Οι χειρισμοί της δικαιοσύνης στην υπόθεση Novartis βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος της Βουλής, που συνέχισε για δεύτερη μέρα τις εργασίες της με την τελευταία θεματική ενότητα που αφορά δικαστική εξουσία, δημόσια διοίκηση και αυτοδιοίκηση και η οποία ολοκληρώνεται την Πέμπτη.
Οι χειρισμοί της δικαιοσύνης στην υπόθεση Novartis βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος της Βουλής, που συνέχισε για δεύτερη μέρα τις εργασίες της με την τελευταία θεματική ενότητα που αφορά δικαστική εξουσία, δημόσια διοίκηση και αυτοδιοίκηση και η οποία ολοκληρώνεται την Πέμπτη.
Οι εκτενείς αναφορές των ομιλητών της αντιπολίτευσης, κυρίως της ΝΔ, στη συγκεκριμένη υπόθεση, προκάλεσαν την αντίδραση τόσο του προέδρου της Επιτροπής Αναθεώρησης Νίκου Παρασκευόπουλου όσο και του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών και γενικού εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Κατρούγκαλου, που μίλησαν για ευτελισμό της διαδικασίας για την αναθεώρηση του συντάγματος.
«Θα αποφύγω να αναφερθώ στην ουσία. Πρέπει, όμως, να τονίσω ότι συνιστά ευτελισμό του κοινοβουλευτισμού, όχι μόνο το περιεχόμενο αυτών που λέμε, αλλά και η κατάχρηση της διαδικασίας στην οποία τα λέμε. Εδώ, ήρθαμε να συζητήσουμε για την αναθεώρηση. Μπορώ να αποδεχθώ ως επιχείρημα, θέματα από την πολιτική επικαιρότητα να εκφραστούν στο πλαίσιο της τοποθέτησής μας. Όταν όμως υπάρχει κοινοβουλευτικός έλεγχος, όταν υπάρχουν δυνατότητες άσκησης όλων των προβλεπόμενων από τον Κανονισμό κοινοβουλευτικών μέσων για έλεγχο γι' αυτό που οποιοσδήποτε συνάδελφος μπορεί να θεωρεί αντικανονική συμπεριφορά, θεωρώ ιδιαίτερα καταχρηστικό να γίνεται κάτι τέτοιο στο πλαίσιο της διαδικασίας συζήτησης της αναθεώρησης» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κατρούγκαλος.
Νωρίτερα, ο ειδικός εισηγητής της ΝΔ Θόδωρος Φορτσάκης, εστίασε στα θέματα της δικαστικής εξουσίας, σημειώνοντας ότι η χρονική στιγμή της συζήτησης για την αναθεώρηση τους είναι εξαιρετικά βεβαρυμμένη, λόγω της διάστασης που πήραν μεγάλες υποθέσεις όπως η Novartis και με καταγγελίες από την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων για συμπεριφορές εν ενεργεία υπουργού που οδηγούν σε θεσμική εκτροπή.
Μίλησε ακόμα για ευτελισμό και γελοιοποίηση του θεσμού του «προστατευόμενου μάρτυρα» και τόνισε ότι ο τρόπος που το χειρίστηκε η κυβέρνηση, δείχνει πόσο της λείπει η σοβαρότητα. Παράλληλα, την κατηγόρησε ότι «αφήνει ουσιαστικά στο απυρόβλητο τους πραγματικούς εμπλεκόμενους σε σκάνδαλο που πράγματι υπάρχει» και οι οποίοι, όπως είπε, είναι εκτός Βουλής και δεν αφορά πολιτικά πρόσωπα.
Ακόμα, ο κ. Φορτσάκης δήλωσε ότι προσωπικά θα ήθελε οι προτάσεις της ΝΔ για τη δικαιοσύνη να είναι πιο ρηξικέλευθες, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι θα μπορούσε η δικαιοσύνη να απονέμεται και από μη κρατικά δικαστήρια.
Ο γενικός εισηγητής της ΔΗΣΥ Ευάγγελος Βενιζέλος, έδωσε επίσης έμφαση στο κεφάλαιο που αφορά τη δικαιοσύνη, τονίζοντας ότι «στην Ελλάδα υπάρχει το πλήρες πλέγμα της συνταγματικής προστασίας της εξωτερικής και εσωτερικής ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης, της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας του δικαστή» και δεν χρειάζεται αναθεώρηση.
Υποστήριξε ακόμα ότι τα προβλήματα που υπάρχουν στη δικαιοσύνη είναι «γιατί γίνονται παρεμβάσεις σε επίπεδο κοινού νόμου αλλά και γιατί υπάρχει μία πολύ συγκεκριμένη πολιτική αλλά και δικαστική πρακτική».
«Όταν υπάρχει μία κυβέρνηση, η οποία είναι διατεθειμένη να οργανώσει ένα δικό της, κυβερνητικά καθοδηγούμενο, παραδικαστικό κύκλωμα, καμία συνταγματική διάταξη δεν είναι επαρκής. Τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο αυτό, ενός κυβερνητικά οργανωμένου, ελεγχόμενου και διατυμπανιζόμενου πολιτικά, παραδικαστικού δικτύου, το οποίο, βεβαίως βασίζεται στα πρόθυμα, συντηρητικής καταγωγής, "συνεργεία" που εφάπτονται με το βαθύ κράτος, έχουν προσφέρει παλαιότερα τις υπηρεσίες τους αλλού, τις προσφέρουν τα τελευταία τέσσερα χρόνια στον ΣΥΡΙΖΑ και είναι πάντα πρόθυμα να προσφέρουν και στο μέλλον υπηρεσίες, αλλά θέλω να ελπίζω ότι αυτές δεν θα γίνουν δεκτές, γιατί το φαινόμενο αυτό θα παταχθεί αλύπητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε και την αντίθεση του στη συγκρότηση ειδικών εισαγγελιών όπως την Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος, γιατί αυτό σημαίνει όπως είπε, ότι «παρακάμπτεται ο μεγάλος αριθμός των έντιμων και καταρτισμένων εισαγγελικών λειτουργών», ενώ λειτουργεί «ως προνομιακός συνομιλητής των προϊσταμένων του και ως παράγων του δημοσίου βίου που έχει τη δυνατότητα να κάνει πολιτικές παρεμβάσεις».
«Διαμορφώνεται το φαινόμενο του εισαγγελέα "φίρμα", ο οποίος από τη φύση της αποστολής του ρέπει σε ένα είδος εισαγγελικού λαϊκισμού. Και βέβαια αρκεί να ελέγχεις μέσω της ιεραρχικής δομής της εισαγγελίας, τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και έναν εισαγγελέα, για να ελέγξεις όλη την προδικασία και να αξιοποιείς την προδικασία για λόγους αμιγώς πολιτικούς ωμά, σε συνεργασία με μία κοινοβουλευτική πλειοψηφία πρόθυμη να παραβιάσει το Σύνταγμα, να ασεβήσει επί του κράτους δικαίου και των εγγυήσεων του και να χρησιμοποιήσει την ποινική διαδικασία ως όπλο εξόντωσης πολιτικών αντιπάλων, ή μάλλον απόπειρας ατελέσφορης εξόντωσης πολιτικών αντιπάλων. Γιατί όποιος σκάβει τον λάκκο του άλλου στα θέματα αυτά, πέφτει ο ίδιος μέσα, όπως αποδείχθηκε και όπως θα αποδειχθεί μέχρι τέλους», ανέφερε ο κ. Βενιζέλος.
Επικαλούμενος δε την υπόθεση Novartis, ο κ. Βενιζέλος έκανε λόγο για ομολογημένη κατάχρηση εξουσίας και για καταρράκωση των θεσμών.
Για τις ανεξάρτητες Αρχές, ο κ. Βενιζέλος επεσήμανε ότι είναι σωστή η ιδέα του ΣΥΡΙΖΑ να απαιτείται νόμος αυξημένης πλειοψηφίας για τη σύσταση νέας ανεξάρτητης Αρχής, πέραν των προβλεπομένων στο Σύνταγμα.
Ωστόσο, σημείωσε ότι είναι εσφαλμένο, να περιορισθεί η αναγκαία πλειοψηφία των 3/5 στη Διάσκεψη των Προέδρων, καθώς σημαίνει μόνον κυβερνητική πλειοψηφία και συντάχθηκε με την πρόταση της ΝΔ να επιλέγονται από τα 3/5 κοινοβουλευτικής επιτροπής που η σύνθεσή της είναι ανάλογη με τη δύναμη των κομμάτων καθώς και με την παράταση της θητείας των μελών τους.
Για τις διατάξεις που αφορούν τη δημόσια διοίκηση και την αυτοδιοίκηση, ο κ. Βενιζέλος υποστήριξε ότι «καμία από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί δεν προσθέτει κάτι κανονιστικά σημαντικό στο Σύνταγμα» και τόνισε ότι, όσα θέματα χρειάζονται αλλαγές, μπορούν να ρυθμιστούν στο επίπεδο της κοινής νομοθεσίας.
Για την πρόταση τροποποίησης του άρθρου 110, που αφορά την αναθεωρητική διαδικασία, σημείωσε ότι δεν μπορεί να καταργηθεί η προθεσμία διασκέψεως αλλά μπορεί αντί για πέντε χρόνια να απαιτούνται τρία χρόνια.
«Με την κατάργηση της προθεσμίας διασκέψεως αμφισβητούμε την αυτοαναφορική διάταξη που θεμελιώνει την αυστηρότητα του Συντάγματος, τον ίδιο τον αυστηρό χαρακτήρα του τυπικού Συντάγματος και άρα ανοίγουμε μία Κερκόπορτα που αφορά τη θεμελιώδη εγγύηση του κράτους δικαίου και της ευρωπαϊκής δημοκρατίας», τόνισε.
Ο ειδικός εισηγητής της ΔΗΣΥ Θόδωρος Παπαθεοδώρου, έκανε λόγω για ευθεία παρέμβαση της κυβέρνησης στο έργο της δικαιοσύνης και ευθεία παραβίαση της διάκρισης των εξουσιών στην υπόθεση της Novartis τονίζοντας ότι «είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να σκεφτούμε τι συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να γίνει».
«Επειδή νομίζω ότι κρυβόμαστε πίσω από τα δάχτυλά μας, ας συναινέσουμε, αν συμφωνείτε, ότι όσο δεν έχει βρεθεί ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος, ας κάνουμε όλοι έναν όρκο να υπερασπιζόμαστε τη νομιμότητα», σχολίασε από την πλευρά της η πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και ειδική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Τασία Χριστοδουλοπούλου.
«Ο πειρασμός της σκοπιμότητας, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, όχι μόνο καταστρέφουν το κράτος δικαίου, αλλά κυρίως απαλλάσσουν τους ενόχους. Ξέρω και ως νομικός πόσο δύσκολο είναι να διαλευκανθούν υποθέσεις διαφθοράς. Ξέρω και τα όπλα που μπορεί να έχει όποιος θέλει να υπερασπίσει τον εαυτό του», πρόσθεσε.
Πηγή: ΑΜΠΕ