Αφιερώματα
Παρασκευή, 01 Ιουνίου 2018 19:05

Ο Δήμος Πειραιά υπήρξε πρωτεργάτης στη στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη

Τα Ποσειδώνια, η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο που διεξάγεται στη χώρα μας κάθε δύο χρόνια, αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία συνάντησης της ναυτιλιακής κοινότητας, κατά την οποία διαμορφώνονται οι μελλοντικές αναπτυξιακές κατευθύνσεις του κλάδου παγκοσμίως.

Του Γιάννη Μώραλη
Ο κ. Γιάννης Μώραλης, είναι δήμαρχος Πειραιά.     

Τα Ποσειδώνια, η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο που διεξάγεται στη χώρα μας κάθε δύο χρόνια, αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία συνάντησης της ναυτιλιακής κοινότητας, κατά την οποία διαμορφώνονται οι μελλοντικές αναπτυξιακές κατευθύνσεις του κλάδου παγκοσμίως.

Η έκθεση αυτή είναι απόλυτα συνυφασμένη με την Ελλάδα, τη σημαντικότερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, αλλά ταυτόχρονα και με τον Πειραιά, τη ναυτική πρωτεύουσα της Ελλάδος και τη φυσική έδρα της ελληνικής ναυτιλίας. Τα Ποσειδώνια ενσαρκώνουν άλλωστε τον Πειραιά που θέλουμε. Έναν Πειραιά σύγχρονο, δυναμικό, καινοτόμο και ελκυστικό στον επιχειρηματικό κόσμο, τους επισκέπτες και φυσικά τους πολίτες.

Η φετινή διοργάνωση των Ποσειδωνίων βρίσκει τον Πειραιά σε μια πολύ σημαντική συγκυρία. Δρομολογείται το μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο στην ιστορία της πόλης, με συνολικά 111.683.000 εκατομμύρια ευρώ που εξασφάλισε ο Δήμος Πειραιά από ευρωπαϊκούς πόρους, το οποίο στοχεύει στην αστική, κοινωνική και επιχειρηματική αναβάθμιση της πόλης του Πειραιά.

Ταυτόχρονα, το λιμάνι διεκδικεί τον τίτλο του ταχύτερα αναπτυσσόμενου λιμανιού παγκοσμίως. Οι επενδύσεις στις οποίες ήδη έχει προχωρήσει η Ο.Λ.Π. Α.Ε., σχετικά με την αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων και τη ναυπηγοεπισκευή, αλλά και τα σχεδιαζόμενα έργα σε λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές, όπως είναι φυσικό, προσδίδουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική στην ανάπτυξη της ίδιας της πόλης. Την ίδια στιγμή στην πόλη του Πειραιά υλοποιούνται μεγάλα έργα υποδομής, όπως είναι η επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς, μετρό και τραμ, η ολοκλήρωση των οποίων αναμένεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη σημασία του Πειραιά ως συγκοινωνιακού κόμβου.

Παράλληλα, ξεκινούν από τον Δήμο Πειραιά το επόμενο διάστημα έργα αστικής ανάπλασης, όπως είναι η μεγάλη παρέμβαση στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, δίπλα στο λιμάνι, και η ανάπλαση του Μικρολίμανου. 

Για εμάς, ως δημοτική αρχή, η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους βασικότερους οικονομικούς και αναπτυξιακούς πυλώνες στον ευρύτερο σχεδιασμό για την πόλη μας. Σκοπός μας είναι να διασυνδέσουμε και πάλι οργανικά και οικονομικά την πόλη με το λιμάνι. Από την πρώτη στιγμή της θητείας μας διακηρύττουμε την τεράστια σημασία που έχει η θάλασσα για την οικονομική ανάπτυξη της πόλης μας.

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ναυτιλία είναι ένας τομέας με υψηλές απαιτήσεις, οι οποίες απορρέουν από τον διεθνή ανταγωνισμό. Υπάρχει ανάγκη για διαρκή βελτίωση και ευελιξία μέσω της αξιοποίησης όλων των σύγχρονων τεχνολογιών και καινοτομιών, οι οποίες είναι σε θέση να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Ο Δήμος Πειραιά είναι από τις πρώτες πόλεις στην Ελλάδα που διαμόρφωσε στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές του εθνικού και ευρωπαϊκού πλαισίου, καθώς γνωρίζουμε τη δυναμική της γαλάζιας οικονομίας και τις δυνατότητες που προσφέρει για βιώσιμη ανάπτυξη σε παράκτιες πόλεις, όπως είναι ο Πειραιάς.

Στόχος μας είναι η ανάδειξη του Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο, όπως αρμόζει στην ιστορία και τις σύγχρονες δυνατότητές του, μέσα από δράσεις και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας στον τομέα της ναυτιλίας, τον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα. Σε αυτόν τον τομέα βρισκόμαστε σε πλήρη σύμπνοια και συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Στηρίζουμε ενεργά τη θεσμοθέτηση και ισχυροποίηση του ναυτιλιακού cluster, ένα πλέγμα δικτύων και συνεργειών μεταξύ σχετικών επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών, το οποίο δημιουργήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο και το ΕΒΕΠ. Μόνο μέσα από τέτοιου είδους συνεργασίες θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις της γαλάζιας οικονομίας να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε πληροφόρηση και τεχνογνωσία, σε εξειδικευμένες τεχνικές, νομικές και οργανωσιακές δεξιότητες, σε ανθρώπινο δυναμικό και χρηματοδοτικές πηγές, σε υποδομές και νέες αγορές.

Είναι επίσης σημαντικό ότι ξεκινά στον Πειραιά το Κέντρο Επιχειρηματικής Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, μια πρόταση του Δήμου Πειραιά, η οποία χρηματοδοτείται με 1,8 εκατομμύρια ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής. Στόχος του είναι η στήριξη νέων επιχειρηματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την εκκόλαψη νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας.

Ξεκινήσαμε πριν από 4 χρόνια την πρωτοβουλία Bluegrowth, με στόχο τη στήριξη,  προβολή και καθοδήγηση νεοφυών επιχειρήσεων στον κλάδο της θαλάσσιας οικονομίας. Οι νέες καινοτόμες επιχειρήσεις που έχουν δημιουργηθεί μέσω του Bluegrowth έχουν δημιουργήσει ήδη θέσεις εργασίας, ενώ μερικές από αυτές τις επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται πλέον και στο εξωτερικό. Για αυτή την πρακτική ο Πειραιάς έχει βραβευθεί πανευρωπαϊκά ως πόλη καλής πρακτικής.

Ο Δήμος Πειραιά επιχειρεί με συστηματικό τρόπο να ανταποκριθεί στις μεγάλες προκλήσεις μιας δύσκολης οικονομικής συγκυρίας για τη χώρα μας, σε μια περίοδο ραγδαίων τεχνολογικών αλλαγών, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον. Ο Πειραιάς, δεδομένης της διασύνδεσής του με τη θάλασσα, μπορεί και πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική οικονομία. Φυσικά, μια δημοτική αρχή δεν είναι σε θέση και δεν είναι ο ρόλος της να καθορίζει ναυτιλιακή πολιτική. Εμείς θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις στην πόλη για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματά μας και, φυσικά, κάθε πιθανή χρηματοδοτική πηγή -εθνική ή ευρωπαϊκή- προς αυτή την κατεύθυνση.