Ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, που μπορεί να αλλάξει το πρόσωπο της χώρας στον τομέα των logistics έχουν στα σκαριά ή έχουν ήδη υλοποιήσει τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, που μπορεί να αλλάξει το πρόσωπο της χώρας στον τομέα των logistics έχουν στα σκαριά ή έχουν ήδη υλοποιήσει τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Τα δύο λιμάνια που έχουν περάσει σε ιδιώτες μετόχους, και υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν υποστήριξη από το σιδηροδρομικό αλλά και το οδικό δίκτυο, δύο τομείς που βρίσκονται και αυτή σε περίοδο ανασυγκρότησης, έχουν σαν στόχο να «κατακτήσουν» τις αγορές των Βαλκανίων, κυρίως ο ΟΛΘ, και της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης ο ΟΛΠ.
Σημειώνεται ότι στον ΟΛΠ που έχει περάσει στα «χέρια» της Cosco, τα ρεκόρ διακίνησης containers σπάνε κάθε χρόνο και νέα ρεκόρ διακίνησης. Ωστόσο, στόχος του ΟΛΠ είναι να κλείσει και μεγάλες συμφωνίες με τη Βόρεια Ευρώπη προκειμένου να φεύγουν από τον Πειραιά αμαξοστοιχίες που θα μπορούν να μεταφέρουν άνω των 500.000 containers τον χρόνο προς την Κεντρική Ευρώπη. Σε δεύτερο χρόνο δε, αν οι σχεδιασμοί που γίνονται ευοδωθούν και μετεξελιχτεί η χώρα μας σε κέντρο ελαφράς μεταποίησης ή συναρμολόγησης προϊόντων, ο αριθμός των τελικών προϊόντων που θα εκκινούν από την Ελλάδα για την υπόλοιπη Ευρώπη αναμένεται να πολλαπλασιαστεί.
Σημειώνεται ότι ήδη από το Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ, ο οποίος βρίσκεται στα τρία πρώτα λιμάνια της Μεσογείου πλέον και φιλοδοξεί να πιάσει την πρωτιά από το 2019 - 2020, στο εννεάμηνο έχουν διακινηθεί 3,24 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, μέγεθος που αποτελεί άνοδο της τάξεως του 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το 2020 θεωρείται η χρονιά που το μεγάλο λιμάνι της χώρας θα ξεπεράσει τα 4 εκατ. στη διακίνηση container.
Εκτός από τον Σ.ΕΜΠΟ, ο οποίος έχει κοστίσει συνολικά περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΠ και η Cosco σχεδιάζουν και άλλες μεγάλες επενδύσεις που θα απογειώσουν τη δυνατότητα να διαχειρίζεται και να διακινεί φορτία.
Τα υποχρεωτικά έργα
Το επενδυτικό σχέδιο της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνει επενδύσεις που φτάνουν τα 550 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεωτικές φτάνουν τα 293,7 εκατ. ευρώ και αφορούν 11 έργα, ενώ υπάρχουν ακόμα οκτώ έργα που υπολογίζεται ότι η αξία τους φτάνει τα 250 εκατ. ευρώ. Για το έργο έχει κατατεθεί στο ΣτΕ αίτηση επανάληψης του διαγωνισμού με άλλους όρους από κατασκευαστικές εταιρείες.
Σε αυτές περιλαμβάνονται οι επισκευές στον προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ, η οποία θα δώσει τη δυνατότητα στην εταιρεία να διακινεί περισσότερα από 7 εκατ. container τον χρόνο. Προβλέπεται επίσης και η υπόγεια οδική σύνδεση car terminal, με πρώην χώρο ΟΔΔΥ στον οποίο προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί ένα logistic center συνολικής έκτασης 120 στρεμμάτων. Έκταση που αναμένεται να ωθήσει τις δυνατότητες διακίνησης προϊόντων από την Ελλάδα προς ολόκληρη την Ευρώπη.
Επίσης προβλέπεται επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ για την επέκταση του car terminal, ενώ θα κατασκευαστούν επιπλέον και δύο πενταώροφα κτήρια στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000 τ.μ.
Τα έργα αυτά στοχεύουν να αναδείξουν το λιμάνι του Πειραιά σε κορυφαίο λιμάνια hub αυτοκινήτων στη Μεσόγειο.
Ο ΟΛΘ
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης που βρίσκεται πλέον στον έλεγχο της κοινοπραξίας των εταιρειών DeutscheInvest Equity Partners GmbH, Terminal Link SAS και Belterra Investments Ltd βρίσκεται στα σκαριά η επέκταση του Προβλήτα 6 του λιμανιού στο οποίο βρίσκεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων, προκειμένου αυτός να μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το έργο εκτιμώμενου κόστους 160 εκατ. ευρώ θεωρείται κομβικά για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και να κερδίσει τα μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά των Σκοπίων της Σερβίας και της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες η δημοπράτηση του έργου αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2019 με στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν μέσα στην επόμενη χρονιά.
Σκοπός της διοίκησης του ΟΛΘ είναι το έργο να ολοκληρωθεί σε περίπου τέσσερα χρόνια, αντί για επτά που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Σημειώνεται ότι στις τρεις αυτές χώρες ο ΟΛΘ θέλει να αναπτύξει και εμπορευματικά κέντρα προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τη δυναμική του.
Το εμπορευματικό κέντρο
Το άλλο μεγάλο έργο που εφόσον γίνει θα δώσει μεγάλη ώθηση στον ΟΛΘ είναι το εμπορευματικό κέντρο που θα αναπτυχθεί σε έκταση 670 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης. Το κέντρο αναμένεται να δώσει επιπλέον χωρητικότητα για την αποθήκευση του φορτίου που προορίζεται προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.