Πολιτική
Δευτέρα, 08 Μαΐου 2006 15:36

Σε επαγγελματικά λύκεια μετατρέπονται τα ΤΕΕ

Σχέδιο νόμου για τη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση που προβλέπει την (σταδιακή) αντικατάσταση των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (ΤΕΕ) από επαγγελματικά λύκεια, οι απόφοιτοι των οποίων θα αποκτούν απολυτήριο ισότιμο με αυτό του γενικού λυκείου, παρουσίασε σήμερα η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι απόφοιτοι των επαγγελματικών λυκείων θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή να εγγράφονται στα ΙΕΚ..

Αναλυτικότερα:

Βάσει του νομοσχεδίου που παρουσίασε η υπουργός, η Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση παρέχεται στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ) και στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ).

Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ)

Τα Επαγγελματικά Λύκεια είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας και διακρίνονται σε ημερήσια και εσπερινά. Η φοίτηση στα ημερήσια είναι τριετής και στα εσπερινά, τετραετής.

Στην Α’ Τάξη εγγράφονται οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου χωρίς εξετάσεις. Οι μαθητές στην Α’ Τάξη παρακολουθούν τα μαθήματα γενικής παιδείας και τα μαθήματα ενός κύκλου μαθημάτων συναφών επαγγελματικών τομέων, ώστε να αποκτήσουν πλήρη γνώση των αντικειμένων του κάθε τομέα.

Η Β’ Τάξη είναι διαρθρωμένη σε Επαγγελματικούς Τομείς. Οι μαθητές παρακολουθούν κοινά μαθήματα γενικής παιδείας και τα μαθήματα του τομέα που οι ίδιοι επιλέγουν.

Η Γ’ Τάξη είναι διαρθρωμένη σε επαγγελματικές ειδικότητες. Οι μαθητές παρακολουθούν τα μαθήματα της ειδικότητας που επιλέγουν και τα οριζόμενα για την ειδικότητα αυτή μαθήματα γενικής παιδείας.

Στους αποφοίτους του ΕΠΑ.Λ με ενδοσχολικές εξετάσεις χορηγείται :

• Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου καθ’ όλα ισότιμο με του Γενικού Λυκείου, ικανό να εξασφαλίσει στον κάτοχό του μετά από συμμετοχή στις Πανελλήνιες εξετάσεις, την εισαγωγή του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Πανεπιστήμια και Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) σε ισότιμη βάση με τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου.

• Πτυχίο επιπέδου 3 που θα τους δίνει την δυνατότητα να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή να εγγράφονται στα ΙΕΚ.

Για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα εξετάζονται σε γενικά και επαγγελματικά μαθήματα, σε ίσο αριθμό με τα εξεταζόμενα για τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου. Τα μαθήματα γενικής παιδείας εξετάζονται σε κοινά θέματα με τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου.

Όπως επίσης επισημαίνεται, η μετατροπή των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων σε Επαγγελματικά Λύκεια θα γίνει σταδιακά από την Α’ Τάξη για το σχολικό έτος 2006-2007 και για κάθε μία από τις επόμενες τάξεις σε κάθε ένα από τα επόμενα σχολικά έτη, μέχρι την ολοκλήρωση της μετατροπής. (Το σχ. έτος 2006-2007 θα λειτουργήσουν η Α’ Τάξη του ΕΠΑ.Λ και η Β’ του Α’ κύκλου και ο Β’ κύκλος των ΤΕΕ. - Το σχ. έτος 2007-2008 θα λειτουργήσουν οι Α’ και Β’ Τάξη του ΕΠΑ.Λ και ο Β’ κύκλος των ΤΕΕ, - Το σχ. έτος 2008-2009 θα λειτουργήσουν οι τρεις τάξεις του ΕΠΑΛ)

Η Β’ Τάξη του Α’ κύκλου και ο Β’ κύκλος των ΤΕΕ θα λειτουργούν σύμφωνα με τα ισχύοντα προγράμματα διδασκαλίας, μέχρι την ολοκλήρωση της μετατροπής.

Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου προαγόμενοι στην Β’ τάξη μπορούν να εγγράφονται στη Β’ τάξη του ΕΠΑ.Λ. Στους μαθητές αυτούς παρέχεται η δυνατότητα να παρακολουθήσουν, με την έναρξη του σχολικού έτους, ειδικό πρόγραμμα προσαρμογής. Οι μαθητές του ΕΠΑ.Λ προαγόμενοι στην Β’ τάξη μπορούν να εγγράφονται στη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το Επαγγελματικό Λύκειο έχει τα ακόλουθα βασικά χαρακτηριστικά:

- Είναι ισότιμο με το Γενικό Λύκειο.

- Προσφέρει επαρκή γενική παιδεία, χωρίς αυτό να γίνεται εις βάρος της επαρκούς επαγγελματικής εκπαίδευσης.

- Δεν δεσμεύει τους μαθητές με πρόωρες επιλογές.

- Δίνει πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα)

- Παρέχει επαγγελματική εκπαίδευση με εύρος, η οποία δεν απαξιώνεται με τον χρόνο, αλλά αποτελεί ισχυρή βάση για μελλοντικές νέες επαγγελματικές ενασχολήσεις με την πρόοδο της τεχνολογίας και τις συνεχείς εναλλαγές που σημειώνονται στην τεχνογνωσία.

- Έχει την αναγκαία ευελιξία και προσαρμοστικότητα που πρέπει να χαρακτηρίζει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα.

Επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑ.Σ)

Οι Επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑΣ), απευθύνονται σε μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να φοιτήσουν σε ειδικότητες που δεν απαιτούν ισχυρή θεωρητική υποστήριξη, αλλά επικεντρώνονται κυρίως στην πρακτική εξάσκηση, ώστε οι απόφοιτοι τους να εντάσσονται άμεσα στην αγορά εργασίας ως ειδικευμένοι τεχνίτες.

Όπως διευκρινίζεται, επαγγελματικές σχολές μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν υπό την εποπτεία και ευθύνη και άλλων υπουργείων.

Η φοίτηση στις επαγγελματικές σχολές είναι διετής και εγγράφονται σε αυτές μαθητές οι οποίοι κρίνονται προακτέοι από την Α΄ Τάξη του Επαγγελματικού ή γενικού λυκείου.

Η φοίτηση στις Επαγγελματικές Σχολές είναι οργανωμένη σε ειδικότητες.

Στους αποφοίτους χορηγείται πτυχίο επιπέδου 3, που τους δίνει τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή να εγγράφονται στα ΙΕΚ.

Εργαστηριακή υποδομή - Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών

Όπως αναφέρει το υπουργείο, σε εξέλιξη βρίσκτεται η προμήθεια σύγχρονων ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών συστημάτων νέας τεχνολογίας, ύψους 75 εκατ. ευρώ. Παράλληλα θα αξιοποιηθούν και τα υπάρχοντα εργαστήρια των ΤΕΕ.

Ήδη, σύμφωνα με τον υπουργείο Παιδείας, εκπονείται ένα συνολικό πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με συγκεκριμένες προτεραιότητες, (επιμόρφωση για τη διδακτική μεθοδολογία, για την αξιοποίηση των εργαστηρίων, για την αξιοποίηση των δικτυακών και υπολογιστικών τεχνολογιών.

Για «νομοσχέδιο - ευχολόγιο, που απλώς περιορίζεται σε γενικόλογες διακηρύξεις και παραπέμπει το δια ταύτα (το περιεχόμενο, τα μέσα και τους μετρήσιμους στόχους της επαγγελματικής εκπαίδευσης) σε πληθώρα υπουργικών αποφάσεων στο πλαίσιο του διαπιστωμένου πλέον υπερσυγκεντρωτισμού που επιδεικνύει το υπουργείο Παιδείας της κυβέρνησης Καραμανλή», έκανε λόγο η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας και Πολιτισμού του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Μαρία Δαμανάκη.

Όπως επισημαίνει, «δεν υπάρχει επιστημονική μελέτη και τεκμηρίωση των αναγκών της οικονομίας και της αγοράς εργασίας σε σχέση με τις ανάγκες μιας σύγχρονης επαγγελματικής εκπαίδευσης. Δεν υπάρχει αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης, των υποδομών, του εκπαιδευτικού προσωπικού και των ειδικοτήτων, καθώς και του μαθητικού δυναμικού».

«Το νομοσχέδιο έχει προδήλως στόχο την εξυπηρέτηση των επικοινωνιακών αναγκών του υπουργείου και της υπουργού», παρατηρεί η κ. Δαμανάκη και συμπληρώνει:

«Επιπλέον, από πουθενά δεν προκύπτει η οικονομική στήριξη των προτεινόμενων αλλαγών. Ποιο θα είναι το κόστος; Με τι υποδομές θα λειτουργήσουν τα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Σχολές ώστε να τα επιλέξουν οι μαθητές και σπουδαστές τον ερχόμενο Σεπτέμβρη; Με ποια βιβλία και ποια επιμόρφωση των εκπαιδευτικών; Τα ερωτήματα αυτά δεν απαντώνται από το υπουργείο και βεβαίως η μετονομασία απλώς των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ ούτε αρκεί, ούτε πείθει».