Αφιερώματα
Παρασκευή, 01 Ιουνίου 2018 18:35

Ζητούνται πολιτικές για την αναβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού

Στις 23 φτάνουν οι δράσεις για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και του έργου των Ακαδημιών Εμπορικού ναυτικού, ωστόσο τα προβλήματα εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τις ΑΕΝ, ενώ παράλληλα θα πρέπει να σημειωθεί μία σημαντική καθυστέρηση από την πλευρά της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την ανάπτυξη και της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.

Στις 23 φτάνουν οι δράσεις για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και του έργου των Ακαδημιών Εμπορικού ναυτικού, ωστόσο τα προβλήματα εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τις ΑΕΝ, ενώ παράλληλα θα πρέπει να σημειωθεί μία σημαντική καθυστέρηση από την πλευρά της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την ανάπτυξη και της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.

Παράλληλα ο ελληνικός εφοπλισμός επιζητεί την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα, για τον οποίο ωστόσο το υπουργείο δεν έχει ξεκινήσει διάλογο.

Να σημειωθεί ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και η ελληνική πλοιοκτησία δίνει ιδιαίτερο βάρος στη ναυτική εκπαίδευση και συνεισφέρει ενεργά στη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και των εθνικών υποδομών. Για τη βελτίωση των ανωτέρω, η ΕΕΕ δεν φείδεται χρημάτων και προσπαθειών, καθώς υποστηρίζει υλικές επισκευές και αναβαθμίσεις των υποδομών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ).

Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι ενέργειες που έχει καταγράψει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας αναφορικά με την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης:
1. Τροποποίηση του Π.Δ. 141/2014, που αφορά τις προϋποθέσεις απόκτησης των Αποδεικτικών Ναυτικής Ικανότητας. Η ανάγκη τροποποίησης του Π.Δ. 141/2014 προέκυψε από τα προβλήματα που ανέκυψαν κατά την εφαρμογή του και ειδικότερα το πρόβλημα του «αδιεξόδου» στο οποίο είχαν περιέλθει οι απόφοιτοι Μηχανολογίας ΑΕΙ και ΤΕΙ προκειμένου να αποκτήσουν το ΑΝΙ Μηχανικού Ε.Ν. Γ’ τάξης. Οι αλλαγές είχαν τη σύμφωνη γνώμη όλων των συμμετεχόντων στην Ομάδα Εργασίας, συμπεριλαμβανομένου και του εκπροσώπου της ΕΕΕ.   
2. Τον Νοέμβριο του 2016 ιδρύθηκε το Ειδικό Τμήμα Ηλεκτρολόγων-Ηλεκτρονικών Ε.Ν στην ΑΕΝ /Ασπροπύργου, το οποίο έχει ως σπουδαστές αποφοίτους ΑΕΙ και ΤΕΙ Τμημάτων Ηλεκτρολογίας. Η ίδρυση και λειτουργία και αυτού του ειδικού σχολείου προήλθε από την τροποποίηση του Π.Δ 141/2014 και η ίδρυσή του αποτελούσε πάγιο και χρονίζον αίτημα τόσο των ναυτιλιακών εταιρειών όσο και της ΠΝΟ.
3. Έγκαιρη πρόσληψη του ωρομισθίου προσωπικού των εκπαιδευτικών των ΑΕΝ, ΚΕΣΕΝ και Σωστικών κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2015-2016, 2016-2017 και 2017-2018 τουλάχιστον 2 μήνες νωρίτερα από τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή πριν από τον Σεπτέμβριο 2015.   
4. Διεκδίκηση από τα συναρμόδια υπουργεία και επίτευξη του στόχου πλήρωσης 17 οργανικών θέσεων μόνιμου/ΙΔΑΧ εκπαιδευτικού προσωπικού (13 για ΑΕΝ/ 4 για ΚΕΣΕΝ), παρά τις γνωστές δημοσιοοικονομικές συνθήκες και τους περιορισμούς των θεσμών, όλες δε οι θέσεις αφορούσαν την ειδικότητα του «ναυτοδασκάλου», δηλαδή πλοιάρχους και μηχανικούς, και η πρόσληψή τους ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο 2017.   
5. Διαμόρφωση λειτουργίας «πιλοτικής» εφαρμογής Γραφείου Σταδιοδρομίας προς υποβοήθηση της ναυτολόγησης των σπουδαστών στα εκπαιδευτικά ταξίδια.
6. Στην ΑΕΝ/Ασπροπύργου αποκαταστάθηκε με δωρεά της ΕΕΕ και του ΝΕΕ, κατόπιν εποικοδομητικής συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τους δωρητές, το χρόνιο πρόβλημα του δικτύου υποδομής του κτηρίου. Το έργο μαζί με την ανακατασκευή του αμφιθεάτρου της ΑΕΝ/Ασπροπύργου εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο 2016.
7. Ολοκληρώθηκε η ανακατασκευή των κτηριακών εγκαταστάσεων της ΑΕΝ/Μακεδονίας με δωρεά της ΕΕΕ κατόπιν εποικοδομητικής συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον δωρητή.
8. Εκπονήθηκε τεχνικο-οικονομική μελέτη για τη δημιουργία ΚΕΣΕΝ/Πλοιάρχων και ΚΕΣΕΝ/Μηχανικών στις εγκαταστάσεις της ΑΕΝ/Μακεδονίας.  
9. Αποκαταστάθηκε η λειτουργία των «τόρνων» του Μηχανουργείου της ΑΕΝ/Ασπροπύργου, που επίσης αποτελούσε χρόνιο πρόβλημα. 
10. Με νομοθετική ρύθμιση στον Ν. 4429/2016 επετεύχθη η επίλυση ορισμένων προβλημάτων στις ΑΕΝ και τα ΚΕΣΕΝ, τα οποία είχαν δημιουργηθεί από την εφαρμογή του Π.Δ 103/2014. 
11. Για τις ελλείψεις του εξοπλισμού των ΑΕΝ και ΚΕΣΕΝ έχουμε επιτύχει αφενός την ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 έργων για τις ΑΕΝ/Οινουσσών, Χίου Σύρου, Κρήτης και Μακεδονίας και αφετέρου την ωρίμανση έργων για τις ΑΕΝ Ασπροπύργου, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Κύμης και των ΚΕΣΕΝ μετά από μεγάλες προσπάθειες και σε συνεργασία με τους αρμόδιους περιφερειάρχες. Αναλυτικότερα, για τις ΑΕΝ/Οινουσσών και Χίου 1.130.769 ευρώ, για την ΑΕΝ/Σύρου 500.000 ευρώ, για την ΑΕΝ/Κρήτης 2.500.000 ευρώ, για την ΑΕΝ/Μακεδονίας 700.000 ευρώ, για την ΑΕΝ/Ασπροπύργου και τα ΚΕΣΕΝ 4.500.000 ευρώ, για την ΑΕΝ/Ηπείρου 1.200.000 ευρώ, για την ΑΕΝ/Ιονίων Νήσων 955.000 ευρώ και για την ΑΕΝ/Κύμης 156.000 ευρώ.
12. Δημιουργήθηκε Ομάδα Εργασίας εμπειρογνωμόνων για την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών της Ναυτικής Εκπαίδευσης, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου. 
13. Αύξηση του αριθμού των νεοεισαγόμενων σπουδαστών στις ΑΕΝ για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 κατά 205 σπουδαστές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. 
14. Αύξηση του αριθμού των ωρομίσθιων καθηγητών κατά 20% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να αντιμετωπισθεί η αύξηση των σπουδαστών, αλλά και για λόγους ποιοτικότερης εκπαίδευσης.  
15. Με νομοθετική ρύθμιση, που αφορά την εκπαίδευση, στο πρόσφατα ψηφισθέν νομοσχέδιο του ΥΝΑΝΠ (Ν. 4507/2017) επαναφέρεται η σίτιση των σπουδαστών με την έννοια του επιδόματος, ιδρύονται ΚΕΣΕΝ/Πλοιάρχων και ΚΕΣΕΝ/Μηχανικών στην ΑΕΝ/Μακεδονίας, ιδρύεται Σχολή Σωστικών στην ΑΕΝ/Οινουσσών, ιδρύεται Ειδικό σχολείο Μηχανικών στην ΑΕΝ/Χίου, και τέλος, δίνεται η δυνατότητα σε ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία αναλαμβάνουν τη λειτουργία των ΚΕΣΕΝ με ίδιες αυτών δαπάνες και μέσα και αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες.
16. Σύνδεση των ΑΕΝ με ΤΕΙ και ΑΕΙ μέσω υπογραφής μνημονίων συνεργασίας όπως ΑΕΝ/Μακεδονίας με ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ΑΕΝ/Ασπροπύργου με Πανεπιστήμιο Αιγαίου και ΤΕΙ Πειραιώς, Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης με ΥΝΑΝΠ και Πανεπιστήμιο Πειραιώς με ΥΝΑΝΠ.   
17. Συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου για την εκπόνηση μελέτης όσον αφορά την ανεύρεση των αιτίων διαρροής των σπουδαστών από τις ΑΕΝ. 
18. Ολοκληρώθηκε η ανακατασκευή των εγκαταστάσεων της ΑΕΝ/Ιονίων Νήσων με δωρεά του Ιδρύματος Ευγενίδου.
19. Υπογραφή σύμβασης μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ίδρυμα Ευγενίδου για την ανακαίνιση της ΑΕΝ/Κύμης. Τόσο η υπογραφή της σύμβασης όσο και το αμέσως προηγούμενο έργο επετεύχθησαν κατόπιν εποικοδομητικής συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ίδρυμα Ευγενίδου.
20. Εγκατάσταση συστήματος e-learning στις ΑΕΝ κατόπιν δωρεάς της εταιρείας SQLearn ούτως ώστε οι σπουδαστές να έχουν τη δυνατότητα σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση επί θεμάτων που άπτονται της ασφάλειας ναυσιπλοΐας και των σύγχρονων τεχνολογιών.
21. Ανακατασκευή αίθουσας πολλαπλών χρήσεων στην ΑΕΝ Ύδρας με δωρεά του ΝΕΕ κατόπιν εποικοδομητικής συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον δωρητή.
22. Ξεκίνησε διάλογος με το υπουργείο Παιδείας για την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα και τη διερεύνηση των προϋποθέσεων για τη βέλτιστη επαγγελματική εξέλιξή τους. Σημειώνεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί ήδη δύο συναντήσεις με το υπουργείο Παιδείας και επίκειται και 3η στην οποία θα κληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.
23. Ψηφίστηκε τροπολογία για τη σύσταση 115 θέσεων μονίμων καθηγητών σε ΑΕΝ και ΚΕΣΕΝ.