Ολοκληρώθηκε σήμερα στην Αθήνα το Forum και η Διάσκεψη των υπουργών Παιδείας των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ (27-28 Ιουνίου 2006), η οποία για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε εκτός της έδρας του ΟΟΣΑ στο Παρίσι. Αντικείμενο της Διάσκεψης απετέλεσε η Ανώτατη Εκπαίδευση και οι μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να δρομολογηθούν ούτως ώστε να επιτευχθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό ο στόχος της εξασφάλισης της ποιοτικής αναβάθμισης των ιδρυμάτων, καθώς και η κοινωνική και ευρύτερα οικονομική συνεισφορά τους στην κοινωνία των πολιτών και την υπόθεση της κοινωνικής συνοχής.
Ειδικότερα, τέθηκαν τα εξής ζητήματα:
1. Η επένδυση πόρων και η σωστή αξιοποίηση τους για την Aνώτατη Eκπαίδευση και έλεγχος της αποτελεσματικής χρήσης τους μέσω της καθιέρωσης συστήματος αξιολόγησης
2. Διευκόλυνση της ελεύθερης πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση όλων των ενδιαφερομένων ανεξαρτήτως κοινωνικής προέλευσης
3. Προσανατολισμός των Ιδρυμάτων και σε μη παραδοσιακούς φοιτητές (ενήλικες), μέσω της αξιοποίησης του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης και της αναγνώρισης της προαποκτηθείσας γνώσης.
4. Σύνδεση της δράσης όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης μεταξύ τους καθώς και συνολικά της εκπαίδευσης με την επιστημονική εξειδίκευση και την επαγγελματική προοπτική.
5. Ενίσχυση της δημόσιας χρηματοδότησης και δυνατότητα πρόσθετης ιδιωτικής χρηματοδότησης.
6. Ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας και προσαρμογή τους στις ανάγκες της κοινωνικής και οικονομικής ζωής.
7. Μεταφορά γνώσης και τεχνολογίας στις επιχειρήσεις με στόχο την ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα, και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
8. Προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένα στις κοινωνικές ανάγκες για καλύτερη απορρόφηση των αποφοίτων, καταπολέμηση της ανεργίας, κοινωνική ανάπτυξη και συνοχή.
Η υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο Λαγονήσι, υπεραμύνθηκε του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης στη χώρα μας, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι στη χώρα μας υπάρχει η δημόσια εκπαίδευση και στόχος είναι η αναβάθμισή της.
Αυτό όμως, τόνισε, δεν μας εμποδίζει να συζητούμε με διεθνείς οργανισμούς όπως είναι ο ΟΟΣΑ, επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι συζητήσεις αυτές δεν είναι δεσμευτικές για τη χώρα μας. «Δεν θα σταματήσουμε να προβληματιζόμαστε και να συζητάμε μέσω των Διεθνών Οργανισμών, επειδή φοβόμαστε ότι κάποιοι μπορεί να διαστρεβλώσουν τις απόψεις μας», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Το μόνο σενάριο που ισχύει για την Ελλάδα είναι η καλή, δημόσια εκπαίδευση και η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι, γιατί νομίζω ότι έχουμε λίγο βγει έξω από τα όρια στη χώρα μας με τα σενάρια, τις διαρροές και όλα τα υπόλοιπα», παρατήρησε η υπουργός Παιδείας.
Όπως ειπε η κ. Γιαννάκου, κατά τη διάρκεια της συνόδου συζητήθηκαν ζητήματα που έχουν σχέση με τη διεθνοποίηση των ΑΕΙ, τα κοινά διδακτορικά, τα κοινά μάστερ.
«Σε γενικές γραμμές», τόνισε η υπουργός, «συμφωνήσαμε σε ένα πράγμα όλοι, ανεξάρτητα από τον τρόπο που αντιμετωπίζει κανείς τα προβλήματα. Οτι η ανώτατη εκπαίδευση, χρειάζεται πάρα πολλές αλλαγές. Οι αλλαγές στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, είναι δύσκολες, υπό την έννοια ότι χρειάζεται μεθοδικότητα, συνεχής εργασία και συμβολή πάρα πολλών παραγόντων της πανεπιστημιακής κοινότητας, των φοιτητών των ίδιων, της κοινωνίας γενικότερα, στο βαθμό που το Πανεπιστήμιο, η ανώτατη εκπαίδευση, αποτελεί και πόλο ευρύτερης ανάπτυξης».
Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας της Τουρκίας πρότεινε η επόμενη διυπουργική συνάντηση του ΟΟΣΑ να πραγματοποιηθεί στην Τουρκία.