Κόσμος
Τετάρτη, 28 Ιουνίου 2006 19:32

«Οχι» στο ««πίστευε» στη θέση του «ερεύνα»

Η Ακαδημία Αθηνών και άλλες 66 Εθνικές Ακαδημίες Επιστημών συνυπέγραψαν δήλωση στις 21 Ιουνίου 2006, παροτρύνοντας γονείς και διδασκάλους να παρουσιάζουν στα παιδιά τα πραγματικά γεγονότα για την δημιουργία και την εξέλιξη της ζωής στη Γη.

Η δήλωση, την οποία συνέταξαν μέλη της Διακαδημαϊκής Κοινότητας (InterAcademy Panel), τονίζει ότι «στα μαθήματα φυσικών επιστημών που διδάσκονται σε ορισμένα δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα, αποκρύπτονται, διαψεύδονται ή συγχέονται επιστημονικά γεγονότα, δεδομένα και επιβεβαιωμένες θεωρίες, οι οποίες αφορούν την αρχή της δημιουργίας και την εξέλιξη της ζωής στη Γη, με θεωρίες μη επιστημονικά τεκμηριωμένες».

Η δήλωση της Διακαδημαϊκής Κοινότητας (InterAcademy Panel) υπογραμμίζει ότι: «αποδείξεις που στηρίζονται σε πραγματικά γεγονότα σχετικά με την αρχή της δημιουργίας, τις γεωλογικές αλλαγές και την εξέλιξη της ζωής σε αυτόν τον πλανήτη έχουν τεκμηριωθεί βάσει πολυάριθμων παρατηρήσεων και ανεξάρτητων πειραματικών αποτελεσμάτων των θετικών επιστημών» και ότι «ακόμη και αν υπάρχουν πολλά θέματα ανοιχτά σχετικά με τις ακριβείς λεπτομέρειες των εξελικτικών μεταβολών, οι επιστημονικές αποδείξεις ποτέ δεν διέψευσαν αυτά τα αποτελέσματα».

Παραθέτοντας δεδομένα, η δήλωση αναφέρει ότι η Γη σχηματίστηκε πριν από 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια περίπου και ότι η ζωή εμφανίστηκε στον πλανήτη πριν από τουλάχιστον 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια.

Αναφορικά με την εξέλιξη, σημειώνει ότι «από την πρώτη της εμφάνιση στη Γη, η ζωή πήρε πολλές μορφές, οι οποίες εξακολουθούν να εξελίσσονται, με τρόπους που η παλαιοντολογία και οι σύγχρονες βιολογικές και βιοχημικές επιστήμες περιγράφουν και επιβεβαιώνουν, ανεξάρτητα η μία από την άλλη, με συνεχώς αυξανόμενη ακρίβεια. Κοινά στοιχεία στη δομή του γενετικού κώδικα όλων των οργανισμών που ζουν σήμερα, συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπου, υποδεικνύουν με σαφήνεια την κοινή αρχική τους καταγωγή».

Η δήλωση αναγνωρίζει ότι «η ανθρώπινη κατανόηση των εννοιών της αξίας και του σκοπού εκφεύγει των ορίων των θετικών επιστημών» και ότι «σε αυτήν συμβάλλουν μια σειρά από παράγοντες, επιστημονικοί, κοινωνικοί, φιλοσοφικοί, θρησκευτικοί, πολιτιστικοί και πολιτικοί. Και προσθέτει: «αυτοί οι διαφορετικοί τομείς οφείλουν να έχουν αμοιβαίο σεβασμό και ταυτόχρονα να αναγνωρίζουν πλήρως τόσο τους δικούς τους τομείς δράσης όσο και τους περιορισμούς τους».

Ο «έξυπνος σχεδιασμός»

Στη δεκαετία του '70 δημιουργήθηκε μια κίνηση που προέβαλε τη Βίβλο ως εργαλείο επιστημονικής εξήγησης της δημιουργίας και εξέλιξης του κόσμου. H λεγόμενη «επιστήμη της δημιουργίας» (creation science) έφθανε στο σημείο να απορρίπτει τις γεωλογικές αποδείξεις ότι η Γη έχει ηλικία 4,5 δισεκατομμυρίών ετών. Σε κάποιες Πολιτείες των ΗΠΑ η θεωρία αυτή διδάσκονταν στα σχολεία με εκείνην του Δαρβίνου, ως το 1987, οπότε το Ανώτατο Δικαστήριο απαγόρευσε την επίσημη διδασκαλία της στα δημόσια σχολεία, καθώς τη θεώρηση θρησκευτική αντίληψη, κι όχι επιστημονική θεωρία.

Οι Δημιουργιστές επανήλθαν με τη θεωρία του «ευφυούς σχεδιασμού», σύμφωνα με την οποία η ζωή δημιουργήθηκε από κάποια «ανώτερη νοημοσύνη» και ενισχύουν τις θέσεις τους αντλώντας από τα αναπάντητα ερωτήματα της σύγχρονης βιολογίας και γενετικής: Πώς προέκυψε η νέα πληροφορία στους μονοκυτταρικούς οργανισμούς; Και πώς είναι δυνατόν με τη διαδικασία της φυσικής επιλογής (που σήμερα γίνεται δεκτή ως «ατομική επιλογή») να προκύπτουν μη εγωκεντρικά ένστικτα, όπως λ.χ. ο αλτρουισμός;

K.T.