Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ικανοποιημένη με τις αποφάσεις που έλαβε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για τη μείωση των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου, επισημαίνει μιλώντας στη «Ν» ο πρόεδρος της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) Πάνος Λασκαρίδης. Παράλληλα υπογραμμίζει ότι η Ecsa κινείται δραστήρια μαζί με τις άλλες διεθνείς ναυτιλιακές οργανώσεις, πάντα στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητήριου (ICS), προκειμένου να υλοποιηθεί η απόφαση αυτή. Μάλιστα έχει οργανώσει σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ένα σεμινάριο προκειμένου να συζητηθεί πιο διεξοδικά η ιστορική απόφαση του ΙΜΟ, που προβλέπει μεταξύ άλλων την περαιτέρω βελτίωση του σχεδιαστικού δείκτη ενεργειακής απόδοσης (EEDI) για τα νεότευκτα πλοία, τη μείωση των εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο τουλάχιστον κατά 40% έως το 2030, με συνέχιση των προσπαθειών προς το 70% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008 και τη μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, ενώ παράλληλα θα καταβληθούν προσπάθειες για την πλήρη κατάργησή τους σταδιακά, όπως περιγράφεται στη συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα.
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ικανοποιημένη με τις αποφάσεις που έλαβε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για τη μείωση των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου, επισημαίνει μιλώντας στη «Ν» ο πρόεδρος της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) Πάνος Λασκαρίδης. Παράλληλα υπογραμμίζει ότι η Ecsa κινείται δραστήρια μαζί με τις άλλες διεθνείς ναυτιλιακές οργανώσεις, πάντα στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητήριου (ICS), προκειμένου να υλοποιηθεί η απόφαση αυτή. Μάλιστα έχει οργανώσει σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ένα σεμινάριο προκειμένου να συζητηθεί πιο διεξοδικά η ιστορική απόφαση του ΙΜΟ, που προβλέπει μεταξύ άλλων την περαιτέρω βελτίωση του σχεδιαστικού δείκτη ενεργειακής απόδοσης (EEDI) για τα νεότευκτα πλοία, τη μείωση των εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο τουλάχιστον κατά 40% έως το 2030, με συνέχιση των προσπαθειών προς το 70% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008 και τη μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, ενώ παράλληλα θα καταβληθούν προσπάθειες για την πλήρη κατάργησή τους σταδιακά, όπως περιγράφεται στη συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα.
Όπως γνωρίζουμε όλοι, έχει δοθεί προθεσμία μέχρι το 2023 στον ΙΜΟ για να ετοιμάσει ένα ολοκληρωμένο και δεσμευτικό σχέδιο μείωσης των ρύπων CO2 από τα πλοία. Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ικανοποιημένη με αυτήν την εξέλιξη. Και γι’ αυτόν τον λόγο όλοι σχεδόν οι φορείς της ναυτιλίας μετά την απόφαση αυτή, με δηλώσεις τους, αναφέρθηκαν με επαινετικά σχόλια στην απόφαση, σημειώνει ο κ. Λασκαρίδης και συμπληρώνει: Επιτέλους, ο ΙΜΟ προχώρησε σε αποφάσεις φιλόδοξες, αλλά με οργανωμένο τρόπο και σχέδιο.
«Σαν βιομηχανία», συνέχισε ο κ. Λασκαρίδης, «δεν θα ασχοληθούμε με τις απόψεις αυτές που διατυπώθηκαν από ορισμένες χώρες οι οποίες δεν συνάδουν με τη βασική απόφαση του ΙΜΟ, επισημαίνουμε όμως έναν άλλο κίνδυνο, ο οποίος προέρχεται κυρίως από μερίδα Ευρωπαίων πολιτικών και δήθεν περιβαλλοντολόγων, οι οποίοι λένε όχι στο σχέδιο γιατί δεν το θεωρούν αρκετά προωθημένο».
«Να σημειώσω όμως εδώ» συνεχίζει ο κ. Λασκαρίδης «ότι πέρυσι τον Νοέμβριο το Ευρωκοινοβούλιο, η Επιτροπή και το Συμβούλιο των Υπουργών της Ε.Ε. συμφώνησαν να δώσουν στον ΙΜΟ περιθώριο μέχρι το 2023 να παρουσιάσει το πρόγραμμά του για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία. Ο ΙΜΟ ήρθε τώρα με τις αποφάσεις του και ενστερνίστηκε αυτή την προτροπή. Συνεπώς δεν έχουν τώρα νόημα δηλώσεις εναντίον αυτής της απόφασης».
«Πάντως σαν ECSA» προσθέτει ο Έλληνας πλοιοκτήτης, «θα διοργανώσουμε σεμινάριο στις 5 Ιουνίου, στις Βρυξέλλες, όπου όλες οι πλευρές θα εκφράσουν τις απόψεις τους για την απόφαση του ΙΜΟ. Θα συμμετέχουν εκτός από τους πλοιοκτήτες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς. Και η Ecsa και το Κοινοβούλιο. Πιστεύουμε ότι στον βαθμό που το σεμινάριο θα ασχοληθεί με τις αναλύσεις σε βάθος της απόφασης του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού θα αποβεί χρήσιμο. Με την πρωτοβουλία αυτή η Ecsa θέλει να υπογραμμίσει ότι υπάρχει διεθνής απόφαση περί του τι θα γίνει στο θέμα των αερίων ρύπων και δεν χρειάζεται να αναμοχλεύουμε τοποθετήσεις του παρελθόντος».
Όπως εξηγεί ο κ. Λασκαρίδης, τα επόμενα βήματα αναφορικά με την υλοποίηση της απόφασης του ΙΜΟ είναι όλες οι πλευρές να διατυπώσουν τις απόψεις τους πάνω στα τεχνικά μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα αναφορικά με το πότε θα υλοποιηθούν και τι θα αποδώσουν. Αυτή θα είναι μια πολύ μεγάλη και ουσιαστική συζήτηση με έντονα τα τεχνικά στοιχεία. Στις συζητήσεις θα συμμετάσχει και η βιομηχανία μέσω του ICS.
Εν κατακλείδι, συμπεραίνει ο πρόεδρος της Ecsa, «η ουσία είναι ότι η ναυτιλία με την απόφαση αυτή μπήκε σε μία νέα εποχή. Πάλι θα υπάρχουν διαφορές και αντίθετες απόψεις διότι άλλοι θα είναι πιο φιλόδοξοι, άλλοι λιγότερο φιλόδοξοι, αλλά όλοι μαζί έχουμε μπει σε έναν νέο δρόμο, τον οποίο θα τον ακολουθήσουμε».
Ο πρόεδρος της Ecsa ερωτάται αν οι υπόλοιποι φορείς που εμπλέκονται στη ναυτιλία όπως οι νηογνώμονες, τα ναυπηγεία κ.λπ. μπορούν να συνεισφέρουν από την πλευρά τους στην όλη συζήτηση. «Η βιομηχανία, το industry, η πλοιοκτησία», απαντά ο κ. Λασκαρίδης, «στηρίζεται στην επιστημονική γνώση των μηχανικών, των ναυπηγών. Ο τεχνικός σύμβουλος των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, των πλοιοκτητών είναι οι νηογνώμονες. Αυτοί γνωμοδοτούν για το ένα ή άλλο θέμα τεχνικό θέμα που αφορά το πλοίο. Υπάρχουν επίσης κι άλλοι οργανισμοί όπως οι κατασκευαστές μηχανών, τα ναυπηγεία, οι εταιρείες ναυτιλιακών καυσίμων. Όλοι μαζί οι φορείς αυτοί, που έχουν και μία τεράστια επιστημονική γνώση και εμπειρία, μπορούν να έχουν μία άποψη για το πώς θα πρέπει να κινηθεί και η ναυτιλιακή βιομηχανία με στόχο το καλύτερο περιβαλλοντικό αποτέλεσμα Εφόσον είσαι μηχανικός, η ναυτιλία θέλει σαν μηχανικός να διατυπώσεις μία άποψη. Θέλουμε να απευθυνθούμε στην επιστήμη, να μας πει. Θα υπάρχει επάρκεια καυσίμου μειωμένου θείου το 2020, ή δεν θα υπάρχει; Αυτό θέλουμε να μας πει ο επιστήμονας. Δεν είναι λογικό αυτό; Ήρθε λοιπόν η ώρα ο κάθε φορέας να πάρει θέση. Να συμπληρώσω ακόμη κάτι. Είναι άλλο η πολιτική πίεση για τη λήψη κάποιων μέτρων και άλλο εάν κάτι μπορεί να γίνει επιστημονικά ή όχι. Στην κρίσιμη στιγμή, λοιπόν, ο επιστήμονας θα πρέπει να πει εάν αυτό μπορεί να γίνει ή όχι».
Αναφερόμενος τέλος στη σχέση της Ecsa ως κοινωνικού εταίρου με τα ευρωπαϊκά όργανα και την επιτροπή ο κ. Λασκαρίδης τονίζει ότι ο διάλογος είναι πάντα ανοικτός και ουσιαστικός και προσθέτει ότι πάντα η Ecsa συνεργάζεται με την Επιτροπή χωρίς φυσικά να υπονομεύει τη θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
«Θα πρέπει», υπογραμμίζει ο κ. Λασκαρίδης, «όλοι να κατανοήσουμε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι ένα στρατηγικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Η ναυτιλία είναι ίσως ο μοναδικός τομέας που η Ευρώπη έχει παγκόσμια υπεροχή και αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό. Αν δεις τον χάρτη του κόσμου χωρίς τα βαπόρια της Ευρώπης, είναι σαν να βλέπεις ένα ξερονήσι, τίποτα. Αν όμως βάλεις σημαιάκια σε όλα τα ευρωπαϊκά βαπόρια, βλέπεις έναν πλανήτη ο οποίος είναι σαν ένας ζωντανός οργανισμός. Αυτό πρέπει να το καταλάβουμε, πάση θυσία».