Αφιερώματα
Παρασκευή, 01 Ιουνίου 2018 19:50

Oι 50 ισχυρότεροι Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν διεθνώς

Ξεπερνά τα 250 εκατ. dwt η μεταφορική ικανότητα που έχουν τα πλοία των 50 μεγαλύτερων Ελλήνων εφοπλιστών σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson Research Services. Eπίσης, ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο και είναι συνολικής χωρητικότητας άνω των  218 εκατ. gt, ενώ ο παγκόσμιος στόλος είναι 1,3 δισ. gt. Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί με βάση τους gt το 17% του παγκόσμιου στόλου και ακολουθεί ο γιαπωνέζικος με 13% και ο κινεζικός με 12%.

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Ξεπερνά τα 250 εκατ. dwt η μεταφορική ικανότητα που έχουν τα πλοία των 50 μεγαλύτερων Ελλήνων εφοπλιστών σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson Research Services. Eπίσης, ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο και είναι συνολικής χωρητικότητας άνω των  218 εκατ. gt, ενώ ο παγκόσμιος στόλος είναι 1,3 δισ. gt. Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί με βάση τους gt το 17% του παγκόσμιου στόλου και ακολουθεί ο γιαπωνέζικος με 13% και ο κινεζικός με 12%.

«Τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν εδραιώσει τη θέση τους ως ηγέτες στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, με το μερίδιο παγκόσμιας χωρητικότητάς τους να αυξάνεται από 14% το 2008 σε 17% το 2018. Παραμένουν οι κλασικοί “cross traders” που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη του διεθνούς εμπορίου» δηλώνει στη «Ν» o Stephen Gordon, Managing Director, Clarkson Research Services.

H τρέχουσα αξία του ελλληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 103,5 δισ. δολ. Επίσης οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν τοποθετήσει τις περισσότερες παραγγελίες για νεότευκτα από κάθε άλλο ναυτιλιακό έθνος. Ειδικότερα, έχουν τοποθετήσει παραγγελίες 8 εκατ. gt, 16% του συνόλου των 52 εκατ. gt που έχουν καταθέσει όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες όλου του κόσμου, με την Κίνα να ακολουθεί με 14% και τη Νότια Κορέα με 10%.

Επίσης να σημειωθεί ότι οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν το 2017 οι πιο δραστήριοι και στις αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι» (second hand) αποκτώντας πάνω από 12 εκατ. gt, ενώ αξίζει να επισημανθεί ότι είναι επίσης πολύ δραστήριοι στις πωλήσεις καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση με 9 εκατ. gt πίσω από τους Γερμανούς που ήταν πρώτοι.

To 47% του tonnage που αγόρασαν το 2017 οι Έλληνες ήταν bulkers, το 26% δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού και το 17% containerships.

Ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της χώρας με ένα σύνολο 125 πλοίων, μεταφορικής ικανότητας 24 εκατ. dwt, είναι ο όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος ελέγχει 47 δεξαμενόπλοια, 52 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 26 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers). Ο όμιλος Αγγελικούση έχει 3 θυγατρικές εταιρείες, την Anangel maritime που δραστηριοποιείται στα bulkers, τη Maran Tankers που ελέγχει στόλο δεξαμενόπλοιων, και τη Μaran Gas που δραστηριοποιείται στη μεταφορά LNG. Ο όμιλος στηρίζει πλήρως το ελληνικό νηολόγιο, καθώς όλα τα πλοία του έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία. Επικεφαλής του ομίλου που ίδρυσε ο Αντώνης Αγγελικούσης είναι ο γιος του κ. Ιωάννης Αγγελικούσης, ενώ ήδη αρχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο στη διοίκηση και η κόρη του Μαρία Αγγελικούση. Ο ναυτιλιακός όμιλος Αγγελικούση είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός (μη εισηγμένος) ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο.

Στη δεύτερη θέση ακολουθεί ο όμιλος της Navios της κ. Αγγελικής Φράγκου με 168 πλοία, 15,9 εκατ. dwt. O όμιλος της Navios ελέγχει 48 δεξαμενόπλοια, 75 φορτηγά πλοία, 41 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πέντε πλοία διαφόρων άλλων κατηγοριών. O όμιλος της Navios περιλαμβάνει επτά ναυτιλιακές εταιρείες, εκ των οποίων τέσσερις είναι εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο κ. Γιώργος Προκοπίου με την Dynacom, η οποία ελέγχει έναν στόλο από 112 πλοία μεταφορικής ικανότητας 14,2 εκατ. dwt.

Εξ αυτών τα 60 είναι δεξαμενόπλοια, τα 38 bulkers, δύο containerships και τα υπόλοιπα 12 είναι πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο όμιλος της Dynacom έχει τη θυγατρική της Dynagas LNG Partners εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου με την Cardiff Marine με 78 πλοία συνολικά (ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons δεν περιλαμβάνει την Dryships στην Cardiff) και 10,9 dwt, εκ των οποίων τα 44 είναι δεξαμενόπλοια, τα 27 bulkers και τα επτά LNG Carriers.

Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Tsakos Group με 94 πλοία, 9,2 εκατ. dwt, εκ των οποίων τα 73 δεξαμενόπλοια, τα 8 bulkers τα 10 containerships και τα δύο LNG Carriers.

Ακολουθούν για να συμπληρώσουν την πρώτη δεκάδα οι ναυτιλιακοί όμιλοι: 

  • Alpha Tankers, της οικογένειας Άννας Αγγελικούση με 51 πλοία, 8,8 εκατ. dwt, εκ των οποίων 21 δεξαμενόπλοια, 29 bulkers, τρία containerships και επτά LNG Carriers.
  • Thenamaris, της οικογένειας Κωνσταντίνου Μαρτίνου, με 83 πλοία, 8,7 εκατ. dwt, εκ των οποίων 55 είναι δεξαμενόπλοια, 18 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα υπόλοιπα LNG Carriers.
  • Minerva Marine, του Ανδρέα Μαρτίνου, με 70 πλοία, 8,4 εκατ. dwt, εκ των οποίων 65 δεξαμενόπλοια και 5 bulk carriers.
  • Star Bulk Carriers, με 73 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου 8,0 εκατ. dwt. 
  • Marmaras Navigation, του Διαμαντή Διαμαντίδη, με 52 πλοία, 7 εκατ. dwt.

Στις 50 μεγαλύτερες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες με όρους dwt περιλαμβάνονται ακόμη οι Eastern Med του Θανάση Μαρτίνου, Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη, Olympic Shpg & Mngt του ιδρύματος Ωνάση, Diana Shipping του Συμεών Παληού, Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη, Costamare Shipping της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, New Shipping του Αδαμάντιου Πολέμη, Dryships του Γιώργου Οικονόμου, Polembros Shipping της οικογένειας Πολέμη, Danaos Shipping του Γιάννη Κούστα, Chandris Group της οικογένειας Χανδρή, Neda Maritime Agency της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, Centrofin Mngt του Δημήτρη Προκοπίου, Laskaridis Shipping της οικογένειας Λασκαρίδη, Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου, Technomar Shipping της οικογένειας Γιουρούκου, Moundreas, N.G. της οικογένειας Μουνδρέα, Embiricos Group, Enterprises Shipping του Βίκτωρα Ρέστη, Transmed Shipping, Alma Maritime Ltd., Arcadia Shipmngt κ.ά.