Πολιτική
Τετάρτη, 31 Οκτωβρίου 2018 09:36

Ασκήσεις συναίνεσης με φόντο το Σύνταγμα

Η αναθεώρηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών και η απεμπλοκή της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, είναι τα δύο ζητήματα στα οποία συναντάται ευρεία συναίνεση ανάμεσα στα κόμματα και θεωρείται βέβαιο ότι θα περάσουν και από τις δύο ψηφοφορίες του Δεκεμβρίου και του Ιανουαρίου από την παρούσα Βουλή, ώστε να αναθεωρηθούν από την επόμενη, όπως προβλέπεται από το άρθρο 10 του Συντάγματος.

Του Γιάννη Καμπουράκη
[email protected]

 

Η αναθεώρηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών και η απεμπλοκή της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, είναι τα δύο ζητήματα στα οποία συναντάται ευρεία συναίνεση ανάμεσα στα κόμματα και θεωρείται βέβαιο ότι θα περάσουν και από τις δύο ψηφοφορίες του Δεκεμβρίου και του Ιανουαρίου από την παρούσα Βουλή, ώστε να αναθεωρηθούν από την επόμενη, όπως προβλέπεται από το άρθρο 10 του Συντάγματος.

Σημείο βασικής διαφωνίας ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. αποτελεί η κατάργηση της συνταγματικής απαγόρευσης για την ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων, που ο ΣΥΡΙΖΑ ούτε καν συζητά αλλά η Ν.Δ. έχει στο πλευρό της τόσο το Κίνημα Αλλαγής όσο και το Ποτάμι.

Η πρόταση του κ. Τσίπρα για τις σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας μπορεί να απογοήτευσε κάποια στελέχη και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που ήθελαν πλήρη διαχωρισμό, όπως περιλαμβάνεται και στο πρόγραμμα του κόμματος, έχει όμως σημεία που θα μπορούσε να βρεθεί συναίνεση με τη Ν.Δ. και τα άλλα κόμματα.

Σε ό,τι αφορά την απεμπλοκή της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, πρέπει να επισημανθεί ότι ενώ σε πολιτικό επίπεδο τα κόμματα συμφωνούν με την πρόθεση της πλειοψηφίας, η διαδικασία που προτείνεται (σ.σ. μέχρι εννέα ψηφοφορίες!) χαρακτηρίζεται από κορυφαία στελέχη της αντιπολίτευσης ως μη σοβαρή και σκόπιμα παρελκυστική, καθώς σε συνδυασμό με την πρόταση για την υποχρεωτική ανάδειξη νέου πρωθυπουργού στο πλαίσιο της πρότασης δυσπιστίας οδηγεί στην κομματοκρατία.

Παράγοντες της αντιπολίτευσης  τονίζουν ότι αν η κυβέρνηση πραγματικά επιθυμεί να ξεχωρίσει την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και εννοεί τα περί ενίσχυσης της πολιτικής σταθερότητας και θεσμοθέτησης των τετραετών κυβερνητικών κύκλων, τότε θα πρέπει να συμβάλει στον διάλογο που θα ακολουθήσει, ώστε να βρεθεί μία άλλη, συναινετική λύση που δεν θα οδηγεί στη γελοιοποίηση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών.

Σε ό,τι αφορά την επίθεση που εξαπέλυσε ο κ. Τσίπρας κατά του κ. Μητσοτάκη ότι δήθεν δεν συμφωνεί με τη Συνταγματική Αναθεώρηση επειδή δεν θέλει την αναθεώρηση του άρθρου 86, που έχει επικρατήσει να χαρακτηρίζεται ως άρθρο περί ευθύνης υπουργών, παράγοντες της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι «μάλλον είναι ο κ. Τσίπρας που δεν θέλει να αλλάξει το άρθρο 86», υποστηρίζοντας ότι «με δεδομένο ότι η πρόθεση Μητσοτάκη όπως και των άλλων αρχηγών είναι να καταργηθεί το άρθρο 86, αν όντως ήθελε ο κ. Τσίπρας την κατάργηση του, απλώς θα ξεκαθάριζε από τώρα ότι και σε τίποτε άλλο να μη συμφωνήσουμε θα βάλουμε το άρθρο 86 σε ψηφοφορία και ας είναι το μόνο άρθρο που θα αναθεωρηθεί…».  

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, αναμένεται η συνεδρίαση του προεδρείου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, που θα καταθέσει την πρότασή του στον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος μεταφέρει το ζήτημα στη Βουλή και συγκροτεί επιτροπή που λειτουργεί περίπου δύο μήνες. Σε ό,τι αφορά στα βήματα επί του διαδικαστικού: Η πρώτη ψηφοφορία υπολογίζεται να διεξαχθεί μέσα Δεκεμβρίου, και ένα μήνα μετά η δεύτερη ψηφοφορία. Όσο για την τελική έγκριση στο περιεχόμενο της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα το δώσει η επόμενη Βουλή είτε με απλή πλειοψηφία, είτε με πλειοψηφία 180 βουλευτών, ανάλογα με την κατάληξη της ψηφοφορίας στην προτείνουσα -δηλαδή τη σημερινή- Βουλή.