Πολιτιστικά
Πέμπτη, 30 Αυγούστου 2018 08:00

Θερμή υποδοχή που κρύβει ένα σχέδιο εκδίκησης

Ο «Αγαμέμνων» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις στην Επίδαυρο και την περιφέρεια, επιστρέφει στην Αθήνα για μία και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, την Παρασκευή 31 Αυγούστου στις 9 το βράδυ.

Ο «Αγαμέμνων» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις στην Επίδαυρο και την περιφέρεια, επιστρέφει στην Αθήνα για μία και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, την Παρασκευή 31 Αυγούστου στις 9 το βράδυ.

Στην υπόθεση του έργου, ο Αγαμέμνων επιστρέφει στο Άργος μετά το τέλος του Τρωικού Πολέμου. Η υποδοχή της Κλυταιμνήστρας μοιάζει θερμή. Όμως, κρύβει ένα οργανωμένο σχέδιο εκδίκησης, που έχει καταστρώσει μαζί με τον Αίγισθο, προκειμένου να εκδικηθεί τη θυσία της Ιφιγένειας, η οποία σφαγιάστηκε για να ξεκινήσουν τα πλοία προς την Τροία. Καθώς η Κλυταιμνήστρα δολοφονεί τον Αγαμέμνονα και την αιχμάλωτη πριγκίπισσα Κασσάνδρα, ακολουθεί τον κύκλο αίματος του οίκου των Ατρειδών, που ξεκίνησε με την Ιφιγένεια και συνεχίζεται στις επόμενες τραγωδίες της τριλογίας.

Δίνοντας σάρκα και οστά σε μία τραγική ηρωίδα που οργανώνει ένα δολοφονικό σχέδιο εκδίκησης, η ηθοποιός Μαρία Πρωτόπαππα μάς μίλησε για την τραγωδία του Αισχύλου.

Για την τριλογία «Ορέστεια»

«Κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι η “Ορέστεια” είναι, ίσως, το μεγαλύτερο επίτευγμα του ανθρώπινου μυαλού. Σώθηκε σχεδόν αυτούσια. Πραγματεύεται τον μύθο των Aτρειδών με μεγάλη ελευθερία. Αποτελείται από τα έργα “Αγαμέμνων” - “Χοηφόροι” - “Ευμενίδες”.

Τα βασικά γεγονότα που περιγράφει είναι η επιστροφή του Αγαμέμνονα από την Τροία, ο φόνος του από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο και ο φόνος της Κλυταιμνήστρας από τον γιο της, Ορέστη. Στο τρίτο έργο, τις “Ευμενίδες”, ο Ορέστης καταδιώκεται από τις Ερινύες και έρχεται στην Αθήνα, όπου δικάζεται στον Άρειο Πάγο και αθωώνεται. Βασικό μέλημα του ποιητή είναι η αναζήτηση της συμπεριφοράς του Θείου απέναντι στον άνθρωπο, της ελευθερίας του ατόμου και της εφαρμογής της δικαιοσύνης».

Πώς εξελίσσεται η ιστορία του πρώτου μέρους της

«Στον “Αγαμέμνονα”, το βασικό γεγονός είναι ο φόνος του βασιλιά, από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα. Γύρω απ’ αυτό, ξετυλίγονται και αναπτύσσονται οι ηθικές, θρησκευτικές και πολιτικές ιδέες του ποιητή».

Σκηνοθετική προσέγγιση

«O Τσέζαρις Γκραουζίνις θέτει ως θέμα της παράστασης την παγκόσμια μοναξιά. Αποπειράται να φτιάξει ένα σύμπαν περίεργο, σε κατάσταση μεταιχμιακή, με αφαίρεση και λιτότητα».

 

Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Όλοι είμαστε ένοχοι. Η τιμωρία είναι αναπόφευκτη»

«Αυτή η ιστορία του Αισχύλου εκφράζει με εκπληκτική δύναμη το παράλογο της ανθρώπινης μοίρας» σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης. «Πράγματι, χάνουμε αέναα στον αγώνα με τον φόβο μας. Πράγματι, φτιάχνουμε πολιτείες ασταμάτητα και είμαστε αιχμάλωτοι στις φυλακές που χτίζουμε εκούσια με τα ίδια μας τα χέρια. Πράγματι, περιμένουμε σωτήρες και, όταν, τελικά, εμφανιστούν, συνειδητοποιούμε ότι δεν αξίζουν παρά τον οίκτο μας. Πράγματι, αυτό που ονομάσαμε “δικαιοσύνη” μάς οδηγεί - αργά ή γρήγορα - στο έγκλημα.

Όλοι είμαστε ένοχοι. Η τιμωρία είναι αναπόφευκτη. Ευτυχισμένος είναι εκείνος, που κατάφερε να απαλλαγεί απ' τις ελπίδες και τις προσδοκίες του και έμαθε την υπομονή.

Ο κόσμος του “Αγαμέμνονα” είναι ζοφερός. Αλλά επιτρέψτε το ταξίδι μας στον κόσμο του να είναι ουσιαστικό και συναρπαστικό, γιατί πιστεύω ότι η οδηγός μας - η Ποίηση - γνωρίζει τον δρόμο προς τη χαρά».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας, σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις, σκηνικά - κουστούμια: Κένι ΜακΛέλαν, μουσική - μουσική διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης, κίνηση: Έντι Λάμε, φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, βοηθός σκηνοθέτη: Συγκλητική Βλαχάκη, promo photos: Τάσος Θώμογλου, trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας, παραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου - Stefi & Lynx Productions/Arcadia Media - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη, επικοινωνία: Ανζελίκα Καψαμπέλη, καλλιτεχνική διεύθυνση: Αλίκη Δανέζη Knutsen.

Παίζουν: Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννης Στάνκογλου, Αργύρης Πανταζάρας, Ιώβη Φραγκάτου, Θοδωρής Κατσαφάδος. Χορός: Μάρκος Γέττος, Δημήτρης Γεωργιάδης, Τάσος Θεοφιλάτος, Πανάγος Ιωακείμ, Δημήτρης Καραβιώτης, Ηλίας Μενάγιερ, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Μούκανος, Αλέξανδρος Μπαλαμώτης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Γιώργος Παπανδρέου.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]