Πολιτιστικά
Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου 2018 09:10

«Μαθήματα Πολέμου» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η πρωτότυπη, δραματοποιημένη απόδοση της Ιστορίας του Θουκυδίδη «Μαθήματα Πολέμου» επέστρεψε στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας Α. Τριάντη  του Μεγάρου Μουσικής –έως και τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε βράδυ στις 9- ενώ λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης προγραμματίζονται επιπλέον παραστάσεις που θα πραγματοποιηθούν από τις 6 Νοεμβρίου έως τις 18 Δεκεμβρίου.  
 

Η πρωτότυπη, δραματοποιημένη απόδοση της Ιστορίας του Θουκυδίδη «Μαθήματα Πολέμου» που παρουσιάστηκε την περασμένη σεζόν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη επέστρεψε στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας Α. Τριάντη  του Μεγάρου Μουσικής –έως και τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε βράδυ στις 9- ενώ λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης προγραμματίζονται επιπλέον παραστάσεις που θα πραγματοποιηθούν από τις 6 Νοεμβρίου έως τις 18 Δεκεμβρίου, κάθε Τρίτη στις 9 το βράδυ.  

Τον Μάιο του 2019 έρχεται το Δεύτερο Μέρος των Μαθημάτων Πολέμου με τον τίτλο «Μαθήματα Πολέμου Β», το οποίο θα πραγματεύεται τα πολιτικά οράματα του Αλκιβιάδη και τη διάψευσή τους στην καταστροφική για τους Αθηναίους εκστρατεία στη Σικελία.   Στην παράσταση, ο Δημήτρης Λιγνάδης –ο οποίος υπογράφει κείμενο και δραματουργία- πλαισιώνεται επί σκηνής από ομάδα νέων ηθοποιών. Τη μουσική υπογράφει ο Θoδωρής Οικονόμου, ο οποίος παίζει ζωντανά πιάνο κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Οι «Financial Times» αποθεώνουν τα «Μαθήματα Πολέμου» με ένα εκτενές ολοσέλιδο αφιέρωμα στην παράσταση, το οποίο επικεντρώνεται στην καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία του έργου και κυρίως στην πολιτική του επικαιρότητα και τους λόγους για τους οποίους ο Θουκυδίδης φαίνεται να απαντά στα βασικότερα ερωτήματα που απασχολούν την Ευρώπη και την Ελλάδα, σήμερα.

Το θεατρικό κείμενο του Γιάννη Λιγνάδη, που αποτελεί συρραφή ιστορικών γεγονότων, ανθολογημένων από τα πέντε πρώτα βιβλία της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου, επιχειρεί να αναδείξει τη διαχρονική και οικουμενική ουσία της «τραγωδίας του πολέμου», τους σκοτεινούς και πολύπλοκους μηχανισμούς πίσω από το πολεμικό φαινόμενο. Η παράσταση επιχειρεί να αποτελέσει ένα γόνιμο μάθημα: σε γνωστικό επίπεδο, συνδυάζοντας τη γνώση του αρχαίου ιστορικού λόγου με τον σύγχρονο πολιτικό προβληματισμό· σε ψυχαγωγικό επίπεδο, επικοινωνώντας τα τραγικά συναισθήματα που παράγει η πολεμική βία.

Στα πολεμικά επεισόδια της δραματικής σύνθεσης περιέχονται η πολιορκία και άλωση της μαρτυρικής Πλάταιας, ο εμφύλιος πόλεμος στην Κέρκυρα, οι μάχες της Πύλου και της Σφακτηρίας, η καταστροφή της Μήλου. Τα πολεμικά γεγονότα και άλλα δραματικά συμβάντα συναρθρώνονται, μεταξύ άλλων, με τον επιτάφιο λόγο του Περικλή, τον λοιμό στην Αθήνα, ομιλίες πολιτικών πρωταγωνιστών και στοχαστικές κρίσεις του ιστορικού.

Η μετάφραση τηρεί με συνέπεια το γράμμα και το πνεύμα της πρωτότυπης συγγραφής. Παράλληλα, αναδεικνύεται η θεατρικότητα (ως προς την μορφή) και η δραματικότητα (ως προς το ενυπάρχον συναίσθημα) του κειμένου. Το ιστορικό υλικό της δραματικής αφήγησης «διαλέγεται» με ένα μουσικό διακείμενο, το οποίο εισφέρει στην ιστορική γραφή σύγχρονες νοηματικές προεκτάσεις και οξύτερο δραματικό συναίσθημα.

Στην παράσταση, η οποία αποτελεί συμπαραγωγή της Dramaticus και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε συνεργασία με το Σωματείο Διάζωμα, ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Δημήτρης Λιγνάδης, Ανδρέας Καρτσάτος, Κωνσταντίνος Μαργαρίτης, Aurora Marion, Κώστας Νικούλι, Κατερίνα Πατσιάνη.

[email protected]