Απόψεις
Σάββατο, 08 Σεπτεμβρίου 2018 15:16

Αντιφάσεις στο νέο σύστημα εισαγωγής

Οι πανελλήνιες εξετάσεις ζουν και βασιλεύουν με το νέο εξεταστικό σύστημα. Δεν έχουμε κατάργησή τους, όπως πολλές φορές είχε πει ο Υπουργός Παιδείας. Αυτό έγινε γιατί η ελληνική κοινωνία εμπιστεύεται τις πανελλήνιες εξετάσεις θεωρώντας τις αδιάβλητες. Έχουμε, λοιπόν, μια προσπάθεια εξορθολογισμού του συστήματος και όχι κατάργησή τους, γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης.

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]

Οι πανελλήνιες εξετάσεις ζουν και βασιλεύουν με το νέο εξεταστικό σύστημα. Δεν έχουμε κατάργησή τους, όπως πολλές φορές είχε πει ο Υπουργός Παιδείας. Αυτό έγινε γιατί η ελληνική κοινωνία εμπιστεύεται τις πανελλήνιες εξετάσεις θεωρώντας τις αδιάβλητες. Έχουμε, λοιπόν, μια προσπάθεια εξορθολογισμού του συστήματος και όχι κατάργησή τους.

Η σημαντικότερη αλλαγή έχει να κάνει με τη διδασκαλία των μαθημάτων της Γ Λυκείου. Με το νέο σύστημα οι 24 από τις 29 ώρες διδασκαλίας θα αφορούν σε μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλήνιες εξετάσεις, θέτοντας τέλος στις ατελείωτες ώρες ανίας των μαθητών που ενώ είχαν τον πόνο τους (πανελλήνιες) υποχρεώνονταν να διδάσκονται ένα σωρό πράγματα που δεν είχαν σχέση με τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το αποτέλεσμα ήταν ότι ούτε παρακολουθούσαν το μάθημα ούτε διάβαζαν. Το Υπουργείο Παιδείας, επιτέλους μετά από τόσες δεκαετίες, αποφάσισε να δει αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η Γ Λυκείου αποτελεί τάξη προετοιμασίας για τις Ανώτατες Σχολές, είτε αυτό μας αρέσει είτε όχι.

Έγινε ένας εξορθολογισμός του συστήματος. Οι ομάδες προσανατολισμού έγιναν 4 όσα και τα επιστημονικά πεδία και κάθε υποψήφιος επιλέγει μία ομάδα προσανατολισμού και μόνο ένα επιστημονικό πεδίο. Αυτό θα πρέπει να φέρει και κάποιες αλλαγές στην κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία, αφού οι αστυνομικές, πυροσβεστικές σχολές και το λιμενικό ανήκουν σε όλα τα πεδία εκτός από το 3ο πεδίο. Επιστρέφουμε, δηλαδή, στις δέσμες και συγκεκριμένα στο 1983. Τότε μετρούσε το απολυτήριο λυκείου κατά 25%, προσπαθώντας να δώσει αξία στο σχολείο. Το 1988 αυτό καταργήθηκε γιατί γέμισε η Ελλάδα με αριστούχους.

Τώρα επανέρχεται η συμμετοχή του απολυτηρίου λυκείου, αλλά με άλλους όρους. Το απολυτήριο συμμετέχει κατά 10% στα μόρια που συγκεντρώνει ο υποψήφιος και η απόκτησή του περνάει μέσα από εξετάσεις σε επίπεδο νομού ή δήμου. Εδώ αρχίζουν τα προβλήματα καθώς βάλλεται  το αδιάβλητο των εισαγωγικών, αφού το απολυτήριο συμμετέχει κατά 10% στα μόρια. Ο φόβος είναι η πίεση που θα υποστούν οι καθηγητές να βάλουν 20 στα τετράμηνα και εύκολα θέματα στις εξετάσεις. Με τις  εξετάσεις να γίνονται σε επίπεδο νομού ή δήμου μπορεί οι καθηγητές να δέχονται πιέσεις και από πολιτικούς την ισχύ των οποίων θα προσπαθούν να επιστρατεύσουν οι γονείς.

Ο Υπουργός Παιδείας αναρωτήθηκε γιατί να πηγαίνει το μυαλό μας στο κακό; Μα γιατί γνωρίζουμε την ελληνική κοινωνία και αυτή γνωρίζει τον εαυτό της και γι’ αυτό δεν θέλει να καταργηθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις. Δυστυχώς στην πατρίδα μας όταν υπάρχει μία ουρά με 10 άτομα θα υπάρχουν και άλλοι 20 δίπλα που θα προσπαθούν να την παρακάμψουν. Ακόμη και με τις πανελλήνιες εξετάσεις πολλοί προσπαθούν να βρουν τον εύκολο δρόμο να περάσουν. Τώρα που αυξήθηκε το ποσοστό εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια αρκετοί γονείς άρχισαν να σκέφτονται να στείλουν τα παιδιά τους σε ΕΠΑΛ για να μπει πιο εύκολα στην Ιατρική.

Καθιερώνεται και μία πολύπλοκη διαδικασία για να επιτευχθεί η εισαγωγή υποψηφίων χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις στα τμήματα χαμηλής ζήτησης. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν είναι αναγκαίο αυτό και αν έχει πιθανότητες επιτυχίας ή θα δημιουργήσει άγνωστες παρενέργειες. Σχολές χαμηλής ζήτησης είναι αυτές που δεν προτιμούν οι υποψήφιοι. Αυτές οι σχολές έχουν εξαιρετικά χαμηλή βάση, δηλαδή κάτω από 6000 μόρια. Για να γράψει ένας μαθητής 6.000 μόρια δηλαδή μέσο όρο 6, δεν χρειάζεται ούτε φροντιστήριο, ούτε διάβασμα. Αυτός ο μαθητής, που μέχρι τώρα έμπαινε στα χαμηλής ζήτησης ΤΕΙ, τώρα μπορεί να μην εισαχθεί σε καμία χαμηλής ζήτησης σχολή γιατί κινδυνεύει να μην πάρει το απολυτήριο, αφού θα εξεταστεί στα 4 μαθήματα που δίνει και στις πανελλήνιες και καταφέρνει να γράψει μέσο όρο 6. Αν δεν έχει απολυτήριο λυκείου δεν μπορεί να εισαχθεί σε καμία σχολή, ούτε στις σχολές ελεύθερης πρόσβασης. Πιθανό να αναγκαστεί, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας να κάνει τη διαδικασία των μετεξεταστέων πολύ εύκολη, για να παίρνουν και οι αδύνατοι μαθητές απολυτήριο λυκείου και να εισάγονται χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις στις χαμηλής ζήτησης σχολές. Έτσι, όμως, θα ακυρώσει όλη τη διαδικασία αναβάθμισης του απολυτηρίου λυκείου, γιατί ένας τίτλος που τον κατέχουν όλοι δεν πιστοποιεί τίποτα, όπως ακριβώς συμβαίνει και τώρα.

Έχουμε λοιπόν το οξύμωρο το Υπουργείο Παιδείας να προσπαθεί να πετύχει δύο αντικρουόμενους στόχους: να εισάγονται οι αδύνατοι μαθητές στις σχολές χαμηλής ζήτησης χωρίς εξετάσεις και, ταυτόχρονα, να αναβαθμιστεί το απολυτήριο λυκείου, μέσω των περιφερειακών εξετάσεων, που η αναβάθμισή του σημαίνει αποκλεισμό των αδύνατων μαθητών. Νομίζω αυτή η αντίθεση θα τινάξει στον αέρα και αυτή την προσπάθεια, όπως και πολλές άλλες που έγιναν στο παρελθόν.