Ο ιδρυτικός νόμος του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος αναφέρει ότι: “Το ΔΙ.ΠΑ.Ε. έχει ως αποστολή να παρέχει ανώτατη εκπαίδευση ιδίως σε αλλοδαπούς που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Ο ιδρυτικός νόμος του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος αναφέρει ότι: “Το ΔΙ.ΠΑ.Ε. έχει ως αποστολή να παρέχει ανώτατη εκπαίδευση ιδίως σε αλλοδαπούς που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Για την επίτευξη της αποστολής του, το ΔΙ.ΠΑ.Ε. οργανώνει και πραγματοποιεί Προγράμματα Σπουδών, σε προπτυχιακό και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, με χρήση της διδασκαλίας με παρακολούθηση και δυνατότητα εκπαίδευσης από απόσταση.”
Η αποστολή του, λοιπόν, όπως ορίστηκε κατά την ίδρυσή του έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την επιχειρούμενη ενσωμάτωση τριών ΤΕΙ σ’ αυτό. Μοιάζει και είναι παράταιρο να ενσωματωθούν τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, που τώρα θα εκτείνεται από την Κατερίνη μέχρι το Διδυμότειχο.
Πέρα από την ενσωμάτωση και άλλες απορίες δημιουργούνται: Δημιουργούνται τμήματα χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα και άλλα που θα δημιουργήσουν σύγχυση στους υποψηφίους. Σε άλλα Πανεπιστήμια υπάρχουν Μηχανικοί Περιβάλλοντος, Πολιτικοί Μηχανικοί, Μηχανικοί Παραγωγής και Διοίκησης και Μηχανολόγοι Μηχανικοί πενταετούς φοίτησης. Στο ΔΙ.ΠΑ.Ε. υπάρχουν αυτά τα τμήματα τετραετούς φοίτησης. Τα επαγγελματικά τους δικαιώματα δεν έχουν οριστεί. Σίγουρα δεν θα είναι ίδια με τα αντίστοιχα πενταετούς φοιτήσεως τμήματα. Νέες κόντρες προβλέπω με το Τεχνικό Επιμελητήριο και τους αποφοίτους τους σε ομηρία. Ας θυμόμαστε ότι η αντίστοιχη κόντρα μεταξύ των αποφοίτων ΤΕΙ και των αποφοίτων των Πολυτεχνείων δεν διευθετήθηκε ποτέ. Από την ίδρυση των ΤΕΙ, το μακρινό 1983 μέχρι το 2019 που θα έχουμε τη διαγραφή από το χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης των ΤΕΙ το πρόβλημα δεν λύθηκε ποτέ. Συνεπώς δεν θεωρώ σωστό το Υπουργείο Παιδείας να κάνει το ίδιο λάθος δεύτερη φορά, δημιουργώντας τμήματα “υβρίδια”.
Απορίες δημιουργεί και η ίδρυση νέου τμήματος Γεωλογίας, το τέταρτο στην Ελλάδα, τη στιγμή που το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων τους είναι, εδώ και δεκαετίες, πολύ δύσκολο.
Κι άλλες απορίες δημιουργούνται από την τοποθέτηση των μελών ΔΕΠ του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών στην Καβάλα στο τμήμα Φυσικής που ιδρύεται στην ίδια πόλη και θα λειτουργήσει το Σεπτέμβριο. Ποιοι καθηγητές θα διδάξουν θεωρητική φυσική, αφού το ΤΕΙ ασχολείτο με την εφαρμογή της φυσικής σε συγκεκριμένο πεδίο τον ηλεκτρισμό; Όλα αυτά θα γίνουν σε 6 μήνες;
Σε όλες τις μέχρι τώρα ενσωματώσεις ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια έχει τηρηθεί απαρέγκλιτα η γεωγραφική διασπορά των τμημάτων. Έτσι το Γεωπονικό Πανεπιστήμια Αθηνών έχει παραρτήματα στη Θήβα, την Άμφισσα και το Καρπενήσι. Αυτό έγινε, πιστεύω, για λόγους οικονομικούς. Οι κάτοικοι κάθε πόλης δεν θα χάσουν το εισόδημά τους από τους φοιτητές, αλλά και τα κτίρια που υπάρχουν θα χρησιμοποιηθούν. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις είναι υπερβολική η διατήρηση τμημάτων μόνο για οικονομικούς λόγους. Παράδειγμα το τμήμα Νοσηλευτικής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και το αντίστοιχο του ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας και Θράκης στο Διδυμότειχο. Το τμήμα της Θεσσαλονίκης γίνεται Πανεπιστημιακό και του Διδυμοτείχου παραμένει ως… παράρτημα του τμήματος της Θεσσαλονίκης. Πέραν του διοικητικού θέματος της ύπαρξης παραρτήματος σε άλλη διοικητική περιφέρεια υπάρχει και το πρακτικό: Δεν υπάρχει Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο στο Διδυμότειχο, για να εκπαιδευτούν οι φοιτητές. Δεν υπάρχει κτίριο για να κάνουν οι φοιτητές μάθημα. Χρησιμοποιείται ως αμφιθέατρο ένα κτίριο του Δήμου που χρησιμοποιείται και ως κινηματογράφος, όπως καταγγέλλουν οι φοιτητές. Θεωρώ παράλογη τη διατήρηση του τμήματος τη στιγμή μάλιστα που το Πανεπιστήμιο της Θράκης έχει προτείνει την ίδρυση τμήματος Νοσηλευτικής, υποθέτω στην Αλεξανδρούπολη, όπου βρίσκεται η Ιατρική Σχολή. Χρειάζεται περισσότερη τόλμη. Θα μου αντιτείνατε ότι περισσότερη τόλμη θα έφερνε περισσότερες αντιδράσεις με συνέπεια την καθυστέρηση υλοποίησης του εγχειρήματος. Δίκιο θα είχατε, αλλά αυτή η βιασύνη, που μπαίνει πάντα ως πρώτη προτεραιότητα, δεν μας επιτρέπει να λύνουμε τα προβλήματα.
Στο infographic μπορείτε να δείτε τις αντιστοιχίες των τμημάτων των ΤΕΙ με τα νέα τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος. Οι αντιστοιχίες αυτές προέκυψαν από την ένταξη των μελών ΔΕΠ στα νέα τμήματα του Πανεπιστημίου, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα και εκτέθηκε προς διαβούλευση.