Για δύο μέρες είχε την τύχη να βρεθεί o συνάδελφος του ειδικού Τύπου, Γιάννης Κωνσταντόπουλος, σε ένα ξεχωριστό event, στην πίστα Silesia Ring, στα βόρεια της Πολωνίας, με αφορμή τον εορτασμό των 70 χρονών της Porsche.
Tου Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Για δύο μέρες είχε την τύχη να βρεθεί o συνάδελφος του ειδικού Τύπου, Γιάννης Κωνσταντόπουλος, σε ένα ξεχωριστό event, στην πίστα Silesia Ring, στα βόρεια της Πολωνίας, με αφορμή τον εορτασμό των 70 χρονών της Porsche. Πως ήταν; Τον ρωτήσαμε. «Κάτι σαν Ντίσνεϊλαντ των ενηλίκων…», απάντησε και καταλάβαμε, αμέσως, τι εννοούσε. Πραγματικά, πώς μπορείς να περιγράψεις ένα γεγονός με σοβαρό συμβολικό χαρακτήρα για μία εταιρεία όπως η Porsche; Με το που έφθασαν στην πίστα, το απαραίτητο brief τους ενημέρωσε για τα διάφορα προγράμματα που είχαν σχεδιασθεί. Aπό το να οδηγήσεις με σύνεση -αν είναι δυνατόν…- τις 911, τις Panamera στην πίστα, να κάνεις σλάλομ με την κεντρομήχανη Boxster 718, να περάσεις από μια off-road διαδρομή με πολλή λασπουριά με τις Cayenne, μέχρι να έχεις την ευκαιρία να κάτσεις στα δεξιά σε μια αγωνιστική 911 GT3 Cup. Τα πάντα, βεβαίως, με απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια, μας τόνισε με νόημα.
Εκκίνηση, λοιπόν, με μια αγωνιστική Porsche 911 GT3 Cup στη σειρά. Φόρμα και κράνος υποχρεωτικά και στο αριστερό κάθισμα, βαθιά χωμένος στο μπάκετ του «θηρίου», ένας πρώην οδηγός της Formula 1, ο Αυστριακός Patrick Friesacher, που έπρεπε να του φωνάζεις για να ακούσει, καθώς ο αγωνιστικός μπόξερ έβγαζε βρυχυθμούς, ελεύθερος από …αστικούς περιορισμούς. «Όπλο» κανονικό, σύμφωνα με τον φίλο, και τα εισαγωγικά, μάλλον, περιττά. «Μπήκα μέσα -μας περιγράφει-, με σφίγγουν στο κάθισμα με τις ζώνες, τόσο που δεν κουνιέται τίποτα, και μου λένε να προσέξω με τα πόδια μου κάποιες καλωδιώσεις...». «…ό,τι πείτε, αρκεί να είμαι εδώ…». Ο Patrick έκανε ένα νεύμα στους τεχνικούς που βρίσκονταν απ’έξω ότι θα φύγει μόνος του, εκτός κανονικής «πομπής» (άλλα δύο ίδια GT3 «έπαιζαν» στην πίστα). Τα επίσημα specs μιλούσαν για 485 , ίππους 480Nm ψηλά, στις 6.250 σ.α.λ., σειριακό κιβώτιο 6 σχέσεων, μηχανικό μπλοκέ, ατσάλινους δίσκους στα φρένα διαμέτρου 380 χλστ, τροχούς 18 ιντσών και μόλις 1.200 κιλά βάρος.
Το Cup μετέδιδε τους κραδασμούς του και η μετάδοση «σφύριζε» όπως στα αγωνιστικά σε κάθε πάτα/άσε του γκαζιού. Μαγεία: «Βγαίνει από τα pit και επιταχύνει. Πλησιάζει τις καμπές με μεγάλη ταχύτητα και αναρωτιέσαι πού θα φρενάρει. Όντως, φρενάρει. Με ένα στιγμιαίο «τσίμπημα» τελευταίας στιγμής. Τελείως παράλληλα με την πίστα, μηδενικές κλίσεις, το Cup μεταδίδει τον πολεμικό του χαρακτήρα σε κάθε κίνηση του αμαξώματος. Παρατηρώ τα πόδια του. Φρενάρει με το αριστερό. Τον ρωτώ για τη συγκεκριμένη τεχνική στην 911 και μου λέει ότι την βοηθά να κλείνει με ακρίβεια το μπροστινό μέρος, καθώς, φυσιολογικά, όλες έχουν μια μικρή τάση υποστροφής.
Είναι το κλασσικό trail braking…». Εμπειρία! Το ίδιο απόγευμα, εκατοντάδες ιδιοκτήτες βρέθηκαν στην πίστα για να ενωθούν σε αυτό το ιδιαίτερο πάρτι που έχει στηθεί. Πάμπολλες 911 σε διάφορες παραλλαγές, Cayman GT4, Boxster 718, ακόμα και RWB, αυτές τις υπερβολικά φουσκωμένες 911 του Ιάπωνα tuner. «Το ηθικό δίδαγμα», -αναφέρει ο συνάδελφος. «Ναι, μπορείς σε 70 χρόνια να ζήσεις μία ζωή ήσυχη και να «φύγεις» χωρίς να πάρει κανείς είδηση την παρουσία σου. Μπορείς, όμως, να αλλάξεις και τον κόσμο. Ο Ferdinand Porsche έκανε ακριβώς αυτό σε αυτοκινητικά δεδομένα. Δημιούργησε το αυτοκίνητο που, όπως είχε πει και ο ίδιος, δεν μπορούσε να βρει.
Μετέτρεψε το επίθετό του σε ιερό λογότυπο. Και έδωσε υπόσταση στο προσωπικό του όνειρο, ένα κινούμενο φετίχ για όλους εμάς που αγαπάμε την οδήγηση. Τα 70 χρόνια της Porsche, εκεί, στην πίστα, ήταν μια αφορμή για δύο πράγματα. Το πρώτο, ήταν να μπεις βαθιά μέσα στο πνεύμα αυτό της σπορ αυτοκίνησης. Το μούτρο αθώο, με τα δύο στρογγυλά μάτια που ξεκίνησαν πριν πολλές δεκαετίες και κατέληξαν ως το πιο πεισματικό μηχανολογικό κόνσεπτ. Και τότε, αν το καταλάβεις αυτό, πέρα από ματαιοδοξίες και επίτηδες αφημένα κλειδιά σε καφετέριες, μπορείς να εκτιμήσεις την επιμονή, την συστηματικότητά και το motorsport που κρύβεται από πίσω. Τη Δουλειά, την Επιμονή, την Ιδέα του Ferdinand Porsche». Συμφωνούμε και επαυξάνουμε!
Ευχαριστώντας θερμά τον Γιάννη Κωνσταντόπουλο για όσα ωραία μοιράστηκε μαζί μας, όπως και για τις φωτογραφίες που τράβηξε επί τόπου, να σημειώσουμε πως στα πλαίσια μιας ειδικής έκθεσης στο Μουσείο Porsche, η εταιρεία αφηγείται πολλές ιστορίες και γεγονότα που αποτέλεσαν ορόσημα στην πορεία της προς την εξέλιξη των sport αυτοκινήτων της από το 1948 μέχρι σήμερα. Η έκθεση επιδιώκει να αναδείξει τα εξαιρετικά επιτεύγματα της Porsche εδώ και επτά δεκαετίες. Η Porsche τιμά την επέτειο από την ίδρυσή της με αρκετές δραστηριότητες σε ολόκληρο τον κόσμο και για όλο το 2018. Το Σάββατο 9 Ιουνίου, οι εκδηλώσεις είχαν ως αφετηρία το «Sports Car Together Day» που πραγματοποιήθηκε σε όλες τις εγκαταστάσεις της ανά τον κόσμο. Στην Αθήνα βρεθήκαμε και εμείς σε μια ανάλογη εκδήλωση.
Το Σαββατοκύριακο 16-17 Ιουνίου, η εταιρεία υποδέχθηκε με μεγάλη χαρά εργαζομένους, κατοίκους της περιφέρειας του Zuffenhausen και ενδιαφερόμενους πελάτες σε στο εργοστάσιο της Στουτγάρδης και γύρω από αυτό, ενώ η επέτειος θα εορταστεί και στο «Φεστιβάλ Ταχύτητας» που θα πραγματοποιηθεί 12-15 Ιουλίου στο Goodwood στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και στο «Rennsport Reunion» που διοργανώνεται στην Καλιφόρνια από 27 έως 30 Σεπτεμβρίου. Οι εορτασμοί θα ολοκληρωθούν με την εκδήλωση «Νύχτα Ήχων» που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Porsche Arena της Στουτγάρδης, στις 13 Οκτωβρίου.