Τρεις διαφορετικές μεθόδους ενδέχεται να εφαρμόσει το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ. Ο λόγος είναι ότι το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης που εξετάζεται όλο αυτό το διάστημα δείχνει ότι μπορεί να μην είναι επιτυχές εξαιτίας της χαμηλής κίνησης ορισμένων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου που σχεδιάζεται.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Τρεις διαφορετικές μεθόδους ενδέχεται να εφαρμόσει το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ. Ο λόγος είναι ότι το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης που εξετάζεται όλο αυτό το διάστημα δείχνει ότι μπορεί να μην είναι επιτυχές εξαιτίας της χαμηλής κίνησης ορισμένων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου που σχεδιάζεται.
Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, στο περιθώριο εκδήλωσης για την Ολυμπία Οδό, το υπουργείο μελετά πλέον τρεις διαγωνισμούς ώστε ένα τμήμα του έργου να γίνει ως παραχώρηση, ένα άλλο με τη μορφή ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) και ένα τρίτο -όταν και εφόσον ωριμάσουν οι συνθήκες- ως δημόσιο έργο.
Στην τροποποίηση του σχεδιασμού αποδίδεται και η καθυστέρηση στην προκήρυξη του έργου, το οποίο αναμένεται με ενδιαφέρον από την κατασκευαστική αγορά ελλείψει άλλων μεγάλων έργων. Σημειώνεται ότι αρχικά προβλεπόταν η κατασκευή του ΒΟΑΚ μόνο στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, με αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού άξονα. Έπειτα, όμως, από απόφαση του πρωθυπουργού πέρυσι, ανακοινώθηκε ότι ο ΒΟΑΚ θα φτάσει ως τον Άγιο Νικόλαο. Το υπουργείο μελετά πλέον να κατασκευάσει ως παραχώρηση το τμήμα από Χανιά έως Χερσόνησο με δύο λωρίδες συν ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ. Το υπόλοιπο εξετάζεται να «σπάσει» στα δυο (με δύο λωρίδες κυκλοφορίας χωρίς ΛΕΑ) και ένα κομμάτι να γίνει με ΣΔΙΤ συνολικού ύψους 250 εκατ. ευρώ και ένα άλλο ως δημόσιο, για το οποίο δεν υπάρχει εκτίμηση κόστους. Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι το υπουργείο θα έχει οριστικοποιήσει τον σχεδιασμό μέσα στις επόμενες 20 μέρες.
Επίσης, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων για τη λειτουργική και περιβαλλοντική ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της χώρας. Η επιδίωξη είναι οι επεκτάσεις όλων των αυτοκινητοδρόμων να γίνουν από τις εταιρείες που συμμετέχουν στις παραχωρήσεις και να συνοδευτούν από μείωση των διοδίων και επιμήκυνση του χρόνου κάθε παραχώρησης. Σχετική συζήτηση έχει ξεκινήσει και με την Αττική Οδό, όπου η πρόταση του υπουργείου είναι να εκπονήσει τις μελέτες για τις επεκτάσεις της και σε αντάλλαγμα να επιμηκυνθεί ο χρόνος παραχώρησης (λήγει το 2024) με βάση το κόστος των μελετών.