Αναμφισβήτητα, το πρόστιμο ύψους 4,3 δισ. ευρώ που επέβαλε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google δεν είναι κάτι καλό για τον μητρικό της όμιλο Alphabet. Παρότι το νούμερο είναι «τσουχτερό», δεν φαίνεται να ταρακουνά ιδιαίτερα τον αμερικανικό κολοσσό, γράφει η Έφη Τριήρη.
Από την έντυπη έκδοση
της Έφης Τριήρη
[email protected]
Αναμφισβήτητα, το πρόστιμο ύψους 4,3 δισ. ευρώ που επέβαλε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google δεν είναι κάτι καλό για τον μητρικό της όμιλο Alphabet. Παρότι το νούμερο είναι «τσουχτερό», δεν φαίνεται να ταρακουνά ιδιαίτερα τον αμερικανικό κολοσσό.
Άλλωστε, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει αναλυτής του Reuters, τα μεγάλα πρόστιμα έχουν γίνει κάτι σαν συνήθεια για την Alphabet.
Πέρυσι, οι αντιμονοπωλιακές αρχές της Ε.Ε. επέβαλαν στην εταιρεία πρόστιμο ύψους 2,7 δισ. δολαρίων με το αιτιολογικό ότι προωθούσε, με αθέμιτο τρόπο, δικές της προσφορές για αγορές σε ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Όμως, με μία κεφαλαιοποίηση 840 δισ. δολαρίων και με ρευστό που ξεπερνά τα 100 δισ. δολάρια στα ταμεία του, ο γίγαντας τεχνολογίας μπορεί εύκολα να αντεπεξέλθει σε αυτή την τελευταία ποινή. Επιπλέον, πρόκειται για μία εταιρεία με φιλοδοξίες που εκτείνονται στην αγορά αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων, βιοπληροφορικής και κυρίως τεχνητής νοημοσύνης.
Πολύ πιο σημαντικό από το πρόστιμο είναι το αίτημα για αλλαγή συνηθειών. Η Κομισιόν απαίτησε από την Google να πάψει να υποχρεώνει κατασκευαστές έξυπνων κινητών να έχουν προεγκατεστημένες κάποιες εφαρμογές της, όπως τη μηχανή αναζήτησης και το browser Chrome και επίσης να σταματήσει να εμποδίζει τις εταιρείες να πωλούν συσκευές με εναλλακτικές εκδοχές του λειτουργικού συστήματος Android - που είναι βασικό προϊόν της Google.
H κυριαρχία όμως της Google στην κινητή -υπολογίζεται ότι περίπου το 80% των έξυπνων κινητών στην Ευρώπη χρησιμοποιούν Android- δεν πρόκειται να καμφθεί, όπως προειδοποιούν κάποιοι αναλυτές, με αυτή την απόφαση. Και αυτό επειδή οι καταναλωτές έχουν την τάση να «εγκλωβίζονται» στις συνήθειές τους και συνεπώς να μην αλλάζουν εύκολα λειτουργικά συστήματα. Επιπλέον, η Κομισιόν δεν μπορεί να αναγκάσει εταιρείες κατασκευάστριες, όπως Samsung ή Huawei, να προσφέρουν κάποιες άλλες επιλογές στις οθόνες των κινητών τους, επειδή δεν έχει συνάψει κάποια συμφωνία με αυτές.
Μόνο εάν η Samsung ή η Huawei αποφασίσουν να αναπτύξουν δικούς τους καλύτερους browsers ή στραφούν σε άλλα προϊόντα για τους χρήστες τους, τότε θα μπορούσε να αλλάξει το σημερινό status quo της Google και μάλιστα ταχύτατα. Ωστόσο, παρά τη χθεσινή απόφαση της Κομισιόν να διευκολύνει τους κατασκευαστές hardware να προβούν σε τέτοιου είδους αλλαγές, η επιρροή μιας τέτοιας εξέλιξης στις δραστηριότητες της Google σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία θα εισχωρήσει και θα επεκταθεί σε νέες αγορές.