Σε όλο τον κόσμο αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς οι αγορές μέσω διαδικτύου. Η τάση ωφελεί λίγους μεγάλους παίκτες. Το ερώτημα είναι: θα αγοράζουμε μελλοντικά πλέον τα πάντα ηλεκτρονικά;
Σε όλο τον κόσμο αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς οι αγορές μέσω διαδικτύου. Η τάση ωφελεί λίγους μεγάλους παίκτες. Το ερώτημα είναι: θα αγοράζουμε μελλοντικά πλέον τα πάντα ηλεκτρονικά;
Περίπου τα τρία τέταρτα των Γερμανών που σερφάρουν στο διαδίκτυο πραγματοποιούν και ηλεκτρονικές αγορές. Αυτό μεταφράζεται σε περίπου 50 εκατομμύρια ηλεκτρονικούς πελάτες που αγοράζουν σχεδόν τα πάντα: από έπιπλα και ρούχα μέχρι πακέτα διακοπών και εισιτήρια για θέατρα και σινεμά. Δυο κατηγορίες προϊόντων συνεχίζουν να έχουν στη Γερμανία μειωμένη ζήτηση στο ίντερνετ: ηλεκτρονικές συσκευές και τρόφιμα.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς. Πέρσι ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών στη Γερμανία ανήλθε στα 49 δις ευρώ ενώ φέτος αναμένεται να αυξηθεί κατά 10%, όπως εκτιμά ο Εμπορικός Σύνδεσμος Γερμανίας.
Amazon, Ebay και Alibaba
Στις περισσότερες χώρες του κόσμου όμως τρεις, κυρίως, κολοσσοί μονοπωλούν σχεδόν το εμπόριο μέσω διαδικτύου: οι αμερικανικές Amazon και Ebay και η κινεζική Alibaba. «Οι μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες συνεχίζουν να ενδυναμώνουν τη θέση τους στην αγορά, διασφαλίζοντας όλο και μεγαλύτερα κομμάτια της πίτας, σε βάρος του παραδοσιακού λιανικού εμπορίου», επισημαίνει ο Τόμας Χαρμς, ειδικός σε θέματα εμπορίου στην Ernst&Young. Αυτό φαίνεται, σύμφωνα με τον ίδιο, και στην ιδιαίτερα επικερδή περίοδο των Χριστουγέννων κατά την οποία οι λιανέμποροι θα πρέπει να αναμένουν φέτος ελαφρά υποχώρηση του τζίρου τους. Σύμφωνα με έρευνα της Ernst&Young, σχεδόν ένας στους πέντε Γερμανούς προτιμά να αγοράζει στο μεταξύ τα δώρα των Χριστουγέννων μέσω διαδικτύου. Πέρσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο μισό.
Παρότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς, αυτό δεν συνεπάγεται φυσικά το τέλος των παραδοσιακών καταστημάτων. Σύμφωνα με έρευνα της PricewaterhouseCoopers, το 60% των Γερμανών ψωνίζουν τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα από τα καταστήματα της αγοράς. Πριν τρία χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μάλιστα χαμηλότερο και βρίσκονταν στο 46%. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες το παραδοσιακό λιανικό εμπόριο δέχεται όμως πιο ισχυρές πιέσεις: κατά μέσο όρο μόλις το 43% των Ευρωπαίων κάνουν τις αγορές τους στα μαγαζιά.
Προς στενότερη διασύνδεση off- και online
Πολλοί λιανέμποροι αξιοποιούν φυσικά επίσης το ίντερνετ για να προσφέρουν τα προϊόντα τους. Σύμφωνα με τον Γερμανικό Σύνδεσμο Γερμανίας, το ένα τέταρτο των κλασσικών εμπόρων διαθέτουν δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα ενώ το 15% πουλούν τα προϊόντα του μέσω των μεγάλων και γνωστών διαδικτυακών τόπων. Την ίδια ώρα πολλές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις ακολουθούν αντίστροφη πορεία: ακόμη και η Amazon επενδύει στις offline συναλλαγές, ανοίγοντας δικά της, πραγματικά, καταστήματα.
Τι θα επικρατήσει λοιπόν στο μέλλον; Οι online ή οι offline αγορές; Οι εκτιμήσεις ειδικών συγκλίνουν περισσότερο προς μια «συγχώνευση», εν είδει μιας στενότερης σύνδεσης: τα παραδοσιακά καταστήματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν, οι αγορές σε αυτά όμως θα υποστηρίζονται όλο και περισσότερο από τις νέες τεχνολογίες και το ίντερνετ. Ήδη και σήμερα τα κινητά τηλέφωνα έχουν εξελιχθεί σε κύριο σύμβουλο αγορών, πχ. για τη σύγκριση τιμών.