Δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες ανακοίνωσαν μέτρα κατά της ρύπανσης από πλαστικά την ίδια εβδομάδα αυτό το μήνα. Η Starbucks ανακοίνωσε ότι θα εξαλείψει τα πλαστικά καλαμάκια μιας χρήσης από περισσότερα από 28.000 καταστήματα που ανήκουν στην εταιρεία, αλλά και σε καταστήματα με άδεια franchise, μέχρι το 2020. Η Adidas ανακοίνωσε νωρίτερα τη δέσμευσή της να χρησιμοποιεί μόνο ανακυκλωμένο πλαστικό έως το 2024.
Δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες ανακοίνωσαν μέτρα κατά της ρύπανσης από πλαστικά την ίδια εβδομάδα αυτό το μήνα. Η Starbucks ανακοίνωσε ότι θα εξαλείψει τα πλαστικά καλαμάκια μιας χρήσης από περισσότερα από 28.000 καταστήματα που ανήκουν στην εταιρεία, αλλά και σε καταστήματα με άδεια franchise, μέχρι το 2020. Η Adidas ανακοίνωσε νωρίτερα τη δέσμευσή της να χρησιμοποιεί μόνο ανακυκλωμένο πλαστικό έως το 2024.
Η Starbucks θα αντικαταστήσει τα πλαστικά καλαμάκια με χάρτινα, και θα χρησιμοποιεί επίσης νέα, ειδικά, ανακυκλώσιμα καπάκια χωρίς καλαμάκια για συγκεκριμένα ροφήματα, συμπεριλαμβανομένων των κρύων καφέδων.
Τα νέα καπάκια εγκρίθηκαν για παγκόσμια διανομή μετά από δοκιμές σε 8.000 καταστήματα της Βόρειας Αμερικής, καθώς και σε επιλεγμένες ασιατικές χώρες. Τα καταστήματα της Starbucks στο Σιάτλ και το Βανκούβερ θα είναι τα πρώτα που θα μεταβούν πλήρως στα νέα καπάκια από το δεύτερο εξάμηνο του 2018, ακολουθούμενα από την Ευρώπη. Στόχος είναι να μη χρησιμοποιούνται καθόλου πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης τα επόμενα δύο χρόνια.
«Για τους συνεργάτες και τους πελάτες μας, είναι ένα σημαντικό ορόσημο για την επίτευξη της παγκόσμιας φιλοδοξίας μας για βιώσιμο καφέ», δήλωσε ο Κέβιν Τζόνσον, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Starbucks.
Η εταιρεία θα εφαρμόσει επίσης μια επιπλέον χρέωση για χάρτινα ποτήρια σε 950 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το τέλος του Ιουλίου 2018, για να αποθαρρύνει τη χρήση τους, ενώ προσφέρει εκπτώσεις σε όσους χρησιμοποιούν επαναχρησιμοποιήσιμα ποτήρια και φλιτζάνια.
Ωστόσο, κυβερνητικές εκθέσεις υποδεικνύουν ότι η βιομηχανία του καφέ έχει πολύ δρόμο ακόμα, προτού καταστεί πλήρως «πράσινη». Ενδεικτικά, έκθεση του βρετανικού κοινοβουλίου αποκάλυψε πρόσφατα ότι η βιομηχανία καφέ προσθέτει 2,5 δισεκατομμύρια ποτήρια μιας χρήσης στους χώρους υγειονομικής ταφής της χώρας κάθε χρόνο.
Με τη σειρά της η Adidas δεσμεύθηκε για την εξάλειψη της χρήσης νέου πλαστικού, συμπεριλαμβανομένου του πολυεστέρα. Το υλικό χρησιμοποιείται ευρέως σε προϊόντα, ειδικά σε αθλητικά ρούχα, διότι στεγνώνει γρήγορα και ζυγίζει ελάχιστα.
Η Adidas δήλωσε επίσης ότι θα σταματήσει να χρησιμοποιεί νέα πλαστικά στα γραφεία της, τα καταστήματα λιανικής πώλησης, τις αποθήκες και τα κέντρα διανομής της, μια κίνηση που θα εξοικονομήσει περίπου 40 τόνους πλαστικού ετησίως, ξεκινώντας από το 2018.
Οι δύο εταιρείες είναι οι τελευταίες σε μια σειρά πολυεθνικών που έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τη χρήση πλαστικών. Η McDonald's δοκιμάζει ένα παρόμοιο πρόγραμμα με τη Starbucks στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία για τα πλαστικά καλαμάκια, ενώ η ΙΚΕΑ καταργεί τη χρήση πλαστικών μίας χρήσεως από τα καταστήματα και τα εστιατόρια της.
Το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον εκτιμά ότι περισσότεροι από οκτώ εκατομμύρια τόνοι πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης καταλήγουν κάθε χρόνο στους ωκεανούς, γεγονός που βλάπτει σοβαρά τα υδρόβια οικοσυστήματα.
Η παγκόσμια χρήση πλαστικών έχει αυξηθεί κατά 20 φορές τα τελευταία 50 χρόνια και αναμένεται να διπλασιαστεί τα επόμενα 20 χρόνια. Οι έρευνες δείχνουν ότι μέχρι το 2050 θα υπάρχουν περισσότερα πλαστικά από τα ψάρια κατά βάρος στους ωκεανούς του πλανήτη.
Σε παγκόσμια βάση, μόνο το 14% του πλαστικού συλλέγεται για ανακύκλωση. Το ποσοστό επαναχρησιμοποίησης είναι χαμηλό σε σύγκριση με άλλα υλικά. Ενδεικτικά, το 58% του χαρτιού και μέχρι το 90% του σιδήρου και του χάλυβα καταλήγουν να ανακυκλώνονται.