μόνο εννέα συμφωνίες, έχοντας δώσει το πράσινο φως σε περισσότερες από 3.000. Σε μια εποχή που μεγάλες δυνάμεις όπως οι ΗΠΑ υψώνουν τείχη προστατευτισμού και εγκαταλείπουν την παγκοσμιοποίηση, η Ευρώπη και τα θεσμικά της όργανα χρειάζεται να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Σε αρκετές περιπτώσεις, το «ισχύς εν τη ενώσει» αποδεικνύεται η μοναδική διέξοδος επιβίωσης. Ειδικά εάν οι «εχθροί» είναι περισσότεροι από ένας και ήδη προ των πυλών.