Ηταν Δεκέμβριος του 2014 όταν κλείνοντας 20 χρόνια από την ίδρυση της Ελληνικής Εταιρείας Logistics παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της 3ης Πανελλήνιας Έρευνας. Τα αποτελέσματα εκείνης της έρευνας αποτέλεσαν το εναρκτήριο λάκτισμα για τη συνειδητοποίηση της σημασίας του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας από την πολιτική ηγεσία και την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας.
Του Νίκου Ροδόπουλου
Ηταν Δεκέμβριος του 2014 όταν κλείνοντας 20 χρόνια από την ίδρυση της Ελληνικής Εταιρείας Logistics παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της 3ης Πανελλήνιας Έρευνας. Τα αποτελέσματα εκείνης της έρευνας αποτέλεσαν το εναρκτήριο λάκτισμα για τη συνειδητοποίηση της σημασίας του Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας από την πολιτική ηγεσία και την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας.
Η έρευνα που είχαμε εκπονήσει το 2014 ανέβαζε τον πήχη συμμετοχής του τομέα στο ΑΕΠ της Ελλάδας ψηλά. Η δουλειά μας στην ΕΕL δεν ήταν εύκολη. Έπρεπε να εκπαιδεύσουμε τη νέα τότε πολιτική ηγεσία, να αναδείξουμε τον ρόλο της της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην εθνική επιχειρηματικότητα και τελικά να σχηματοποιήσουμε το συνολικό κάδρο των logistics στη χώρα μας. Όλη αυτή η προσπάθεια απαιτούσε μια μεγάλη υπέρβαση. Χρειαζόταν να βγούμε εκτός των συνόρων, να μπούμε στην κοινωνία, να γίνουμε κατανοητοί και τελικά να αποκτήσουμε brand.
Μετά από όλα αυτά τα χρόνια σκληρής εθελοντικής δουλειάς το πετύχαμε. Το πετύχαμε γιατί στον δρόμο μας βρέθηκαν πολλοί που μας πίστεψαν, μας πλαισίωσαν και στήριξαν το έργο μας, μας δυνάμωσαν, αλλά περισσότερο από όλα μας έδωσαν και συνεχίζουν να μας δίνουν κουράγιο για να προχωρήσουμε. Γιατί τελικά ο χαρταετός πετάει ψηλότερα όταν έχει τον άνεμο ενάντια και όχι μαζί του.
Σήμερα, σχεδόν 5 χρόνια μετά, και στο πλαίσιο του 22ου Πανελληνίου Συνεδρίου Logistics παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της 4ης Πανελλήνιας Έρευνας την οποία εκπόνησε για την Ελληνική Εταιρεία Logistics το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουμε τα αποτελέσματα της 4ης Πανελλήνιας Έρευνας για την Εφοδιαστική Αλυσίδα και τα Logistics, θα πρέπει να μπούμε σε μια πιο σύνθετη σκέψη. Θα πρέπει να δούμε τις τάσεις που δημιουργούνται και να αναλύσουμε τη δυναμική που βρίσκεται στην «ιδιοκτησία» μας. Πραγματικά η χώρα μας -και ταυτόχρονα όλοι οι εμπλεκόμενοι- κατέχει μια ισχυρή θέση, την οποία και οφείλει να μετασχηματίσει σε παραγόμενο πλούτο. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να αναγνωρίσει τις παθογένειες που υπάρχουν και να τις τροποποιήσει σε δυναμική.
Το 2014 το ποσοστό συμμετοχής στο ΑΕΠ είχε αποτυπωθεί στο 10,85%, σήμερα -με τη μεθοδολογία του ΙΟΒΕ, που αποτελεί την επίσημη επιστημονική προσέγγιση- το ποσοστό βρίσκεται στο 9,2%, σημειώνοντας ότι η συμμετοχή της ναυτιλίας είχε μια σημαντική πτώση. Αυτό τι μας δείχνει; Ότι η Εφοδιαστική Αλυσίδα έδειξε μια τεράστια ανθεκτικότητα, η οποία στηρίχθηκε στις ανερχόμενες προσδοκίες από τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, υπήρξε μια σημαντική εξέλιξη με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων και του σιδηροδρομικού δικτύου. Οι προσδοκίες για τα αντίστοιχα Εμπορευματικά Πάρκα Εθνικής Εμβέλειας μέχρι σήμερα βρίσκονται εγκλωβισμένες στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Παρ’ όλα ταύτα, ιδιωτικές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής, η ανάπτυξη των αναγκών της πρωτογενούς παραγωγής -AgroLogistics- καθώς και η αξιοποίηση λιμένων με στρατηγική θέση προσφέρουν σημαντικές προοπτικές.
Οι τάσεις που δημιουργούνται και καταγράφονται δείχνουν εμφανώς την αναπτυξιακή πορεία του τομέα, τόσο στην ενδοχώρα όσο και στην εξωστρεφή επέκταση στις όμορες χώρες. Η τάση αυτή μπορεί εύκολα να μετουσιωθεί σε ποσοστιαία αύξηση τζίρου ύψους 20% κατ’ έτος. Έτσι θα μπορέσουμε να φτάσουμε και ίσως να ξεπεράσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 13% στο ΑΕΠ. Παράλληλα, θα πρέπει να μειωθεί το κόστος Logistics στη Δημόσια Διοίκηση, πράγμα που όχι μόνο είναι εφικτό αλλά απαραίτητο για να μπορέσει να κλείσει το χάσμα των περιττών εξόδων. Αυτό προϋποθέτει μια προσήλωση, πειθαρχία και σχέδιο, μαζί με την οριζόντια ψηφιοποίηση του Δημοσίου.
Η 4η Πανελλήνια Έρευνα αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο, τόσο για την πολιτική ηγεσία και τη δημόσια διοίκηση όσο και για την επιχειρηματικότητα. Οι επενδύσεις που θα γίνουν στη χώρα μας θα στηριχθούν στη στρατηγική της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, μια στρατηγική που στηρίζεται σε στοιχεία, εμπεριστατωμένα και ρεαλιστικά.
Όσον αφορά τη μεθοδολογία πρέπει να σημειώσουμε ότι στην 4η Πανελλήνια Έρευνα συμμετείχαν 181 εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στους κλάδους εμπορίας, μεταποίησης και παροχής υπηρεσιών logistics.
Για την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και των μελλοντικών τάσεων χρησιμοποιήθηκε ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο το οποίο δόθηκε σε ειδικά διαμορφωμένο δείγμα επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς. Αναφορικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού της συνεισφοράς του τομέα των logistics στο ΑΕΠ της χώρας στηρίχθηκε στη μέθοδο της παραγωγής και χρησιμοποιώντας την Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) των παραγωγικών κλάδων.
Οι παραπάνω μεθοδολογίες είναι έγκριτες, επιστημονικά ορθές και παραδεκτές, διεθνώς αποδεκτές και έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως σε αντίστοιχες έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η 4η Πανελλήνια Έρευνα, αλλά και το 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics μέσα από τις γόνιμες εργασίες τριών ολόκληρων ημερών, όπου συμμετείχαν 400 και πλέον σύνεδροι, αλλά και εκπρόσωποι 10 συνολικά χωρών της Ευρώπης δείχνουν πως η Ελλάδα αποτελεί το σταυροδρόμι τριών ηπείρων και τόπο συνάντησης των χωρών της ΝΑ Ευρώπης το οποίο αν αξιοποιήσουμε όπως πρέπει, τότε θα μπορέσουμε να σταθούμε στα πόδια μας αποκτώντας την οικονομική αυτονομία που αξίζει στον λαό μας. Και στην Ελληνική Εταιρεία Logistics έχουμε εργαστεί σκληρά προκειμένου να υπάρξει Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τον τομέα μας, να δημιουργηθεί ένα σημαντικό έργο δευτερογενούς νομοθεσίας, να υπάρξουν οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα που θα λειτουργούν κάτω από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο νομιμότητας.
Γίνεται πλέον σαφές ότι όλη η δουλειά που έχει κάνει η Ελληνική Εταιρεία Logistics μέχρι σήμερα είναι ένα τεράστιο έργο και παρακαταθήκη για τις επόμενες γενεές, αφού μέσα από τις προσπάθειές της:
Ο τομέας της Ελληνικής Εφοδιαστικής Αλυσίδας, όπως καταγράφηκε μέσα από την 4η Πανελλήνια Έρευνα, μπορεί να δώσει ελπίδα και πνοή ανάπτυξης και ευημερίας στη χώρα μας.