Πολιτιστικά
Τρίτη, 22 Ιανουαρίου 2019 00:03

Ισραήλ: Τίτλοι τέλους για την έκθεση του γλυπτού McJesus

Το έργο που παρουσιάζει ως εσταυρωμένο τον κλόουν - μασκότ της αλυσίδας ΜcDonald’s αποκαθηλώνεται, τελικά, από το Μουσείο Τέχνης στη Χάιφα.

Το έργο που παρουσιάζει ως εσταυρωμένο τον κλόουν - μασκότ της αλυσίδας ΜcDonald’s αποκαθηλώνεται, τελικά, από το Μουσείο Τέχνης στη Χάιφα.

Αμέσως μετά τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας με τη συμμετοχή, κυρίως, Παλαιστίνιων Χριστιανών και τα εκτεταμένα επεισόδια που ακολούθησαν την περασμένη εβδομάδα, είχε ανακοινωθεί εκ μέρους των υπεύθυνων του Μουσείου Τέχνης στη Χάιφα όπου φιλοξενείται το επίμαχο έργο, ότι δεν προτίθενται να υποκύψουν σε πιέσεις και να το απομακρύνουν.  

Ο διευθυντής του Μουσείου, Nissim Tal, είχε κάνει την ακόλουθη δήλωση: «Αν κατεβάσουμε αυτό το έργο, την επόμενη μέρα θα γεμίσει το Μουσείο πολιτικούς που θα απαιτούν να κατεβάσουμε κι άλλα “ύποπτα” έργα και στο τέλος θα μείνουμε μόνο με πίνακες λουλουδιών στους τοίχους».   Ακολούθως, όμως, η δήμαρχος της πόλης, Einat Kalisch-Rotem, δήλωσε σε αυστηρό τόνο ότι το έντονα αμφιλεγόμενο γλυπτό θα κατέβει οπωσδήποτε «τις προσεχείς μέρες», προκαλώντας τις διαμαρτυρίες ποικίλων Οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα.  

Η κοινότητα των Αράβων Χριστιανών του Ισραήλ, από την πλευρά της, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία χαρακτηρίζει προσβλητικό το άγαλμα και ζητά την άμεση απομάκρυνσή του, ενώ αντίστοιχο αίτημα υπέβαλλαν και οι τοπικοί εκπρόσωποι της Ελληνορθόδοξης και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.  

Το φυσικού μεγέθους άγαλμα του εσταυρωμένου Roland McDonald υποτίθεται ότι συμβολίζει την αιρετικού τύπου λατρεία του καπιταλισμού και σύμφωνα με τον διευθυντή του Μουσείου στη Χάιφα, βρισκόταν ανάμεσα στα εκθέματα πολλούς μήνες χωρίς να εκδηλωθεί καμιά διαμαρτυρία.  

Στη διένεξη ενεπλάκη και ο δημιουργός του γλυπτού, ο Φιλανδός εικαστικός Jani Leinonen, ο οποίος επίσης ζήτησε να κατέβει «άμεσα» το έργο του για διαφορετικούς, όμως, λόγους. Όπως δήλωσε, είναι υποστηρικτής της κίνησης πολιτιστικού μποϊκοτάζ του Ισραήλ και, κατά συνέπεια, εναντίον κάθε παρουσίασης έργων του στη χώρα.