Ο Οργανισμός Λιμένα Ηγουμενίτσας συμβάλλει -στο μέτρο της δραστηριοποίησής του-στην επέκταση και την ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών μεταφορών που παρέχονται στην Ελλάδα, στην ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας για την εξυπηρέτηση της μεταφορικής ζήτησης, στην ανάπτυξη των εσωτερικών διασυνδέσεων της χώρας με στόχο την περιφερειακή ανάπτυξη και την οικονομική συνοχή, στη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας στις μεταφορές, καθώς και στην ενοποίηση των διαφόρων μεταφορικών μέσων σε δίκτυα μεταφορών.
Ο Οργανισμός Λιμένα Ηγουμενίτσας συμβάλλει -στο μέτρο της δραστηριοποίησής του-στην επέκταση και την ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών μεταφορών που παρέχονται στην Ελλάδα, στην ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας για την εξυπηρέτηση της μεταφορικής ζήτησης, στην ανάπτυξη των εσωτερικών διασυνδέσεων της χώρας με στόχο την περιφερειακή ανάπτυξη και την οικονομική συνοχή, στη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας στις μεταφορές, καθώς και στην ενοποίηση των διαφόρων μεταφορικών μέσων σε δίκτυα μεταφορών.
Ετησίως, από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας διακινούνται 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 230.000 φορτηγά, από και προς λιμένες εσωτερικού και εξωτερικού. Κύριες συνδέσεις του λιμένα αποτελούν οι ιταλικοί λιμένες (Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα), καθώς και η νήσος της Κέρκυρας.
Διασυνδεσιμότητα λιμένα
To λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποτελεί κόμβο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ) μέσω του Διαδρόμου Ανατολικής Μεσογείου (OΕΜ) και ως τέτοιος κατέχει στρατηγική θέση στην υλοποίηση μιας βιώσιμης και αποδοτικής θαλάσσιας αρτηρίας μεταφορών.
Επιπλέον είναι σημαντικός κρίκος, ο οποίος επιτρέπει τη σύνδεση των τεσσάρων διαδρόμων TEN-T: Διάδρομος Σκανδιναβίας-Μεσογείου, Ανατολικός Διάδρομος/Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου, Διάδρομος Βαλτικής-Αδριατικής, Διάδρομος Μεσογείου.
Ο λιμένας της Ηγουμενίτσας αποτελεί ουσιαστικά τη βασική πύλη της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας για τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της Ε.Ε., μέσω Ιταλίας, παρέχοντας έτσι θαλάσσιες συνδέσεις με όλους τους πορθμειακούς λιμένες (διακίνηση Ro - Ro) των ανατολικών ακτών της Ιταλίας.
Ο Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας, αλλά και του συνόλου του οδικού δικτύου που πλέον έχει αναβαθμιστεί, έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς συγκοινωνιακούς κόμβους.
Στρατηγικοί στόχοι
O Ο.Λ.ΗΓ. θέτει υψηλούς, φιλόδοξους, αλλά και ταυτόχρονα ρεαλιστικούς στόχους σχετικά με την ταυτότητα, την εικόνα και τη λειτουργία του στο μέλλον, οι οποίοι αποτυπώνονται ως εξής:
Υποδομές Λιμένα Ηγουμενίτσας
Ολοκληρωμένες υποδομές και υφιστάμενες λειτουργίες
Η Α’ Φάση των έργων υποδομής του λιμένα που ολοκληρώθηκε το 2003 περιελάμβανε:
Σημαντική ώθηση στον λιμένα έδωσε και θα δώσει ακόμη περισσότερο η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου τμήματος του έργου της Β’ Φάσης συνολικού προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ (έχει ολοκληρωθεί κοντά στο 90% των εργασιών), ενώ στις ήδη υπάρχουσες υποδομές προστέθηκαν και είναι πλήρως λειτουργικές:
Υποδομές υπό κατασκευή
Από τα έργα της Β’ Φάσης βρίσκονται ακόμη υπό κατασκευή:
Γ1 Φάση - Υπό κατασκευή
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας διαθέτει επίσης Χώρο Εξυπηρέτησης Ασυνόδευτων Φορτίων - Trailer: Όσον αφορά την Ανάπτυξη Χώρου Εξυπηρέτησης Ασυνόδευτων Φορτίων, ο χώρος εντός του λιμένα που έχει επιλεγεί βρίσκεται δίπλα από τη Νότια Πύλη του και έχει έκταση 50 στρεμμάτων.
Στρατηγικός σχεδιασμός και αναπτυξιακές δραστηριότητες του λιμένα
Εμπορευματικό Κέντρο / Επιχειρηματικό Πάρκο Ηγουμενίτσας
Αφορά την ανάπτυξη ενός διπολικού Εμπορευματικού Κέντρου (Freight Village) εντός της περιφέρειας της Θεσπρωτίας, μεταξύ των οποίων μία περιοχή εντός της ζώνης του λιμένα της Ηγουμενίτσας και η άλλη στην περιοχή που καταλαμβάνεται σήμερα από το Βιομηχανικό Πάρκο Θεσπρωτίας (περιοχή Γκρίκα, Δήμος Σουλίου).
Το Εμπορευματικό Κέντρο Ηγουμενίτσας θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές ροές από και προς τις περιοχές της Αδριατικής που ο λιμένας συνδέει, άλλα και θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του εκάστοτε Θαλασσίου Διαδρόμου που είτε ξεκινά ή διέρχεται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Θα προσθέσει έναν ισχυρό κρίκο στη δόμηση της αλυσίδας λιμενικών - οδικών μεταφορών, διαμετακόμισης Αδριατικής - Ιονίου - Εγνατίας και ελληνικής ενδοχώρας.
Η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου και των σχετικών υποέργων χρηματοδοτείται από τον Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) στα πλαίσια του έργου ADRI - UP.
Το έργο προβλέπει:
Πολυτροπικός μεταφορικός Διάδρομος ADRIETA
Πολυτροπικός μεταφορικός διάδρομος που συνδέει την εφοδιαστική αλυσίδα μακροπεριφέρειας Αδριατικής / Ιονίου με την περιοχή του Ευξείνου Πόντου.
Χώρες που εμπλέκονται στην ανάπτυξη του διαδρόμου: Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία.
Οι εξελίξεις στην αλυσίδα εφοδιασμού αλλά και στις μεταφορές, όπως η καινοτομία υπηρεσιών και διαδικασιών, οι εξελίξεις στις συνδυασμένες μεταφορές και οι αλλαγές στις προσδοκίες των παικτών στις αλυσίδες εφοδιασμού, αποτελούν παράγοντες που έχουν μεταβάλει τους ρόλους των λιμένων, από το να είναι απλώς χώροι φόρτωσης και εκφόρτωσης προϊόντων, σε τερματικούς σταθμούς/ κέντρα διατροπικών μεταφορών στα συστήματα εφοδιαστικής αλυσίδας, κέντρα που πλέον, με αναβαθμισμένες τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, προσθέτουν αξία προς όφελος των χρηστών του λιμανιού και των τελικών καταναλωτών των αγαθών. Τα λιμάνια έχουν γίνει, ίσως, ο πιο σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα παραγωγής, διανομής και κατανάλωσης των οικονομιών.
Η ενίσχυση της συνεργασίας των λιμένων ως μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι πολύ μεγαλύτερης προτεραιότητας σήμερα από ό,τι ήταν σε άλλες εποχές. Για τον σκοπό αυτό έχει συσταθεί Κοινή Τεχνική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους: Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας, Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Οργανισμό Λιμένος Βόλου, Οργανισμό Λιμένος Πάτρας, Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, το λιμάνι της Ανκόνα, το λιμάνι της Τεργέστης, το λιμάνι του Μπάρι, το λιμάνι της Ραβένας, τη Rete Autostrade Mediterranee και το λιμάνι του Μπουργκάς.
Σχεδιασμός και εφαρμογή χρήσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου
Μέσα από τον σχεδιασμό στοχευμένων και βιώσιμων υποδομών, ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας συμβάλλει στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς και του κατάλληλου δικτύου μέσω της διάθεσης ΥΦΑ στον λιμένα Ηγουμενίτσας.
Η δραστηριότητα υλοποιείται στα πλαίσια του συγχρηματοδοτούμενου Ευρωπαϊκού Προγράμματος POSEIDON II (CEF - Connecting European Facilities).
Βελτιστοποίηση εφοδιαστικής αλυσίδας με σχεδιασμό ανάπτυξης μεταφορικών υποδομών και υπηρεσιών
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας κεντρικός κόμβος Logistics του συστήματος μεταφορών Αδριατικής-Ιονίου στοχεύει στην απελευθέρωση του δυναμικού ολοκληρωμένων διατροπικών μεταφορών, με ιδιαίτερη έμφαση στις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων και στη βελτίωση των συνδέσεών του.
Η δραστηριότητα υλοποιείται στα πλαίσια συγχρηματοδοτούμενου Ευρωπαϊκού Προγράμματος NEWBRAIN (Adriatic-Ionian Programme INTERREG V-B Transnational 2014-2020 /ADRION).