Πολιτιστικά
Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2019 09:05

Κωνσταντίνα Τάκαλου: «…να διαβάζω κάτω απ’ τον ήλιο…»

Θέλοντας να διερευνήσει, μέσα από την ποίηση του Σαίξπηρ, το θέμα της εξουσίας και πώς αυτή διαφθείρει τον λαό και κυρίως αυτούς που την ασκούνε, ο Κωνσταντίνος Χατζής καταπιάνεται με τα δυο μεγάλα έργα, «Κοριολανό» και «Ιούλιο Καίσαρα», διασκευάζοντάς τα σε μια ενιαία παράσταση.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Θέλοντας να διερευνήσει, μέσα από την ποίηση του Σαίξπηρ, το θέμα της εξουσίας και πώς αυτή διαφθείρει τον λαό και κυρίως αυτούς που την ασκούνε, ο Κωνσταντίνος Χατζής καταπιάνεται με τα δυο μεγάλα έργα, «Κοριολανό» και «Ιούλιο Καίσαρα», διασκευάζοντάς τα σε μια ενιαία παράσταση.

Το έργο  «Κοριολανός - Ιούλιος Καίσαρας» παρουσιάζεται, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στο Θέατρο οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής». Στον «Κοριολανό», βλέπουμε πώς η λαϊκή εξουσία χρησιμοποιεί τα μέσα και τη δύναμή της για να κερδίσει δικαιώματα και να εξοντώσει έναν εν δυνάμει τύραννο ενώ στον «Ιούλιο Καίσαρα» πώς η αριστοκρατική τάξη δολοφονεί έναν λαοφιλή και χαρισματικό ηγέτη για να μην εξελιχθεί σε αυτοκράτορας. Η παράσταση ήταν μια όμορφη αφορμή για να  μιλήσουμε με την ηθοποιό Κωνσταντίνα Τάκαλου.

Μιλήστε μας για την υπόθεση της παράστασης.

«Στον “Κοριολανό”, ο σπουδαίος πολεμιστής Κάιος Μάρκιος -κατόπιν Κοριολανός, γυρνώντας στην Ρώμη θριαμβευτής από τον πόλεμο, θέτει υποψηφιότητα για το αξίωμα του υπάτου με την παρότρυνση της μητέρας του Βολούμνιας. Όντας περήφανος και ασυμβίβαστος δεν επιθυμεί να τηρήσει όλο το τελετουργικό της εκλογής που περιλαμβάνει δημόσια επίδειξη των τραυμάτων του πολέμου, γεγονός που εκμεταλλεύονται οι εκλεγμένοι δήμαρχοι του λαού για να ακυρώσουν την εκλογή του και να τον εξορίσουν από την πόλη ως προδότη. Εκείνος συμμαχεί με τους Βόλσκους, εχθρούς της Ρώμης, και στρέφεται εναντίον της. Η μητέρα του Βολούμνια, σε μια ύστατη προσπάθεια να τον μεταπείσει, τον εκλιπαρεί γονατιστή, καταφέρνει να του αλλάξει γνώμη και να επισυνάψει συνθήκη ειρήνης. Ο αρχηγός των Βόλσκων τον κατηγορεί για προδοσία και τον δολοφονεί.

Στον “Ιούλιο Καίσαρα”, οι συγκλητικοί Βρούτος και Κάσσιος, φοβούμενοι την ανάδειξη του Ιούλιου Καίσαρα σε απόλυτο μονάρχη, αποφασίζουν και οργανώνουν την δολοφονία του. Αποφασίζουν, όμως, να αφήσουν ζωντανό τον Μάρκο Αντώνιο, συγκλητικό και στενό φίλο του Καίσαρα, ο οποίος καταφέρνει να στρέψει τον λαό εναντίον τους και να ξεκινήσει εμφύλιο πόλεμο. Στην ύστατη μάχη μεταξύ τους, στους Φιλίππους , οι δυνάμεις του Αντώνιου φαίνονται επικρατέστερες, οδηγώντας τον Κάσσιο και τον Βρούτο διαδοχικά στην αυτοκτονία».

Ποιες διαχρονικού ενδιαφέροντος έννοιες είναι παρούσες στα δύο έργα του Σαίξπηρ;

«Η κυρίαρχη έννοια που δεσπόζει και στα δύο έργα του Σαίξπηρ είναι αυτή της εξουσίας. Μια έννοια πανταχού παρούσα στην ανθρώπινη ιστορία. Με βασικό πυρήνα την εξουσία, λοιπόν, ο Σαίξπηρ ξεδιπλώνει τον αναστοχασμό του εξίσου για το άτομο όσο και για την κοινωνία. Έτσι, παρελαύνουν παράλληλα έννοιες όπως η φιλοδοξία, ο πατριωτισμός, η αρχολαγνεία, η δόξα, ο εγωισμός μαζί με τη δημοκρατία, την τυραννία, την ισονομία και ισοπολιτεία».

Μια περιγραφή της δικής σας ερμηνείας στην παράσταση;

«Στην παράσταση αυτή,  ερμηνεύω την Βολούμνια στον “Κοριολανό”, την μητέρα του -που επιχειρώ να ισορροπήσω τη μητρική στοργή με τη δίψα για δόξα που την χαρακτηρίζει,  και στον “Ιούλιο Καίσαρα” ερμηνεύω τον δολοπλόκο Κάσσιο -επιχειρώντας να δώσω ένα πιο ανθρώπινο πρόσωπο στον ήρωα και να δικαιολογηθούν τα κίνητρά του».

Πού εστίασε η σκηνοθετική ματιά του  Κωνσταντίνου Χατζή;

«Η σκηνοθετική ματιά του Κωνσταντίνου Χατζή -πιο εξωστρεφής στον “Κοριολανό”, πιο εσωτερική και εσωστρεφής στον “Ιούλιο Καίσαρα”- αφήνει τα κείμενα να μιλήσουν από μόνα τους, γυμνά, χωρίς παρεμβάσεις και περισπασμούς, εστιάζοντας κυρίως στον ηθοποιό, θέλοντας να αναδειχθεί ξεκάθαρα η πορεία των ηρώων και οι μηχανισμοί που μπαίνουν σε λειτουργία για την εξέλιξη της δράσης».

Πείτε μας μια ατάκα, έναν διάλογο από την παράσταση. Ό,τι σας έρθει πρώτο στο νου.

«Είναι τόσες πολλές οι ατάκες και απ’ τους δύο ρόλους, που είναι πολύ δύσκολο να διαλέξω. Θα πω μία ατάκα απ’ τον Κάσσιο: “Εγώ θα προτιμούσα να μην υπάρχω παρά να υπάρχω και να φοβάμαι ένα πλάσμα όμοιο με μένα”».

Ένα αγαπημένο σας βιβλίο;

«Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι το “Εμβατήριο του Ραντέτσκυ” του Γιόσεφ Ροτ».

Μια αγωνία σας;

«Η μεγαλύτερη αγωνία μου έχει να κάνει με τη γη και την καταστροφή που προκαλούμε καθημερινά».

Μια ευχή σας για τη νέα χρονιά;

«Ευχή μου για τη νέα χρονιά είναι υγεία για όλο τον κόσμο, και για μένα προσωπικά να βρω χρόνο να βλέπω ωραίες παραστάσεις, να διαβάζω κάτω απ’ τον ήλιο και να περνάω χρόνο στη φύση».

Ταυτότητα Παράστασης
Συγγραφέας: Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.Διασκευή-Απόδοση-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χατζής.
Ερμηνεύουν: Σοφία Φιλιππίδου, Αγλαΐα Παππά, Γιώργος Παπαπαύλου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Νικόλας Χανακούλας, Βασίλης Τσιγκριστάρης, Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος, Ανδριανός Γκάτσος, Σπύρος Δούρος, Άρης Ντελία ,Λυδία Σγουράκη. Επιμέλεια κίνησης- Χορογραφία: Χριστίνα Βασιλοπούλου.
Ενδυματολογία: MirandaDempsey.
Σκηνογραφία: Λία Ασβεστά.
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιάσονας Νικητέας.
Μουσική Σύνθεση – Τραγούδι: Αλέξανδρος Μέντης.
Παραγωγή: Ομάδα Χρώμα–νέα ΣΚΗΝΗ.
Βασισμένη στις μεταφράσεις των:  Μίνωα Βολανάκη και Μιχάλη Κακογιάννη.
Ώρα έναρξης: Τετάρτη 20.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00 και Κυριακή: 20.00
Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής»: Κυκλάδων 11, Αθήνα.