Το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο «Στιγμιότυπα: 12 ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου». Η έκθεση οργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 90 ετών από την έναρξη λειτουργίας της Τράπεζας.
Το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο «Στιγμιότυπα: 12 ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου». Η έκθεση οργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 90 ετών από την έναρξη λειτουργίας της Τράπεζας.
Η έκθεση –την οποία επιμελείται η ιστορικός τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου- θα εγκαινιαστεί στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος (Αμερικής 3, Αθήνα) από τον διοικητή κ. Γιάννη Στουρνάρα σήμερα, Τετάρτη 17 Οκτωβρίου, στις 7 το απόγευμα, και θα ανοίξει για το κοινό την Πέμπτη 18 Οκτωβρίου.
Θέμα και επίκεντρο της έκθεσης αποτελούν 12 επιλεγμένα στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος και «ζωντανεύουν» μέσα από τις φωτογραφίες του σημαντικού Έλληνα φωτορεπόρτερ Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου. Πρόκειται για στιγμιότυπα τόσο της καθημερινότητας όσο και δραστηριοτήτων που αρμόζουν στον θεσμικό ρόλο της Τράπεζας της Ελλάδος ως κεφαλίδας του τραπεζικού συστήματος της χώρας – και, υπό αυτήν τη σκοπιά, πολλές φορές ανοίγονται και στη γενικότερη παρατήρηση γεγονότων της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Στη φωτογραφική συλλογή του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου, η οποία ανήκει στο Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος, συγκεντρώνονται φωτογραφίες προσώπων και γεγονότων από την Τράπεζα κατά το διάστημα 1947 έως 1992, τα οποία ο φωτογράφος απαθανάτισε με τον φακό του.
Το σημαντικό ταξίδι του διοικητή Γεωργίου Μαντζαβίνου στην Ουάσινγκτον (1949-50), η ανακοίνωση της «νέας δραχμής» από τον υπουργό Συντονισμού Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη (1954), η ειδική προβολή των οικονομικών εξελίξεων μέσω «φωτεινών διαγραμμάτων» στον Κωνσταντίνο Καραμανλή (1962), η τιμητική αποχώρηση του Ηλία Βενέζη από την Τράπεζα της Ελλάδος -αφού είχε εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (1957), αλλά ακόμα και η συνάντηση της «εξωτικής» σταρ Ελίζαμπεθ Τέιλορ με τον διοικητή Ξενοφώντα Ζολώτα (1958) αποτελούν, μεταξύ άλλων, στιγμιότυπα από τις πολύπλευρες δράσεις της Τράπεζας που μεταφέρονται στην έκθεση ως ρεπορτάζ του «Καθηγητή» - όπως τον αποκαλούσαν οι άλλοι φωτορεπόρτερ - Μεγαλοκονόμου.
Στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, οι 12 ενότητες φωτογραφικών στιγμιότυπων της έκθεσης συνοδεύονται παράλληλα από 12 αφηγήσεις, καθώς και από αποκόμματα εφημερίδων και αρχειακά τεκμήρια από το Ιστορικό Αρχείο και τις Συλλογές της Τράπεζας. Μαζί με τα φωτογραφικά ντοκουμέντα συστήνουν τους πρωταγωνιστές κάθε ιστορίας, «διαβάζουν» γεγονότα, εντάσσουν την καταγεγραμμένη στιγμή στο γενικότερο πλαίσιο της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου που εκτυλίσσεται, ενώ αποκαλύπτουν αθέατα «συμφραζόμενα» και την περιρρέουσα οικονομική, πολιτική και κοινωνική ατμόσφαιρα κάθε εποχής.
Ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου γεννήθηκε το 1914 στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Ασχολήθηκε με το φωτογραφικό ρεπορτάζ από τα γυμνασιακά του χρόνια, ενώ συνεργάστηκε αρχικά με τους αδερφούς του, Μανώλη και Χαράλαμπο. Τη δεκαετία του 1960 ίδρυσε το πρακτορείο Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα –Κ. Μεγαλοκονόμου, το οποίο στεγαζόταν σε γραφείο επί της οδού Ανθίμου Γαζή, και έπειτα στον πεζόδρομο της πλατείας Καρύτση.
Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Έλληνες φωτορεπόρτερ, έχοντας αδιάλειπτη παρουσία στην ειδησεογραφική φωτογραφία μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1992. Η Τράπεζα της Ελλάδος απέκτησε το συγκεκριμένο αρχείο από την κόρη του, Νικία Μεγαλοκονόμου, το 2007.
Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος, ο οποίος περιλαμβάνει το σύνολο των εκθεμάτων και των ιστορικών τεκμηρίων, καθώς και εκτεταμένα κείμενα που συνοδεύουν και επεξηγούν τα φωτογραφικά στιγμιότυπα.