«Δουλεύουμε για να δημιουργήσουμε νέες θέσεις για τη φιλοξενία προσφύγων και μεταναστών στην ενδοχώρα, αλλά εξαρτόμαστε από τις ροές» δήλωσε σήμερα ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Δημήτρης Βίτσας.
«Δουλεύουμε για να δημιουργήσουμε νέες θέσεις για τη φιλοξενία προσφύγων και μεταναστών στην ενδοχώρα, αλλά εξαρτόμαστε από τις ροές» δήλωσε σήμερα ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Δημήτρης Βίτσας.
Μιλώντας στον «Real fm», σημείωσε ότι οι μεταναστευτικές ροές φέτος το καλοκαίρι ήταν περίπου διπλάσιες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. «Αυτό μας δημιούργησε ένα μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης στα νησιά. Στη Μόρια έφυγαν περίπου 3.500 άνθρωποι κι ήρθαν από την απέναντι ακτή 5.500. Αυτό δημιούργησε μια οριακή κατάσταση» είπε ο υπουργός.
«Βεβαίως, εμείς όλο αυτό το χρονικό διάστημα δουλέψαμε ώστε να δημιουργήσουμε καινούριες θέσεις, όπως και να δημιουργήσουμε δυνατότητες επιστροφών, αλλά και πάλι εξαρτόμαστε από τις ροές. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι τις τρεις τελευταίες ημέρες από τη Μόρια πήραμε 550 ανθρώπους, οι οποίοι είχαν δικαίωμα να περάσουν στην ηπειρωτική Ελλάδα, και ήρθαν 200. Αυτό είναι ένα στοιχείο που δείχνει ότι, αν δεν σταματήσουν οι ροές από την Τουρκία, θα υπάρχει πάντοτε ζήτημα και θα χρειάζεται να κάνουμε περισσότερα πράγματα» ανέφερε ο κ. Βίτσας.
Όσον αφορά την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, υπογράμμισε ότι «δε μπορεί κανείς να πει ότι η Τουρκία δεν εφαρμόζει την κοινή δήλωση. Η Τουρκία μάς λέει ότι σταματάει 1.500 άτομα ημερησίως, δεν μπορώ να το ελέγξω, έχει στον χώρο της 3 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες»
Σύμφωνα με τον κ. Βίτσα, η προσπάθεια του υπουργείου επικεντρώνεται «στο να υπάρχει ένας μόνιμος δίαυλος συνεννόησης με την Τουρκία από τη μία πλευρά, ώστε να φρουρούν καλύτερα τα σύνορά τους, κι από την άλλη να προχωρούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες ασύλου. Αυξήσαμε τις διαδικασίες αποφάσεων ασύλου κατά 30%, και τις επιδόσεις, που ήταν το καρκίνωμα -θα έλεγε κανείς σε αυτή τη διαδικασία- κατά 50%. Επιμένω στους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι χρειάζεται ένα πρόγραμμα ανακατανομής κι όχι να αντιμετωπίζει ο καθένας το ζήτημα μόνος του. Να αντιμετωπίζουν, δηλαδή, το ζήτημα οι χώρες πρώτης υποδοχής, που κατά κύριο λόγο είναι η Ισπανία, η Ελλάδα κι η Ιταλία, αλλά πρέπει κανείς να προσθέσει και την Κύπρο, στην οποία έχει αυξηθεί κι εκεί η μεταναστευτική ροή».
Για τις ελληνικές ενέργειες γύρω από το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα, ο κ. Βίτσας επισήμανε ότι «υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε εμείς και βασικά είναι δύο: Πρώτον, να επιταχύνουμε τις διαδικασίες του ασύλου ακόμα περισσότερο. Υπάρχει ένα σχέδιο που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την επόμενη εβδομάδα και δεύτερον, να συνεννοηθούμε ακόμη περισσότερο με την πλευρά της Τουρκίας. Αυτό όμως από την πλευρά της Ευρώπης και της Frontex σημαίνει μεγαλύτερη συμμετοχή σε δυνάμεις στις περιπολίες στο Αιγαίο» είπε ο υπουργός.
Κατά τον ίδιο, «το κλειδί βρίσκεται στις εξελίξεις αυτή τη στιγμή στην Τουρκία, γιατί η οικονομική κατάσταση εκεί επιδεινώνει το πρόβλημα. Από την άλλη πλευρά βρίσκεται στη Συρία, δηλαδή μία πιθανή ανάφλεξη στο Ιντλίμπ, αντί να προσδοκούμε να υπάρχουν επιστροφές προς τη Συρία και ανοικοδόμηση της χώρας, μπορεί να δημιουργήσει νέα προβλήματα και στην Τουρκία και στην Ευρώπη» υποστήριξε.
Αναφερόμενος στη στήριξη και τη στάση της Ευρώπης απέναντι στην Ελλάδα, ο Δημήτρης Βίτσας σημείωσε: «Θα έλεγα ότι γίνονται προσπάθειες. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν κράτη-μέλη που αρνούνται πεισματικά -ακόμα κι όταν τιμωρούνται από το κοινοβούλιο- να συμμετέχουν σ' έναν δίκαιο καταμερισμό του προσφυγικού βάρους σε όλη την Ευρώπη και βάζουν εμπόδια και στις διαδικασίες, ώστε να υπάρχει ένας νέος κανονισμός του Δουβλίνου. Βάζουν εμπόδια για να το αξιοποιήσουν πολιτικά για να κερδίσουν από τον έντονο ξενοφοβικό λαϊκισμό. Άρα, η στήριξη θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη, πιο επικεντρωμένη.
Η Ευρώπη έχει έναν δρόμο με τον οποίο θέλει να προχωρήσει κι αυτός ο δρόμος στηρίζεται στις κεντρικές ευρωπαϊκές αξίες της αλληλεγγύης, της συνεργασίας και της προσπάθειας σύγκλισης σε όλα τα επίπεδα» κατέληξε ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής.