Κοινωνία
Δευτέρα, 02 Ιουλίου 2018 14:49

Αναζήτηση πειθαρχικών ευθυνών για τις πλημμύρες του 2017 στη Μάνδρα προτείνει η γ. επιθεωρήτρια Δημ. Διοίκησης

Την αναζήτηση πειθαρχικών ευθυνών για υπαλλήλους δημοσίων και δημοτικών υπηρεσιών και αιρετούς του δήμου Μάνδρας, που θα αναγνωριστούν μετά από τη διενέργεια προκαταρκτικής διοικητικής εξέτασης, προτείνει, με αφορμή τις πλημμύρες του περασμένου Δεκεμβρίου στη Μάνδρα, η γενική επιθεωρήτρια Δηµόσιας Διοίκησης, Μαρία Παπασπύρου.

Την αναζήτηση πειθαρχικών ευθυνών για υπαλλήλους δημοσίων και δημοτικών υπηρεσιών και αιρετούς του δήμου Μάνδρας, που θα αναγνωριστούν μετά από τη διενέργεια προκαταρκτικής διοικητικής εξέτασης, προτείνει, με αφορμή τις πλημμύρες του περασμένου Δεκεμβρίου στη Μάνδρα, η γενική επιθεωρήτρια Δηµόσιας Διοίκησης, Μαρία Παπασπύρου. 

Ειδικότερα, στο 82 σελίδων πόρισμα, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, αναφέρεται ότι οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες, με βάση τόσο το ιστορικό και τη συχνότητα των πλημμυρικών φαινομένων στην περιοχή όπως καταγράφεται από το 2014 και μετά, ακόμη κι αν αυτά προκάλεσαν μόνο υλικές ζημιές, όσο και την υπάρχουσα ωριμότητα των σχετικών μελετών, όφειλαν να επισπεύσουν τις διαδικασίες υλοποίησης των έργων.

Στο Δασαρχείο Αιγάλεω οι ευθύνες καταλογίζονται σε υπάλληλους που καθυστέρησαν τρία χρόνια να απαντήσουν για το δασικό ή μη χαρακτήρα τής περιοχής, ώστε να αρχίσουν έγκαιρα τα αντιπλημμυρικά έργα. Καταλογίζονται, επίσης, ευθύνες, μεταξύ άλλων και για παραλείψεις που οδήγησαν στην έκδοση οικοδομικής άδειας για ανέγερση κτισμάτων (ακόμα και βιομηχανικού κτιρίου) εντός του ρέματος «Σούρες», κατά παράβαση των όρων και των περιορισμών δόμησης που ίσχυαν κατά τον χρόνο έκδοσης της άδειας.

Οι ευθύνες στην Πολεοδομία Ελευσίνας επιρρίπτονται διότι δεν είχε ενεργοποιηθεί ως προς την καταγραφή των αυθαιρέτων κατασκευών κατά μήκος των ρεμάτων μετά από προηγηθέν πλημμυρικό φαινόμενο του Οκτωβρίου του 2015, ενώ προχώρησε στη σύνταξη εκθέσεων αυτοψίας των περισσοτέρων αυθαιρέτων κατασκευών εκατέρωθεν των ρεμάτων, κατόπιν εορτής, δηλαδή μετά τις φονικές πλημμύρες της 15ης Νοεμβρίου 2017. Επιπλέον, το πόρισμα διαπιστώνει ότι η εν λόγω πολεοδομία εξέδωσε νόμιμες άδειες για κατασκευή κτισμάτων ακόμα και μέσα στο ρέμα.

Σύμφωνα με το πόρισμα, τα αυθαίρετα μέσα στα ρέματα της περιοχής υπερβαίνουν τα 39 και πρόκειται για αποθήκες, κατοικίες, πρατήρια καυσίμων, αμαξοστάσια, γήπεδα και κέντρο διασκέδασης.

Σε αιρετούς του δήμου Μάνδρας επιρρίπτονται ευθύνες για την ανέγερση αμαξοστάσιου και δημοτικού γηπέδου μέσα στην κοίτη του ρέματος, ενώ σε ιδιώτες μηχανικούς οι ευθύνες καταλογίζονται για το γεγονός ότι ανέλαβαν και ολοκλήρωσαν την κατασκευή των αυθαιρέτων κτισμάτων μέσα στο ρέμα.

Με εντολή της κ. Παπασπύρου είχε συσταθεί από την πρώτη στιγμή μικτό κλιμάκιο ελέγχου, τον Δεκέμβριο υποβλήθηκε ενδιάμεση έκθεση και την περασμένη Παρασκευή η τελική έκθεση ελέγχου, βάσει της οποίας η γενική επιθεωρήτρια επισημαίνει ότι: 

α) Οι διαδικασίες υλοποίησης αντιπλημμυρικών έργων πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι σύντομες. 

β) Το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας των Λεκανών Απορροής Ποταμών δεν κατέδειξε το μέγεθος του προβλήματος είτε λόγω περιορισμένων διαθέσιμων στοιχείων, είτε λόγω της μοναδικότητας του φαινομένου της 15ης/11/2017.

γ) Υπήρξε μακροχρόνια συνεργασία μεταξύ εμπλεκόμενων υπηρεσιών, αλλά δεν αξιολογήθηκε ο βαθμός του επείγοντος των αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή.

δ) Το πλημμυρικό φαινόμενο της 15ης/11/2017 δημιούργησε την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης ζημιών στην Παλαιά Εθνική Οδό Ελευσίνας-Θηβών (ΠΕΟΕΘ).

ε) Διαπιστώθηκε η ανάγκη οριοθέτησης ρεμάτων στην περιοχή, συλλογής αξιόπιστων υδρολογικών δεδομένων κι επικαιροποίησης του Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας. 

στ) Υπήρχαν αυθαίρετες κατασκευές του ιδιωτικού, αλλά και του δημόσιου τομέα σε ορισμένες περιπτώσεις μέσα στην κοίτη των 
ρεμάτων. 

Στις κυριότερες προτάσεις της έκθεσης για την πρόληψη φαινομένων πλημμύρας περιλαμβάνονται τα εξής:

1) Οριοθέτηση των ρεμάτων της περιοχής για τη διαφύλαξη της κοίτης τους και την απρόσκοπτη ροή των υδάτων. 

2) Σήμανση της κοίτης ώστε να απαγορευτεί και να ελέγχεται η καθ’ οιονδήποτε τρόπο παρέμβαση ή απόθεση προϊόντων εντός αυτής.

3) Μακροχρόνιες εργολαβικές συμβάσεις συντήρησης καθαρισμού ρεμάτων.

4) Έργα ορεινής υδρονομίας. 

5) Άμεση αποκατάσταση των ζημιών της ΠΕΟΕΘ.

6) Αναθεώρηση και επικαιροποίηση του Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Αττικής.

7) Κατάρτιση Στρατηγικού Σχεδίου Έργων Αντιπλημμυρικής Προστασίας.

8) Τοποθέτηση και λειτουργία συστημάτων ειδοποίησης του κοινού.

9) Χρήση Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων (Σ.Υ.Α.) για την υποβοήθηση της συμμετοχής πολιτών και πολιτικών στη λήψη 
αποφάσεων στο πλαίσιο διαχείρισης των πλημμυρών.

10) Επικαιροποίηση και εφαρμογή διατάξεων αστυνόμευσης των ρεμάτων.

11) Να δοθεί αρμοδιότητα αστυνόμευσης ρεμάτων και στην Αστυνομία και τη Δημοτική Αστυνομία για εντός σχεδίου περιοχές.

12) Σύντμηση χρόνου εκδίκασης υποθέσεων αυθαιρέτων κατασκευών σε κοίτες ρεμάτων.

13) Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών στις διατάξεις του Ν.4495/2017 που βρίσκονται σε 
παραρεμάτιες περιοχές μη οριοθετημένων ρεμάτων.

14) Επίσπευση απαιτούμενων ενεργειών για τη δημοπράτηση και υλοποίηση του έργου εκτροπής χειμάρρου Αγ. Αικατερίνης και 
διευθέτησης του χειμάρρου Σούρες.

15) Μελέτη και υλοποίηση του τμήματος του έργου εντός της επέκτασης του σχεδίου πόλεως Μάνδρας του 2003 και του έργου 
εισόδου στον αγωγό της οδού Κοροπούλη.

16) Σύνταξη οριστικής μελέτης διευθέτησης και του υπολοίπου τμήματος του χειμάρρου Σούρες.

17) Μελέτη και υλοποίηση του έργου βελτίωσης Παλαιάς Εθνικής Οδού Ελευσίνας-Θηβών με διευθέτηση του παρακείμενου χειμάρρου.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από το ΑΜΠΕ