Κοινωνία
Σάββατο, 01 Δεκεμβρίου 2018 19:21

Fortnite και εθισμός στα video-games

«Νιώθω την αδρεναλίνη να ανεβαίνει και είμαι διαρκώς σε αγωνία και ένταση. Όταν σκοτώνω κάποιον εχθρό και άμα κερδίσω τη νίκη, μένοντας ο τελευταίος από τους εκατό, νιώθω κάτι παραπάνω από χαρούμενος». Ο 12χρονος Παναγιώτης Ν. είναι ένας από τους εκατομμύρια οπαδούς του Fornite ανά τον κόσμο, ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού-φαινόμενο, που προκαλεί καταστάσεις εθισμού μεταξύ των χρηστών.

Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]

«Νιώθω την αδρεναλίνη να ανεβαίνει και είμαι διαρκώς σε αγωνία και ένταση. Όταν σκοτώνω κάποιον εχθρό και άμα κερδίσω τη νίκη, μένοντας ο τελευταίος από τους εκατό, νιώθω κάτι παραπάνω από χαρούμενος». Ο 12χρονος Παναγιώτης Ν. είναι ένας από τους εκατομμύρια οπαδούς του Fornite ανά τον κόσμο, ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού-φαινόμενο, που προκαλεί καταστάσεις εθισμού μεταξύ των χρηστών.

Μάταια οι γονείς δίνουν τη δική τους, άνιση μάχη εναντίον του Fortnite. Βλέπουν με απόγνωση τα παιδιά τους να κάθονται ολόκληρα 12ωρα μπροστά στην οθόνη υπολογιστή, κονσόλας ή smartphone, αναζητώντας όπλα και πόρους σε έναν φανταστικό και περιπετειώδη κόσμο. Στόχος κάθε gamer να είναι ο τελευταίος που θα παραμείνει ζωντανός.

Δάσκαλοι και καθηγητές παραπονούνται ότι τα παιδιά έρχονται ξενυχτισμένα στο μάθημα, μερικές φορές τους παίρνει ο ύπνος μέσα στην τάξη και οι σχολικές τους επιδόσεις χειροτερεύουν ανησυχητικά.

Η «εκστρατεία» γονέων, εκπαιδευτικών και προπονητών αποτυγχάνει παταγωδώς. Περισσότεροι από 200 εκατ. παίκτες παγκοσμίως έχουν εγγραφεί και παίζουν Fortnite, με την επιτυχία του παιχνιδιού να μεταφράζεται σε κέρδη περίπου 300 εκατ. δολαρίων μηνιαίως για την εταιρεία-δημιουργό, την Epic Games. Πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο και προσεγμένο παιχνίδι, με έντονο το κοινωνικό στοιχείο, καθώς μπορούν οι χρήστες να είναι online συνδεδεμένοι και να επικοινωνούν μεταξύ τους. Παρότι είναι δωρεάν, η Epic έχει δημιουργήσει ευκαιρίες χρέωσης των χρηστών με διάφορα πρόσθετα χαρακτηριστικά όπως για παράδειγμα την αγορά εξωτικών όπλων ή «skins», μέσω χρέωσης πιστωτικής κάρτας.

Στην Ελλάδα, όπου οι Έλληνες είναι  οι πιο εθισμένοι στο Διαδίκτυο μεταξύ των λαών της Ευρώπης, μετά τους Βρετανούς, η εμμονή με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και ειδικά με το Fortnite ευθύνεται σε ποσοστό 72,1% για την πτώση της σχολικής επίδοσης μεταξύ των εφήβων( έρευνα Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο).

Ο εθισμός με τα video-games δεν είναι κάτι το καινούριο. Αποτελεί ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε για πρώτη φορά αρκετά χρόνια πριν, από την εποχή της κονσόλας Atari. Αλλά η Fortnite-mania λαμβάνει επικίνδυνες διαστάσεις και συμβαίνει σε μια εποχή των ευρύτερων ανησυχιών για την επιρροή των socialmedia και την κατάχρηση των smartphones.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συμπεριέλαβε τον Ιούνιο τον ορισμό «gaming disorder», ως περιγραφή της υπερβολικής διαταραχής με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Στις ΗΠΑ λειτουργούν ήδη τα πρώτα κέντρα «αποτοξίνωσης». Το φαινόμενο Fortnite πρέπει να αφυπνίσει τους γονείς, στην ανάληψη πιο ενεργού ρόλου, θέτοντας όρια ώστε να προστατεύσουν τα παιδιά από τον κίνδυνο του εθισμού, αλλά και από τους κινδύνους του Διαδικτύου γενικότερα.