Η ασφαλιστική αγορά κινείται κατά κύριο λόγο γύρω από τον «ρυθμό» των Lloyds του Λονδίνου. Αυτό συμβαίνει διότι ακόμα και αν η κύρια ασφάλιση γίνει σε ασφαλιστικές αγορές εκτός Λονδίνου, η αντασφαλιστική αγορά (reinsurance market) πάντα επιστρέφει στο Λονδίνο.
Της Σοφίας Μ. Κοκκίνη
Η κα Σοφία Μ. Κοκκίνη είναι Deputy Managing Director στην GOLDEN DESTINY Marine Insurance.
Η ασφαλιστική αγορά κινείται κατά κύριο λόγο γύρω από τον «ρυθμό» των Lloyds του Λονδίνου. Αυτό συμβαίνει διότι ακόμα και αν η κύρια ασφάλιση γίνει σε ασφαλιστικές αγορές εκτός Λονδίνου, η αντασφαλιστική αγορά (reinsurance market) πάντα επιστρέφει στο Λονδίνο.
Η αγορά των Lloyds στο σύνολό της αποτελείται περίπου από 80 μέλη συνδικάτα και καλύπτει ασφάλειες ναυτιλιακές και όχι μόνο. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όλα τα ρίσκα, είτε αφορούν τη ναυτιλία είτε την ενέργεια είτε τα φυσικά φαινόμενα, συνυπολογίζονται στο ίδιο καλάθι. Συνεπώς, τα ασφάλιστρα που καλούνται να πληρώσουν οι πλοιοκτήτες επηρεάζονται από τη συνολική ασφαλιστική αγορά. Οι συχνές και μεγάλες φυσικές καταστροφές που έχουν παρατηρηθεί παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια σε συνδυασμό με τη δύσκολη ναυτιλιακή αγορά συνετέλεσαν στην ιδιαιτέρως ζημιογόνα περσινή χρονιά. Αυτό αντανακλάται άλλωστε και στα ασφάλιστρα που καλούνται να πληρώσουν οι πλοιοκτήτες.
Το 2017 φαίνεται να είναι η πρώτη φορά έπειτα από έξι συναπτά έτη που παρουσιάζονται ζημιές των 2,81 δισ. δολ. (2 δισ. λίρες Αγγλίας) προ φόρων στις εξειδικευμένες αγορές των φυσικών καταστροφών και της ναυτιλίας. Οι ασφαλιστές παγκοσμίως υπέστησαν μια πρωτοφανής ζημιά της τάξης των 135 δισ. δολ. από φυσικές καταστροφές, όπως οι τυφώνες στην Καραϊβική, οι σεισμοί στο Μεξικό και οι περσινές φωτιές στην Καλιφόρνια.
Κάνοντας μία σύντομη αναδρομή στο ασφαλιστικό έτος 2017 και συγκεκριμένα στις ασφάλειες H&M, αξίζει να αναφερθεί πως ήταν μια χρονιά όπως και η προηγούμενη, δηλαδή μια ακόμα ζημιογόνος χρονιά για τους ασφαλιστές λόγω των πολλών & μεγάλων απαιτήσεων, παρ’ όλα αυτά χωρίς προβλήματα και αυξήσεις για τους πλοιοκτήτες. Ειδικότερα, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως παρά τις ζημιές, επιτεύχθηκαν στις περισσότερες των περιπτώσεων αξιόλογες μειώσεις στα ασφάλιστρα.
Το κλείσιμο όμως του 2017 και το ξεκίνημα του 2018 βρήκε το μεγαλύτερο μέρος της πλοιοκτησίας προ αναμενόμενης εκπλήξεως, είτε με αυξήσεις στα ασφάλιστρα είτε, στην καλύτερη των περιπτώσεων, με διατήρηση των υφιστάμενων επιπέδων και αυτό κυρίως από την αγορά των Lloyds.
Συνεπώς η αγορά αυτή τη στιγμή είναι αρκετά εύθραυστη και οι ασφαλιστικές που είναι ήδη εκτεθειμένες στις ζημίες που έχουν παρατηρηθεί, είναι σαν να ψάχνουν την αφορμή για να δικαιολογήσουν τις αυξήσεις που αναγκάζονται, από τους επενδυτές των συνδικάτων, να κάνουν στους πελάτες τους. Τα υπάρχοντα συνδικάτα έχουν βρεθεί επιβαρυμένα και έτσι δεν μπορούν να φανούν ανταγωνιστικά ακόμα και σε λογαριασμούς που θεωρούνται ιδιαίτερα δημοφιλείς.
Παρ’ όλα αυτά παρατηρείται και η τάση κάποια καινούργια συνδικάτα των Lloyds να δράττουν την ευκαιρία να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς του Λονδίνου. Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος πώς αυτό μπορεί να συμβεί, μιας και έχει αποδειχθεί σύμφωνα με τα τελευταία νούμερα μία ζημιογόνος επένδυση. Ο λόγος είναι ότι οι ασφαλιστές έχουν ως πολιτική τους να καλύπτουν βραχυχρόνια «ρίσκα» και ένα από αυτά θεωρείται και ο χώρος της ναυτιλίας.
Όσον αφορά τις διεθνείς αγορές, ενώ έχουν έντονο ενδιαφέρον για ναυτιλιακές ασφάλειες, δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν το Λονδίνο κυρίως για δύο λόγους: ο πρώτος έγκειται στο ότι η προσφορά/ rating που κάνουν δεν είναι τόσο ανταγωνιστική, μιας και το Λονδίνο πλέον είναι σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, και δεύτερον το αίσθημα ασφάλειας που προσφέρουν οι Lloyds, το οποίο δεν μπορεί να το εξασφαλίσει κανένας άλλος οργανισμός. Άλλωστε η ουσία της ασφαλιστικής κάλυψης είναι ακριβώς αυτό που υποδεικνύει και η ίδια η λέξη, να είσαι ασφαλής ότι όταν θα υπάρξει η ανάγκη θα είσαι καλυμμένος.
Όσον αφορά την αγορά των claims, είναι άξιο να αναφερθεί ότι υπάρχει μεν μικρότερη συχνότητα, αλλά μεγαλύτερη έκθεση, καθώς τα ποσά τα οποία εμπλέκονται είναι μεγαλύτερης αξίας (άνω των 500.000 δολ.) σε σχέση με το παρελθόν, που παρατηρούνταν περισσότερα claims μικρότερης αξίας, αλλά μεγαλύτερης συχνότητας. Τέλος, λόγω της δύσκολης ναυλαγοράς τα τελευταία χρόνια, οι πλοιοκτήτες στρέφονται προς τις ασφαλιστικές για την κάλυψη claims τα οποία υπό συνθήκες καλής αγοράς οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες αναλάμβαναν, θεωρώντας τα ποσά τα οποία αφορούσαν αμελητέα.
Στην ασφαλιστική αγορά, και ειδικότερα στον ευμετάβλητο τομέα της ναυτιλίας, είναι πολύ δύσκολο να προκαθορίσουμε τι περιμένουμε από την καινούργια χρονιά. Ως γενικότερη παρατήρηση θεωρείται πως τα ασφάλιστρα για τους πλοιοκτήτες δεν θα είναι καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια.
Κλείνοντας θα μπορούσαμε να πούμε πως κάθε είδος γεωπολιτικού φαινομένου (π.χ. έκρηξη ηφαιστείου στη Χαβάη πριν από λίγες μέρες) αφήνει το στίγμα του στους ασφαλιστές, δημιουργώντας τους προβληματισμό στο πώς θα εκτιμήσουν τα επικείμενα ρίσκα τους σε άλλους ασφαλιστικούς κλάδους όπως στο H&M.