Για την γαλλική κυβέρνηση, το ζήτημα της μεταρρύθμισης των σιδηροδρόμων έκλεισε σήμερα με την έγκριση του σχετικού νομοσχεδίου στη Γερουσία. Ώρα για έναν απολογισμό. Ποιος βγαίνει τελικά κερδισμένος και ποιος χαμένος;
Πράσινο φως έδωσε τελικά η Γερουσία στην αμφιλεγόμενη νομοθεσία για την μεταρρύθμιση των γαλλικών σιδηροδρόμων. Η αντίσταση των εργαζομένων με συνεχείς απεργίες θα παραμείνει στην ιστορία ως η μακρύτερη σε διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Για τον Εμανουέλ Μακρόν ήταν ένα μεγάλο στοίχημα, δεδομένου ότι παράλληλα με το άνοιγμα των γαλλικών σιδηροδρόμων στον ανταγωνισμό δρομολογεί κύμα αποκρατικοποιήσεων
Οι σιδηροδρομικοί διασφάλισαν ότι το γαλλικό κράτος θα επωμισθεί τελικά τα 37 δις ευρώ από το σύνολο των 54 δις του τεράστιου χρέους της επιχείρησης, ότι οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι παραμένουν στο δημόσιο και δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, ότι θα αυξηθούν οι επενδύσεις εν όψει του ανοίγματος στον ανταγωνισμό και ότι διασφαλίζεται στους εργαζόμενους το δικαίωμα μετακινήσεων προς ανταγωνίστριες επιχειρήσεις, αλλά και της επιστροφής τους στην κρατική SNCF.
Το γαλλικό δημόσιο πουλά μερίδιά του σε αεροδρόμια και ενέργεια
Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν κέρδισε στα σημεία. Είναι ο μόνος πρόεδρος που κατάφερε να μεταρρυθμίσει ένας από τους δύσκολους εργασιακούς κλάδους της χώρας, αλλάζοντας το καθεστώς των εργαζομένων αλλά και της επιχείρησης. Αυτό που απομένει είναι να υπογραφούν νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, για τις οποίες οι διαπραγματεύσεις ξεκινούν σήμερα. Για να ασκηθούν πιέσεις ωστόσο θα συνεχισθούν έως το τέλος του μήνα οι προγραμματισμένες απεργίες στους σιδηροδρόμους.
Θεωρείται πάντως πολύ σημαντικό ότι οι σιδηροδρομικοί πέτυχαν την υποχώρηση της κυβέρνησης στο θέμα της ιδιωτικοποίησης και αυτό σε μια εποχή που ετοιμάζεται κύμα ιδιωτικοποιήσεων. Πριν από ένα διήμερο ο υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λεμέρ ανακοίνωσε την πρόθεση του γαλλικού κράτους να πουλήσει μερίδια που διατηρεί στα αεροδρόμια Παρισίων (ADP), στην επιχείρηση φυσικού αερίου (Engie) και στην γαλλική Λότο (FDJ).